Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

V42l79a21d86a 56D24o30l96e10z51a42l 6352386185

Pěkně vysvětleno, díky...

+28/0
doporučit
14.7.2017 2:18

J58o66s92e17f 68K36a50r97f29í56k 7302305446960

Supr článek a příjemné počtejní k ranní kávičce:-)

Zejména když se vlastně "nic" nestalo;-)

+24/0
doporučit
14.7.2017 7:48

D41a92n59i45e67l 66K36r32i11š98k48a 5898957470348

Skvely clanek s odbornym vykladem dane situace. Jen tak dal

+22/0
doporučit
14.7.2017 7:42

J16o60z90e68f 36B86e73v36i37l85a64q13u91a 9805919401351

Dobrý článok aj s dobrým rozborom. Hlavne som sa prvý krát dočítal, že to bolo v noci!! V predchodzích článkoch to buď nebolo,alebo som to prehliadol(?) - ale vždy som som si položil otázku "čo nevideli tie štyri stroje na taxiway"? Jedine tma by to vysvetľovala....ale je rozdiel svetlá na TWY a navádzacie...:-/

+19/0
doporučit
14.7.2017 7:29

J93o85s98e67f 57R82i89c69h50t31e44r 9916185297463

Dovolím si pár upřesnění a spekulací, v mírném rozporu z článkem. Zásadní info jsou tyto

- přistání za tmy

- VISUAL approach (zřetelně slyšet na záznamu)

- dráha 28L uzavřena (nesvítí)

- TWY C napravo od 28R

V SFO nejsou "nezykle široké" RWYs. Jsou 60m, jako na mnoha jiných letištích, i když většina letišť má 45m. Co je nezvyklé, je MENŠÍ ROZESTUP mezi RWYs než je standardní, a stím spojený určitý specifika paralelního provozu. Dokážu si představit že ve tmě svítící RWY 28R a vedlejší TWY C vypadají "zhruba stejně daleko" a jako paralelní RWYs, zvlášť pokud tam někdo lítá rutinně dlouhý leta a po celodenní šichtě mu to necvaklo...

Další specifikum vizuálního přiblížení na 28R (tzv. quiet bridge airport) je, že pilot nalítává v mírně odlišným kurzu, laicky jakoby "šikmo z prava". Přiletí ze severu, točí doprava, ale ne do osy dráhy (kurz 281), ale šikmo kurz 275. To znamená že v tu chvíli je vlastně napravo i od TWY C. V tu chvíli mu asi muselo bliknout: viděl "2 čáry" a automaticky se vizálně rovnal na tu pravou, jako vžycky. Akorát mu nedošlo že 28L nesvítí a ta "čára vpravo" tudíž je TWY.

Hodně zjednodušeno a přeloženo do srozumitelštiny (snad). Je zřejmý že poněkud selhaly všechny možný kontrolní mechanismy, celou situaci zachránil až pilot na zemi, kterej si všiml že je srovnanej přímo proti němu.

+10/0
doporučit
14.7.2017 9:52

D53a59v93i50d 69M38a74l69i54n29a 1320183810123

V tomto případě bylo dobré, že všichni mluvili Anglicky a dobře si v rádiu rozuměli. Nechci si ani domýšlet, jak by to dopadlo, kdyby ta komunikace vypadala jako v případě China airlines 981 vs řídící věž JFK. https://youtu.be/ZWXyFe8_oE0

+9/0
doporučit
14.7.2017 6:13

K32l40a29u16d18i64u12s 61V34y47s12o18u78š 6668451512915

Fajn článek. Jen poznámka, Harrison Ford nedělal GA ale opravdu na Twy přistál. Tam už to byl o ligu větší průser.

+8/0
doporučit
14.7.2017 0:50

P45e77t44r 66F47e30i96g88l 5658643200392

Technet dlouhodobě ukazuje, že je o parník (víc parníků) před všemi ostatními rubrikami iDnes...R^

+6/0
doporučit
14.7.2017 10:16

J22o38s59e81f 86S48t98r14á71s11k20ý 5802513974688

Výborný článek. Pár dalších poznámek:

1) Doporučuji doplnit, že "zavřená 28L" znamená, že byla zhasnutá. Na začátku by měl svítit velký červený kříž, ale není jisté, že svítil.

2) Letadlo provádělo komplikované vizuální přiblížení "FMS bridge visual 28R" toto přiblížení není rovné (spíš je ve tvaru dlouhé vlnovky) - nalétává se směrem, který není rovnoběžný s drahou a teprve za mostem San Matteo (to jsou asi 4 námořní míle před prahem dráhy, cca 8 km) se letadlo definitivně rovná proti středu dráhy. Důvodem složitého přiblížení je ochrana obyvatel (Foster City) před hlukem. Toto přiblížení je preferováno v nočních hodinách.

3) Při uvedeném přiblížení jsou vypnuté systémy navádějící na dráhu (horizontálně), protože letadlo fakticky na dráhu velmi dlouho nesměřuje. (Vertikální navigace přiblížení může nebo nemusí být zapnutá.)

4) Let z Toronta obvykle přistává před půlnocí, ale měl zpoždění a přistával po půlnoci. Je možné, že let obvykle přistával normálně (rovně, bez omezení hluku) ale tentokrát zvolili operátoři na věži složitější "quite bridge" přiblížení.

5) Pro piloty, kteří letěli z Toronta, byly tři hodiny ráno (únava). K tomu možná i nervozita spojená se zpožděním a komplikovaným přiblížením.

6) Není jisté, že letadlo bylo vybavené vhodnými navigačními přístroji pro přiblížení "FMS". (Moc tomu nerozumím, ale pro FMS je nutné dobře fungující GPS, zatímco standardně se používá "VOR". Pokud "VOR" nefunguje, což zřejmě na letišti v té chvíli nefungovalo, tak lze použít "FMS", není to ale standardní ani v případě "protihlukového přiblížení do vlnovky - quite bridge").

Zbývají věci, které se neví, ale snad se zjistí:

a) Jak byla nastavena intenzita světel na přistávací dráze (runway) a na pojezdové dráze (taxiway)?

b) Zda pilot přerušil přistání (zahájil go-around) už před požadavkem z věže. Je možné, že požadavek z věže přišel pozdě. (A není jasné, jak by si piloti, kteří už byli dost blízko, mohli nevšimnout, že proti nim jedou 4 letadla.)

+5/0
doporučit
14.7.2017 13:53

J12i66ř29í 95K13o19k77o40š71k14a 5667649910980

Nevím jak to chodí v reálu, ale proč u 28L není třeba nějaká pojízdná cedule, kde by bylo 28L CLOSED, X, případně jakékoliv jiné řešení (červená dráhová světla) informující přistávající piloty, že tato dráha je zavřená?

Nebo je a pilot to neviděl?

+3/0
doporučit
14.7.2017 9:17

M18i28c98h46a51e94l 34K73o58n96e78č95n51ý 6872723759339

Díky za zajímavý článek. Špatné počáteční vyhodnocení situace se stává každému, je důležité že byl pilot všímavý a pohlídal si situaci.R^

+3/0
doporučit
14.7.2017 8:43

I85v94o 32J38a86n97á44č23e35k 8133593281192

Hezký článek já bych jen místo pilota psal o pilotech, protože tam jsou dva a mají se navzájem kontrolovat. No a další věc, asi bych nepsal TOGA, ale jen GA když tak, protože zde popisujete manévr a nikoliv nastavení plynových pák do pozice TOGA.

+2/0
doporučit
14.7.2017 9:47

J82o81s44e21f 72K91a90r81f15í56k 7722765926700

Jen mě udivuje, že to toho na věži netrklo, když se mu pilot opakovaně dotazuje na dráhu a ještě hlásí, že na dráze vidí "překáždu" navíc ty letadla na vzlet by měli mít zapnuté poziční světla a antikolizní majáky, to se fakt nedá splást z osvětlením dráhy...

+2/0
doporučit
14.7.2017 8:49

J98a34n 22P35a52v97e37l42k78a 3967751794411

Zajímavý článek. Jen detail: zemi nepokrýval permafrost (trvale zmrzlá půda), ten je asi 2m pod zemí.

+1/0
doporučit
14.7.2017 9:44
Foto

J10i11r37i 69B31i23l39i86n94a 5238170757

Prominte kanadskemu UL pilotovi hloupou otazku: jak si nekdo muze pri VFR splest runway a taxiway? Hlavne diky svetlum......

+1/0
doporučit
14.7.2017 4:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.