Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

K54a44m85i54l 19K80r29b53á33l36e41k 6844352335893

Ono bude hlavně zbytečné takové auto vlastnit, čili tankovat ho, platit pojištění, umývat atd. Lepší bude doprava jako služba. U současného taxi tvoří 90% nákladů cena lidské práce. Ta u robotaxi odpadne. Bude to mít revoluční vliv na mnoho oblastí. Např bude třeba tak třetina počtu současných aut, které stejně 95% času jen postávají na parkovišti. Ulice budou volné. Klesne potřeba těžebního průmyslu a dopravy materiálu. Bude to náročné, co budou dělat všichni propuštění řidiči a dělníci z továren na auta?

+27/−1
doporučit
14.6.2017 14:49
Foto

A17n14t71o50n12í23n 32L88o20m 8582244149555

Je zajímavé, že už se objevují i koncepty autobusů, minibusů, apod. Čekal bych spíš náskok resp. větší zamíření na kolejová vozidla. U vlaků a tramvají (metro nezmiňuji záměrně) je obrovskou výhodou jasně daná dráha vozidla, ale již se musí umět vypořádat i s okolním provozem (na rozdíl právě od metra). Proti automobilům je víc místa na řídící počítače a nemusí se řešit omezení zásoby energie v bateriích - napájení z troleje.

+17/0
doporučit
14.6.2017 12:47

J36a55k47u53b 62B32o42h32o39n23ě98k 8175426329517

Já se osobně bojím spíš etických problémů. U člověka se situace řeší instinktivně, ale co u počítače? Ten se musí řídit pravidly.

Asi často uváděný příklad je ten, že auto si musí vybrat ze tří možností. Narazit do zdi a ohrozit tak majitele, srazit chodce bez ochrany a nebo cyklistu s helmou. Kdo si koupí auto, které ohrozí jeho? Má srazit chodce, ačkoliv ten má nejmenší šanci na přežití? A co cyklistu, který by tak v rámci vyhodnocení rizika byl vlastně potrestaný za to, že si vzal helmu?

+9/0
doporučit
14.6.2017 12:45

G40a53b51r66i61e71l 46H46o81r34t24e71n 9321559753944

Velmi zajímavé téma. Jen mám trochu obavy z toho, že s postupem vylepšování virtuální inteligence auta bude docházet k úbytku schopností řidičů, takže se povel "řiď si to sám" stane nejčastější příčinou nehod...

+8/−1
doporučit
14.6.2017 12:16
Foto

J94i76ř73í 26D76v88o87ř32á12k 5895679770908

Nedávno jse četl VTM ( Věda a Technika Mládeži) z roku 1955. Byl tam i "nástin" budocnosti. Tedy číslo z " roku 1975 ".

V každém domě malá štěpná elektrárna, v Praze byla spuštěna první osobní linka Země - Mars, ..... . Na konci se autor omlouvá za nedocenění technického pokroku, že realita bude daleko modernější,že si čtenáři z roku 1975 budou ťukat na čelo.

A v Praze , v roce 1975, se nedala koupit ani mikrovlnka,...... .

+6/0
doporučit
14.6.2017 19:44

R72o42b68i90n 80Ž57i65ž17k56a 2518824886196

To přechodné období bude fakt výzva. Jako nejpřirozenější začátek mi přijdou dálnice. Je to přesně ohraničený dobře značený prostor s omezeným množstvím podnětů a situací. Pravděpodobně už dnes by to fungovalo bezproblémově na automatic-only silnici.

Ustanovit takovýhle zákaz je příliš velký skok - vždy bude příliš málo samořídících / příliš mnoho lidsky ovládaných aut a způsobilo by to odpor a přehlcení alternativních silnic.

Legislativně by se na to dalo připravit - řekněme že každé auto, vyrobené po roce (dejme tomu ) 2020, by musel obsahovat odpovídač - interface pro automatickou interakci s ostatními auty (zatím bez nutnosti automatizace). Takový odpovídač by měl jít dokoupit i do staršího vozu, buď v podobě nějaké krabičky nebo lépe napojený na elektroniku vozu (to je samozřejmě silnější řešení).

A kolem roku 2030 by už bylo možné spustit provoz dálnic pro autonomní vozidla s tím, že každé vozidlo na dálnici musí být povinně vybaveno odpovídačem - minimálně krabičkou. Většina aut bude už tou dobou plně vzájemně integrována a ten zbytek (auta starší deseti let) bude mít minimálně ten odpovídač. To jednak umožní soužití autonomního a ručního provozu a zároveň omezí retroaktivní zásahy do vlastnických práv na minimum.

+8/−2
doporučit
14.6.2017 12:43

P64e28t47e60r 19M76l62i27c13h 8404682153735

- Je jasne, ze stupen 5 bude taxi auticko neustale v pohybu. Zadne jine auto do mesta nesmi. Soukrome rizeni pouze mimo mesto. Cili, neco jako skladove haly Amazonu s roboty.

- Zapomenute veci by melo auto hlasit hned. Pripadne se vratit. Pripadne nahlasit obsluzne stanici, kde to muze fyzicka osoba proverit. Pripadne veci zcizit :). Ale v aute muze byt klidne mikrogramova vaha. Ale ta taky nahlasi zvratky :)

- Auto by melo byt pouzito na kartu, aby prave pri ztrate bylo mozne dohledat majitele veci.

- Nehody. Pokud jejich pocet bude nizsi nez ted s ridici, tak neni treba soudne stihat provozovatele, ne?

- Rizeni. Po meste muzou byt kontrolni wifi stanice, treba ve svetlech, ta jsou vsude. Pripadne neco, na co bude auto strilet laser a dostane signal zpet.

- Nejvetsi problem vidim hacku, kdy se nekdo pokusi vozy ovladnout. Takze by meli mit i samostatne uvazovani, jako maji moderni drony, kdyz se dostanou mimo signal vysilacky a umi se vratit do dosahu, vyhnout prekazkam a tak.

+5/−1
doporučit
14.6.2017 15:28

K51r65y28š64t70o14f 68L55a19n90í55k 1809510965195

výňatek ze Zákona o transformaci osobní dopravy:

prechodne obdobi bude trvat 24 hodin, a to od soboty 18:00. bude vyuzito na vykup dosud nevykoupenych neautonomnich vozidel a rozmisteni automatu tak, aby po skonceni prechodneho obdobi byly schopny obslouzit požadavky obyvatel. vlastnictví vozidla bude nahrazeno poskytovanim služby (doprava a preprava).

preprava osob po dobu prechodneho obdobi bude realizovana automatickou hromadnou dopravou, preprava nakladu nebude v tomto obdobi umoznena.

výjimku budou mit hasici, zachranna služba, policejni a obranne slozky a koordinator procesu transformace.

vozidla, která si majitele ponechají k relaxaci a sportu, budou od zahajeni prechodneho obdobi deaktivována a k jejich aktivaci bude mozne pristoupit jen na vymezenych mistech (zavodni okruhy apod.). na takova vymezena mista a mezi nimi budou prepravovana na nakladnich automatech.

+3/−1
doporučit
14.6.2017 19:32

R86a47d34o89m37í67r 33J68a83h51n 6800894240722

...časem přijde na řadu zákaz řízení člověkem. Toho se snad už nedožiju.

+3/−1
doporučit
14.6.2017 17:58

P12e98t85r 16A16g10u87l91á80r 4787308630554

Stupeň 6 bude "no human required"?

+3/−1
doporučit
14.6.2017 13:12

D37a91n78i67e78l 53B39a64r15t78o77l16d 6279954448221

A jak to bude se stupněm 5 v zimě?

Kde budou parkovat?

Nejsou schopni ani dnes udělat parkoviště.

Tohle, že bude funkční za 20 let je, za mě, utopie.

A ty tisíce lidí bez práce.

+4/−3
doporučit
14.6.2017 18:32

R89a23d53e81k 49P87a56n94c45h90a19r98t55e52k 6203163143776

Zajímalo by mě, jaká je reálná poptávka po něčem takovém ...

+3/−2
doporučit
14.6.2017 15:00

J41o91z71e22f 21K70o42s13t95e29l18a98n87s14k53ý 8785902649756

Mám dojem, že v Európe zase chcú objavovať Ameriku. Špeciálne procesory pre autonómne jazdiace autá už existujú a je u nich veľmi výrazný pokrok. Napr. Tesla začala minulý rok používať jednotku Tegra X1 s výkonom 1 TFlop - teda tisíc miliárd operácií za sekundu. (to bol mimochodom výkon najvýkonnejšieho superpočítača na prelome milénia). Zvládne myslím až 10 kamier a všetky senzory, ktoré má auto na palube. Je 40x výkonnejšia ako to, čo používala Tesla predtým.

+2/0
doporučit
14.6.2017 21:37

M80a15r48t44i83n 32S87e43d40o19n62a 2675706126499

Odhady ze neco bude za 20 let jsou vycucane z prstu. Jakykoliv odhad na 5 let neni podlozen na zadnych faktech. Povalecna generace v 60 letech byla krmena vizi ze kolem roku 2000 se bezne bude cestovat na Mesic na dovolenou, v 80 letech jsme slyseli jak za pad desitek let tu bude komunismus. A jak znamo nic takove se nedelo.

+2/−2
doporučit
14.6.2017 18:40

J64a51r50o76s12l82a48v 45L91e36b86e45d12a 3146549767600

Konečně to zas někdo popsal popravdě a střízlivě. Ty nadšené výkřiky jak nejlépe zítra budeme jezdit v autonomních vozidlech nebo jak je český stát příšerný, když nepustí do provozu autobus, jenž přece už sám ujel 20 km mezi Haarlemem a Shipholem mě už ani nerozesmějou...

+2/−4
doporučit
14.6.2017 13:53

P55a40v32e71l 91Ř56a86p89e32k 7362126939435

Ještě jednu věc bych dodal. Vymýšlíme až absurdní systémy automobilové dopravy, cpeme do toho neskutečné peníze, ale přitom se podávejme po městě - skutečně radnice dělají maximum pro to, aby se chodci mohli bez zbytečného kličkování dostat alespoň o dvě ulice dál? Dělá stát maximum pro veřejnou dopravu? Kolikrát by stačilo pár maličkostí - položit 5 metrů chodníku nebo jej vyspravit - a mělo by to větší přínos než sto automomních automobilů (to je mimochodem naprosto děsné označení).

+1/0
doporučit
15.6.2017 19:08

M61a46t95o47u48š 12B37á24r62t92a 2425684564

No, v roce 2004 na soutěži DARPA Grand Challenge žádné ze soutěžících autonomních vozidel nedojelo do cíle. Vítězné vozítko dalo asi jedenáct kilometrů v terénu. Pokrok tady zcela jistě je.

+1/0
doporučit
15.6.2017 13:50

M18i96l85a84n 38V85o41l11e22k 5399793776719

Tak ony procesory žerou víc než auto? Tak teď mi to začíná do sebe zapadat. Žádné algoritmy a všechno honěné přes neuronové sítě...

+1/0
doporučit
14.6.2017 19:45

M93i62r85e78k 55G46a51j57e74r 5491486639650

Nektere otazky v clanku, zejmena kolem parkovani, mne pripominaji naivitu podobnou z doby pred nastupem osobnich pocitacu. Kdyz nekdo mel vizi, ze bude mit pocitac kazda domacnost, tak prisly otazky jako "Jak bude mozne zajistit, ze kazda domacnost bude mit potrebnou klimatizaci, aby se pocitac nepřehřál.

+1/0
doporučit
14.6.2017 17:19

M51i48c46h91a46l 88M12i45n48a89ř13í46k 9962256629428

Ten nadpis zní optimisticky. Nejde mi tak ani o nové technologie, jako o to, že pokud řidiče z povolání nahradí stroje, bude na silnicích jen minimum mrtvých.

+1/−2
doporučit
14.6.2017 16:54

L48u16k26á69š 76A17d74a37m82e46c 3957273970437

Já nechápu, proč vývojáři nepoužívají auta se spalovacím motorem, ten by utáhl všechna ta fidlátka v kufru daleko déle. Při vývoji autonomního řízení je přeci jedno, jestli se budou nebo nebudou v budoucnu používat stále spalovací motory.

0/−1
doporučit
14.6.2017 19:42

P56a47v30e72l 43Ř91a63p29e91k 7892746359555

Celá ta myšlenka, že člověk se bude neustále někam vláčet, je naprosto scestná. Tím spíše v éře robotizace a absolutní dostupnosti a zprostředkovávání informací. Legislativně by se měl automobilismus omezit bez náhrady, protože je to jedna z nejstupidnějších kapitol lidské historie.

0/−3
doporučit
15.6.2017 19:03

J71i81ř41í 57T30e88p25r 4357420315935

A pak se zase budou divit kam zmizela kupni sila. Ze nikdo nebude mit na to, aby si neco koupil, nebo se nechal dopravit.

0/−5
doporučit
14.6.2017 18:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.