- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Trošku oslí můstek, ale připomnělo mi to jinou nehodu.
Před několika lety projížděl nákladní vlak z Mostu do Teplic. U Želenic je dlouhá zatáčka. Jsou tu předzvěsti před dalším nádražím. Pro fíru platilo to vpravo. Uviděl zelenou, tak jel dál. Nedocvaklo mu, že místo třech světel vidí jenom dvě, to jeho bylo schované za kopcem, takže viděl to prostřední. Wapky se válely až v blízké zahrádkářské kolonii ...
Nevím, nač jsou piloti zvyklí, ale mě se 30 m svisle a 8 m vodorovně nezdá nějak moc a rutinní záležitost.
Neznám systém provozu na letištích pro dopravní letadla.Ale u " amatérského " provozu bývalo (a asi je stále ) na začátku přistávací dráhy tzv. " T "éčko.
To určovalo počátek dráhy plus směr přistávání.
Samozřejmě přistávání IFR je něco jiného, ale pokud není mlha, silný déšť,... , je jenom tma ?
Někdo to tu vysvětloval a pochopil jsem zhruba to, že na tohle letiště se v noci přibližuje v oblouku, aby se nehlučelo do blízkého města, takže ten klasický systém Tčkama a barevnýma světlama nelze použít a požívá se nějaká složitější metoda s přístrojema.
Výborný článek. Pár dalších poznámek:
1) Doporučuji doplnit, že "zavřená 28L" znamená, že byla zhasnutá. Na začátku by měl svítit velký červený kříž, ale není jisté, že svítil.
2) Letadlo provádělo komplikované vizuální přiblížení "FMS bridge visual 28R" toto přiblížení není rovné (spíš je ve tvaru dlouhé vlnovky) - nalétává se směrem, který není rovnoběžný s drahou a teprve za mostem San Matteo (to jsou asi 4 námořní míle před prahem dráhy, cca 8 km) se letadlo definitivně rovná proti středu dráhy. Důvodem složitého přiblížení je ochrana obyvatel (Foster City) před hlukem. Toto přiblížení je preferováno v nočních hodinách.
3) Při uvedeném přiblížení jsou vypnuté systémy navádějící na dráhu (horizontálně), protože letadlo fakticky na dráhu velmi dlouho nesměřuje. (Vertikální navigace přiblížení může nebo nemusí být zapnutá.)
4) Let z Toronta obvykle přistává před půlnocí, ale měl zpoždění a přistával po půlnoci. Je možné, že let obvykle přistával normálně (rovně, bez omezení hluku) ale tentokrát zvolili operátoři na věži složitější "quite bridge" přiblížení.
5) Pro piloty, kteří letěli z Toronta, byly tři hodiny ráno (únava). K tomu možná i nervozita spojená se zpožděním a komplikovaným přiblížením.
6) Není jisté, že letadlo bylo vybavené vhodnými navigačními přístroji pro přiblížení "FMS". (Moc tomu nerozumím, ale pro FMS je nutné dobře fungující GPS, zatímco standardně se používá "VOR". Pokud "VOR" nefunguje, což zřejmě na letišti v té chvíli nefungovalo, tak lze použít "FMS", není to ale standardní ani v případě "protihlukového přiblížení do vlnovky - quite bridge").
Zbývají věci, které se neví, ale snad se zjistí:
a) Jak byla nastavena intenzita světel na přistávací dráze (runway) a na pojezdové dráze (taxiway)?
b) Zda pilot přerušil přistání (zahájil go-around) už před požadavkem z věže. Je možné, že požadavek z věže přišel pozdě. (A není jasné, jak by si piloti, kteří už byli dost blízko, mohli nevšimnout, že proti nim jedou 4 letadla.)
Dodávám, že informaci o zavřené dráze 28L piloti sice dostali, ale zřejmě několik hodin před přistáním. (Takže na to zapomněli...)
V nedelu letim z Viedne do Antalyie.
Dufam, ze tam maju prehladne pristavacie drahy a pilot bude viediet slusne po anglicky :-(
Snad jo
Ale bacha jestli jedete vlakem, doporučuji další článek o neexistujícím vlaku co jel dřív
A ta uzavřená dráha 28L byla zhasnutá? Pak by "viděl" 28L v místě 28R a dráhu 28R by "viděl" v místě taxiway.
Popis situace s čínským A340 - ve videu vůbec A340 není, je tam nějakej dvoumotorák a B747.
Technet dlouhodobě ukazuje, že je o parník (víc parníků) před všemi ostatními rubrikami iDnes...
Vypadá to, že ani v letadle ani na věži neměli informaci o boční odchylce od přistávací trajektorie. Zřejmě byl vypnutý přistávací systém ILS (na zemi či v letadle). Signál z radaru letiště nejspíš odchylku od požadované dráhy nevyhodnocuje, jinak by to dispečer musel vědět ještě před uvedenou komunikací s pilotem.
Vzhledem k tomu, jak jsou přísné požadavky na spolehlivost letadla a jeho součástí, zdá se být organizace pohybu letadel o mnoho pater níž.