Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

Co všechno už dnes dokáží samořídící auta? Kdy se dočkáme toho, že vůz necháme před obchodem a on sám zajede do podzemních garáží? Jak brzy přijdou profesionální řidiči o práci, protože je nahradí „stupeň 5“? To vše se řešilo v Praze, kde se sešli experti na vývoj samořídících systémů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P63a72v88e82l 59Ř64a96p56e46k 7622806979785

Ještě jednu věc bych dodal. Vymýšlíme až absurdní systémy automobilové dopravy, cpeme do toho neskutečné peníze, ale přitom se podávejme po městě - skutečně radnice dělají maximum pro to, aby se chodci mohli bez zbytečného kličkování dostat alespoň o dvě ulice dál? Dělá stát maximum pro veřejnou dopravu? Kolikrát by stačilo pár maličkostí - položit 5 metrů chodníku nebo jej vyspravit - a mělo by to větší přínos než sto automomních automobilů (to je mimochodem naprosto děsné označení).

+1/0
15.6.2017 19:08

P32a42v33e48l 29Ř50a79p57e63k 7782266529575

Celá ta myšlenka, že člověk se bude neustále někam vláčet, je naprosto scestná. Tím spíše v éře robotizace a absolutní dostupnosti a zprostředkovávání informací. Legislativně by se měl automobilismus omezit bez náhrady, protože je to jedna z nejstupidnějších kapitol lidské historie.

0/−3
15.6.2017 19:03

M54a24t97o98u39š 94B65á21r48t49a 2915204824

No, v roce 2004 na soutěži DARPA Grand Challenge žádné ze soutěžících autonomních vozidel nedojelo do cíle. Vítězné vozítko dalo asi jedenáct kilometrů v terénu. Pokrok tady zcela jistě je.

+1/0
15.6.2017 13:50

M74a53r81t70i78n 25K85o37u31š38a 6765904174

Myslím, že k tomu zlomu, že "inteligentní stroj" bude rozhodovat v kritické chvíli o vašem bytí a nebytí, by neměl dojít, podle mého by byla lepší dokonalá podpora živého řidiče s tím, že konečné rozhodnutí je vždy naněm.

0/0
15.6.2017 8:17

J14o97z22e10f 93K71o39s12t20e81l57a47n32s85k41ý 8675832929406

Mám dojem, že v Európe zase chcú objavovať Ameriku. Špeciálne procesory pre autonómne jazdiace autá už existujú a je u nich veľmi výrazný pokrok. Napr. Tesla začala minulý rok používať jednotku Tegra X1 s výkonom 1 TFlop - teda tisíc miliárd operácií za sekundu. (to bol mimochodom výkon najvýkonnejšieho superpočítača na prelome milénia). Zvládne myslím až 10 kamier a všetky senzory, ktoré má auto na palube. Je 40x výkonnejšia ako to, čo používala Tesla predtým.

+2/0
14.6.2017 21:37

M37i46l75a35n 74V91o10l11e65k 5299323856309

Tak ony procesory žerou víc než auto? Tak teď mi to začíná do sebe zapadat. Žádné algoritmy a všechno honěné přes neuronové sítě...

+1/0
14.6.2017 19:45

M17i32r89e67k 98G47a55j29e79r 5801636719330

Jo, žádné podstatné zlepšení oproti živému řidiči, který to tam také honí.

0/0
14.6.2017 21:02
Foto

J32i55ř39í 53D69v46o45ř45á63k 5705389710468

Nedávno jse četl VTM ( Věda a Technika Mládeži) z roku 1955. Byl tam i "nástin" budocnosti. Tedy číslo z " roku 1975 ".

V každém domě malá štěpná elektrárna, v Praze byla spuštěna první osobní linka Země - Mars, ..... . Na konci se autor omlouvá za nedocenění technického pokroku, že realita bude daleko modernější,že si čtenáři z roku 1975 budou ťukat na čelo.

A v Praze , v roce 1975, se nedala koupit ani mikrovlnka,...... .

+6/0
14.6.2017 19:44

M17i92r70e73k 81G86a95j36e40r 5981946739670

Takže u té mikrovlnky se aspoň nespletli.

+1/0
14.6.2017 21:04

L45u46k21á56š 64A21d63a51m69e53c 3707213580847

Já nechápu, proč vývojáři nepoužívají auta se spalovacím motorem, ten by utáhl všechna ta fidlátka v kufru daleko déle. Při vývoji autonomního řízení je přeci jedno, jestli se budou nebo nebudou v budoucnu používat stále spalovací motory.

0/−1
14.6.2017 19:42

K49r83y52š61t61o95f 61L40a62n57í16k 1979760745955

výňatek ze Zákona o transformaci osobní dopravy:

prechodne obdobi bude trvat 24 hodin, a to od soboty 18:00. bude vyuzito na vykup dosud nevykoupenych neautonomnich vozidel a rozmisteni automatu tak, aby po skonceni prechodneho obdobi byly schopny obslouzit požadavky obyvatel. vlastnictví vozidla bude nahrazeno poskytovanim služby (doprava a preprava).

preprava osob po dobu prechodneho obdobi bude realizovana automatickou hromadnou dopravou, preprava nakladu nebude v tomto obdobi umoznena.

výjimku budou mit hasici, zachranna služba, policejni a obranne slozky a koordinator procesu transformace.

vozidla, která si majitele ponechají k relaxaci a sportu, budou od zahajeni prechodneho obdobi deaktivována a k jejich aktivaci bude mozne pristoupit jen na vymezenych mistech (zavodni okruhy apod.). na takova vymezena mista a mezi nimi budou prepravovana na nakladnich automatech.

+3/−1
14.6.2017 19:32

M90a55r43t79i11n 10S98e34d16o15n26a 2175946466489

Odhady ze neco bude za 20 let jsou vycucane z prstu. Jakykoliv odhad na 5 let neni podlozen na zadnych faktech. Povalecna generace v 60 letech byla krmena vizi ze kolem roku 2000 se bezne bude cestovat na Mesic na dovolenou, v 80 letech jsme slyseli jak za pad desitek let tu bude komunismus. A jak znamo nic takove se nedelo.

+2/−2
14.6.2017 18:40

S10t61a33n12i55s52l86a46v 43K77r16e15j83c63a50r 6657446883544

To by vám odpověděli odborníci z Prognostického ústavu xxx, ti vize o budoucnosti měli dokonce ve svém názvu. Ale nikdo z běžných občanů se nikdy nedozvěděl jaký přínos tento ústav státu přinášel !! Jeden ano, umožnoval režimu uklízet prozrazené komunistické špiony z kapitalistického světa do odvětví kde se nic nevykazovalo a přece se brala měsíčně nemalá výplata.

+1/−1
14.6.2017 19:29

D77a96n37i41e56l 83B50a59r46t56o45l87d 6669924238571

A jak to bude se stupněm 5 v zimě?

Kde budou parkovat?

Nejsou schopni ani dnes udělat parkoviště.

Tohle, že bude funkční za 20 let je, za mě, utopie.

A ty tisíce lidí bez práce.

+4/−3
14.6.2017 18:32

P53a74v73e28l 53T14r19u10k12s94a 3943247692643

A zima ma byt problem v cem? Autonomni auta samozrejme v zime jezdi normalne (opravdu se neridi jenom podle car na silnici a protismykovy system si poradi lip nez clovek).

Kde budou parkovat? Nevim proc ocekavate, ze autonomnich aut bude vic nez klasickych. Spis se ocekava opacny trend (dist lidi si auto neporidi, pokud bude mit u domu pristavene 'taxi' za rozumnou cenu)

+1/−1
14.6.2017 19:27

J49i80ř28í 49T68e51p72r 4307750275155

A pak se zase budou divit kam zmizela kupni sila. Ze nikdo nebude mit na to, aby si neco koupil, nebo se nechal dopravit.

0/−5
14.6.2017 18:32

M91i50r89e97k 88Š48t21e70f16a96n 9909699699118

tak dle fotky je to zatim to nejhnusnejsi auto co jsem kdy videl, VW opravdu není lidové vozítko Rv

0/0
14.6.2017 18:12

R73a87d36o38m60í87r 35J88a81h16n 6630694270342

...časem přijde na řadu zákaz řízení člověkem. Toho se snad už nedožiju.

+3/−1
14.6.2017 17:58

A70l84e33š 97J55í23l61e62k 7281122226558

Zní to zajímavě, líbí se mi to (inu mám rád techniku)...ale... aby realita nebyla nakonec taková, že budeme ještě rádi za koně, nebo aspoň oslíka...

0/0
14.6.2017 17:43

M83i53r63e67k 57G20a57j47e93r 5621456909250

Nektere otazky v clanku, zejmena kolem parkovani, mne pripominaji naivitu podobnou z doby pred nastupem osobnich pocitacu. Kdyz nekdo mel vizi, ze bude mit pocitac kazda domacnost, tak prisly otazky jako "Jak bude mozne zajistit, ze kazda domacnost bude mit potrebnou klimatizaci, aby se pocitac nepřehřál.

+1/0
14.6.2017 17:19

A78l12e68š 82J44í29l31e85k 7981312726918

Možná jsou teď auta v té fázi jako byly počítače řekněme v 80tých letech. Spousty nových nápadů, nadšení... Uvidíme kam se to hne...

+2/0
14.6.2017 17:59

M24i56c49h20a69l 34M26i14n14a81ř35í23k 9582526219788

Ten nadpis zní optimisticky. Nejde mi tak ani o nové technologie, jako o to, že pokud řidiče z povolání nahradí stroje, bude na silnicích jen minimum mrtvých.

+1/−2
14.6.2017 16:54

P40e18t48e41r 82M26l44i58c93h 8444662923345

- Je jasne, ze stupen 5 bude taxi auticko neustale v pohybu. Zadne jine auto do mesta nesmi. Soukrome rizeni pouze mimo mesto. Cili, neco jako skladove haly Amazonu s roboty.

- Zapomenute veci by melo auto hlasit hned. Pripadne se vratit. Pripadne nahlasit obsluzne stanici, kde to muze fyzicka osoba proverit. Pripadne veci zcizit :). Ale v aute muze byt klidne mikrogramova vaha. Ale ta taky nahlasi zvratky :)

- Auto by melo byt pouzito na kartu, aby prave pri ztrate bylo mozne dohledat majitele veci.

- Nehody. Pokud jejich pocet bude nizsi nez ted s ridici, tak neni treba soudne stihat provozovatele, ne?

- Rizeni. Po meste muzou byt kontrolni wifi stanice, treba ve svetlech, ta jsou vsude. Pripadne neco, na co bude auto strilet laser a dostane signal zpet.

- Nejvetsi problem vidim hacku, kdy se nekdo pokusi vozy ovladnout. Takze by meli mit i samostatne uvazovani, jako maji moderni drony, kdyz se dostanou mimo signal vysilacky a umi se vratit do dosahu, vyhnout prekazkam a tak.

+5/−1
14.6.2017 15:28

R96a54d42e93k 65P95a11n97c82h91a20r74t20e34k 6953763543346

Zajímalo by mě, jaká je reálná poptávka po něčem takovém ...

+3/−2
14.6.2017 15:00

K90a17m52i55l 89K81r41b19á96l21e89k 6254352665333

Obrovská. Tohle bude nejlepší business 21.stoleti. na tom vyrostou příští Billové Gatesové.

+14/0
14.6.2017 15:18

K79a16m36i91l 28K92r55b20á80l56e25k 6374662725903

Ono bude hlavně zbytečné takové auto vlastnit, čili tankovat ho, platit pojištění, umývat atd. Lepší bude doprava jako služba. U současného taxi tvoří 90% nákladů cena lidské práce. Ta u robotaxi odpadne. Bude to mít revoluční vliv na mnoho oblastí. Např bude třeba tak třetina počtu současných aut, které stejně 95% času jen postávají na parkovišti. Ulice budou volné. Klesne potřeba těžebního průmyslu a dopravy materiálu. Bude to náročné, co budou dělat všichni propuštění řidiči a dělníci z továren na auta?

+27/−1
14.6.2017 14:49

R47o81b49i19n 75Ž84i81ž51k63a 2598624556976

Ta třetina je dle mě moc odvážný odhad. Nezapomeňte, že musíte vykrýt špičky. Sice spoustou aut nikdo kromě půlhodiny ráno a půlhodiny večer nejezdí, takže by se mohlo sice zdát, že máte 23/24 kapacity vozu volné, ale ve chvíli, kdy to auto potřebují všichni ve stejný čas a ve stejném směru, (periferie -> město ráno a obráceně odpoledne), rázem se vám potenciální volná kapacita dost ztenčuje.

To samé platí o cesty na víkendy a dovolené. Zase. Auto bude stát u Mácháče celý víkend prázdné, ale potřebovat ho budou všichni v pátek a v neděli večer, se Středozemím to bude podobně.

Zároveň tenhle systém zpřístupní automobilovou dopravu lidem, kteří k ní dnes nemají přístup nebo motivaci. To celé vede k tomu, že počet aut v ulicích rozhodně dramaticky nespadne.

Obava o řidiče je tedy na místě, výrobci si nejspíše ještě docela užijí :-)

+6/−1
14.6.2017 15:01

K88a17m67i66l 53K50r39b28á69l83e35k 6414442965703

Taky se může změnit životní styl, takže pondělní ranní špička bude minulostí. Továrny budou robotické, obsluhovat je bude pár lidí, takže nebude třeba, aby tam na osmou najelo deset tisíc lidí. To samé s víkendy. Tohle se dá taky regulovat cenou nebo naopak dlouhodobou rezervací. Když vím, že v pátek pojedu na chatu, objednám si robotaxi už v pondělí, když se rozhodnu na poslední chvíli, tak třeba zaplatím dvojnásobek obvyklé ceny.

Se sníženým provozu taky nepočítám, spíš naopak, ale vyprázdní se parkoviště. Žádné auto nebude jen tak stát

+2/0
14.6.2017 15:15

R97o73b53i73n 46Ž15i73ž18k75a 2268904486976

Změna životního stylu je dost pravděpodobná, ale bude to trvat déle než nástup roboaut, má to dost velkou setrvačnost. Navíc ohýbat svůj život podle toho, kdy je zrovna dostupný auto za rozumnou cenu, je dost velkej diskomfort. Stačí se zeptat libovolného studenta, který se snaží dostat se v pátek odpoledne domů s Jančurou nebo ČD. Objednávat v pondělí snad ani nestačí. Takže buď vyletí cena ve špičkách do oblak, nebo se navýší počet vozidel v provozu. A jsme zase zpátky.

S tím že žádné auto nebude jen tak stát - no bude. Právě v těch hluchých místech mezi špičkami. Jedině pokud byste myslel, že nemusí stát někde v centru města, ale může bejt někde v poli za ním, to beru.

+5/0
14.6.2017 15:48

K63a72m41i65l 46K56r30b72á88l58e83k 6264422725773

Další možností bude, že ve špičce nebude platit 1 člověk = 1 auto a finančně atraktivní bude spolujízda.

Nepočítám, že by mě napadly všechny figle, to nechám na umělé inteligenci, která to všechno bude řídit

+2/0
14.6.2017 20:03

M97i23r76e40k 86G20a53j88e15r 5881196929240

Jenze ta potreba jizd bude vetsi nez dnes. Nyni jede autem jen ten, kdo ho vlastni. V te vasi vizi bude chtit jezdit kazdy.

+1/0
14.6.2017 17:24

Ř98e90h49o61ř 12V41l63a95s51á69k 2944864761976

Pokud bude auto jako služba, tak bude daleko snazší použít hromadnou dopravu. Často třeba jedete ráno autem jen proto, že odpoledne s ním chcete jet nakoupit nebo odvézt kytky od babičky. Když si budete moci auto zavolat až k odpolednímu nakládání, klidně z práce i do práce dáte procházku a MHD.

+3/0
14.6.2017 17:01

M19a25r69t57i13n 42K95a19r62á48s59e60k 9878203828358

U taxi lidska prace 90%? To asi tezko :-D.... kdyz si vezmu ze nejake realne naklady na auto (od porizovacky, pojistek, nafty, srevisu a vseho) zacinaji nekde na 5kc/km, podil placenych kilometru je kdyz se hodne dari 50%, tak jen naklady na auto jsou 10 kc/km, jestli njelenvejsi taxiku, ubery apod zacinaji nekde na 14 korunach za kilak, tak nejaky prostor pro lidskou praci jsou ty 4kc, ale z toho jeste je potreba zaplatit treba admin (dispecink, nebo central uberu) a dalsi...

Navic porad budete mit lidskou praci na cisteni, tankovani apod. Zkratka cena taxi tezko klesne nejak extremne oproti dnesnim nejlevnsim sluzbam, maximalne v nizkych 10%

0/−1
14.6.2017 15:29

K75a36m63i15l 73K96r18b31á23l11e18k 6804552525803

Ona taky cena těch taxíků bude nižší, jednotná barva, stejná výbava, budou jim chybět hejblatka na řízení. Budou to elektromobily a najezdí denně 3x tolik km, než nejlepší řidič. Budou totiž jezdit 24/7. A pak je taky nutné srovnávat budoucí ceny a platy, ne ty dnešní.

0/0
14.6.2017 15:43

M52a20r22t43i73n 45K41a16r59á28s88e38k 9118113508528

Ano najzdi vice, na druhou stranu ten elektromobil se slusnou vydrzi (kdyz ma jezdit 24/7), system autonomniho rizeni apod zase znamena vyssi cenu nez volant a pedaly ze...

A vetsina nakladu souvisejicich s autem je umerna hlavne najezdu (servis, pneu, spotreba, opotrebeni auta), tj to ze auto bude v provozu nonstop neni zas takove extra terno....

0/0
14.6.2017 15:48

M53i23r25e92k 68G33a70j34e21r 5161476439110

Zrovna cena autonomniho automobilu si myslim bude mnohem nizsi nez je cena dnesnich aut. Az se dostatecne rozmnozi, tak klesne i jejich hmotnost, protoze ubyde masivni konstrukce dnes nutna kvuli bezpecnosti pri havariich. Ridici jednotka bude stat asi tolik, co dnes mobil.

+1/0
14.6.2017 17:28

M33a25r62t19i66n 17K50a75r76á19s89e44k 9298143868838

Ao, pokud uvazujete rok 2100, kdy na silnici jsou jen mala autonomni vozitka a nic jineho, tak asi jo, proc ne...

+1/0
14.6.2017 18:18

M68i17r29e71k 57G64a66j40e58r 5221296489860

Jo, rok 2100 je to, co jsem měl na mysli.

0/0
14.6.2017 21:18

M31i66r97e96k 14G35a12j35e28r 5431936109760

Jednotna barva cenu nesnizi. Naopak bude po te barve velka poptavka, coz cenu surovin zvysi. Mate mnoho velmi naivnich predstav.

0/−3
14.6.2017 17:26

M76a14r35t58i48n 29K83a49r52á98s27e70k 9538683578328

No je treba k tomu poznamenat, ze sice budou volnejsi parkovaci mista, ale silnice budou naopak plnejsi (normalni auto ma minimum prazdnych kilometru), protoze sebelepe organizovana doprava bude znamenat ze "taxi" bude porad jezdit spoustu prazdnych kilometru (typicky - dneska je cesta plna z perfierie do mesta, a zpet temer prazdna, u navrhovaneho modelu prepravy bude plna v obou smerech, protoze se auta budou prazdna vracet na periferii nabrat dalsi lidi), navic pokud to bude obdobne levne jako soukrome auto, tak vzroste vyrazne i pocet uzivatelu....

0/−1
14.6.2017 17:16

M59i54r87e11k 87G54a51j91e46r 5251776839570

Kdyz budou volne ulice, kde se vezme auto, kdyz ho clovek bude potrebovat?

0/0
14.6.2017 17:22

P49e73t35r 71K80r86o61p14á10č73e10k 9649470789662

Nějak mě chybí informace o tom, jak to bude řešeno legislativně. Když takové auto způsobí nehodu a někoho zabije, kdo za to bude odpovědný? Majitel auta? Pochybuji, takové auto by si těžko někdo rád pořídil. Takže výrobce auta? Jak bude muset být pojištěný a jak se to odrazí na ceně auta? Myslím, že stačí pár takových nehod a prohraných sporů a může to položit výrobce nebo (dočasně) i celé odvětví.

0/0
14.6.2017 14:15

P79e36t60r 65A53g13u67l88á16r 4977878320614

Jj. Na to se roky ptám také. Vždycky schytám hromadu mínusů. Jsem přesvědčený o tom, že výrobci vlastně jen čekají na to, aby si prolobovali změnu legislativy v tom smyslu, že za jakékoliv chyby je zodpovědný majitel nebo provozovatel a nikoliv výrobce.

+1/−1
14.6.2017 14:32

M43a21r32t50i10n 91M12a35i91k98s71n80a95r 3274593798862

Jo, to je krasna seda zona. Prakticky, pokud se jedna o 0-4, tak je to vzdy clovek, ktery ma zasahnout v pripade problemu. U 5tky, tam to bude uz zajimave, pokud to budeme brat v soucasnem pravu, tak pokud zpusobi neco vaseho zraneni nekomu jinemu, jste za to odpovedny vy. Stejne jako u psa, pes ma vlastni mysl, byl vyslechten nekym, ale to ze roztrha vaseho souseda pada na vasi hlavu. Ale v praxi, zatim tyhle auta jsou bezpecnejsi nez clovek uz ted, vetsinou spise naboural nekdo do nich, protoze vylozene porusil predpisy. Dulezite si ale uvedomit, tim vice bude narustat pocet techto aut v provozu, tim vice se jim asi bude prizpusobovat infrastruktura aby byli bezpecnejsi. Ale uplne jasno bude, az to bude, protoze do te doby ani nevime co se vsechno muze stat. (A jo, fandim tomu, zase tolik me nebavi ridit)

+2/0
14.6.2017 14:47

L46i50b74o83r 21J20a64n21e39č54e81k 4835285725911

Nejvetsim problemem automatizace dopravy je pritomnost cloveka. Kdyby jezdila jen roboticka auta nebyl by problem s autonomnim rizenim. Kdyz se ale podivate ceho vseho jsou ridici schopni, bude velmi obtizne naprogramovat bezpecny ridici system.

+1/0
14.6.2017 15:18

K64a10m70i87l 50K58r63b55á76l41e87k 6364872845573

Typ 5 soukromníci kupovat nebudou, ty budou provozovat velké firmy jako Uber. A ti se už s výrobci dohodnou, kdo za co bude ručit.

0/0
14.6.2017 14:51

J84a17r18o28s61l47a56v 77L31e11b67e39d69a 3466299507720

Konečně to zas někdo popsal popravdě a střízlivě. Ty nadšené výkřiky jak nejlépe zítra budeme jezdit v autonomních vozidlech nebo jak je český stát příšerný, když nepustí do provozu autobus, jenž přece už sám ujel 20 km mezi Haarlemem a Shipholem mě už ani nerozesmějou...

+2/−4
14.6.2017 13:53

P36e79t26r 95A56g71u39l38á81r 4947968520334

Stupeň 6 bude "no human required"?

+3/−1
14.6.2017 13:12
Foto

J83i75n36d80ř69i73c75h 10L20n53ě17n31i48č85k82a 5283931189

To už je v podstatě stupeň 5.;-)

+1/0
14.6.2017 14:44
Foto

A56n90t24o98n18í67n 61L37o45m 8782884789525

Je zajímavé, že už se objevují i koncepty autobusů, minibusů, apod. Čekal bych spíš náskok resp. větší zamíření na kolejová vozidla. U vlaků a tramvají (metro nezmiňuji záměrně) je obrovskou výhodou jasně daná dráha vozidla, ale již se musí umět vypořádat i s okolním provozem (na rozdíl právě od metra). Proti automobilům je víc místa na řídící počítače a nemusí se řešit omezení zásoby energie v bateriích - napájení z troleje.

+17/0
14.6.2017 12:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.