Google plánuje vysokorychlostní připojení

Google plánuje vysokorychlostní připojení

Divoký týden u Googlu: superrychlý internet, revoluční hledání i obavy o soukromí

  • 35
Internetový gigant Google experimentuje s kabelovým internetovým připojením stokrát převyšujícím současné rychlosti. Služba Google Buzz a akvizice sociálního vyhledávače odpovědí Aardvark.com naznačují ambiciózní plány na poli sociálních služeb. Vše dohromady zajisté přináší nové možnosti komunikace, nové formáty reklam, ale i obavy o soukromí uživatele.

Google dominuje trhu vyhledávačů, ale nyní vyvolal senzaci plánem zavést vlastní vysokorychlostní připojení k internetu pomocí kabelů - Google Fiber.

"Naše až stokrát rychlejší připojení chceme zavést k 50 tisícům a možná až půl k milionu uživatelů, a to za konkurenceschopné ceny," říká James Kelly, produktový manažer Googlu. Firma chce experimentovat s možnostmi využití vysokorychlostního internetu v komunitách a domácnostech. Magazín BusinessWeek odhaduje, že celá akce by mohla firmu přijít až na půl miliardy dolarů (za 100 tisíc přípojek).

Gigabitová síť Googlu budí nadšená očekávání, ale i obavy o soukromí.

Plán je ve fázi jakéhosi veřejného připomínkování, a připomínek je skutečně mnoho. Zatímco mnohá města (mimo jiné i Seattle, domovské město Microsoftu) a školy se nadšeně hlásí jako dobrovolníci do experimentu, jiní analytici varují, že Google takto získá ještě větší dohled a moc nad internetovým trhem i uživatelskými daty jednotlivých uživatelů. Kromě výsledků hledání by totiž měl Google coby poskytovatel připojení (ISP) k dispozici všechna nešifrovaná data, která uživatel na internet nahrává nebo z internetu stahuje (stejně, jako je tomu u ostatních ISP).

Google plánuje vysokorychlostní připojení

Google plánuje vysokorychlostní připojení, slibuje až stonásobné navýšení

Co Google ovládá

Už dávno není Google jen vyhledávač. Svoji působnost na internetu postupně rozšířil na skoro všechny oblasti, jak ukazuje náš neúplný výčet:

Reklamy a monetizace obsahu (AdWords), podrobné mapy a navigace (Google Maps), e-mail (Gmail), kancelářský balík (Google Docs, Google Calendar), sdílení videa (YouTube), obrázkové galerie a editace fotografií (Picasa), hardwarové řešení vyhledávání pro firmy (Google Search Solutions), prohlížeč internetu (Google Chrome), vyhledávání dat v rámci počítače (Google Desktop), on-line databáze knih (Google Books), obchodování (Google Checkout), mobilní telefony (Android), hlasové služby (Google Voice), blogovací služba (Blogger), agregátor zpráv (Google News), veřejné DNS servery (Google public DNS), zjišťování polohy mezi přáteli (Google Latitude), vývojářská platforma (Google Apps) a překladové nástroje (Google Translate). Testuje se nová komunikační platforma (Google Wave), vlastní operační systém pro netbooky (Google ChromeOS), rozjíždí se databáze lékařských údajů (Google Health), připravuje se vlastní kabelové připojení (Google Fiber)...

Google Buzz - co chceme a co nechceme vytrubovat

Soukromí bylo tento týden centrem pozornosti i z jiného důvodu - Google spustil svou novou službu Google Buzz, určenou uživatelům oblíbeného webového poštovního klienta Gmail. Více než 150 milionům uživatelů této služby chce Google Buzz nabídnout:

  • snadné sdílení hlášek (statusů)
  • automatické, učící se sledování či nesledování přátel (followers)
  • propojení aktivit (Twitter, Picasa, Flickr, blogy, YouTube...) na jednom místě
  • mobilní sociální síť, provázanou s GPS a GSM lokalizací přesné polohy uživatelů

Google Buzz umožňuje automatické i ruční sdílení hlášek, fotografií, článků, videí apod. skrze webové rozhraní Gmailu.

Služba Google Buzz se evidentně snaží navázat na úspěch Facebooku a Twitteru, Google uvádí, že je (přinejmenším teoreticky) možné ji provázat se současnými sociálními sítěmi, ačkoli konkrétně o provázání s Facebookem zatím zmínka nepadla.

Provázání s e-mailem je prozíravý tah, ostatně Facebook se prý chystá k podobnému kroku z opačné strany. Mezi údajné přednosti Google Buzz patří jeho automatičnost - uživatel si nemusí (i když může) "shánět" a "vyhledávat" přátele, ty totiž systém rozpozná na základě vašich současných mailovacích návyků.

S tím právě souvisí hlavní výhrada vůči Google Buzz: někdy je sdíleno i to, co nechcete. Ne, že byste neměli na výběr. Podobně jako u Facebooku, i zde můžete nastavit, kolik o sobě chcete sdělovat a komu. Třeba u statutů (hlášek) můžete vybrat, zda jsou veřejné, nebo soukromé. Jenže pokud nastavení jen "odklikáte", budete např. sdílet se svými přáteli seznam svých nejčastějších kontaktů. Manželka tak může zjistit, že si podezřele často píšete s bývalou přítelkyní, šéf zase uvidí, že udržujete čilou korespondenci s konkurencí.

Google Buzz - preview

Google Buzz je integrován přímo do Gmailu, do velké míry se podobá Twitteru, nabízí ale velké množství dalších funkcí, mnoho z nich automatických.

Druhou oblastí, kde dostává soukromí zabrat, je geolokace. Můžete si totiž zvolit (pokud to váš telefon podporuje), že se u vašich hlášek bude zobrazovat i vaše aktuální poloha. Google se postupně chce naučit vzorce vašeho pohybu, a tak třeba poznat, že jste v práci, doma, v posilovně nebo na chatě. To může být pro hlášky obohacující informace, ale, pokud tuto funkci zapomenete vypnout, můžete o sobě dát světu vědět víc, než jste čekali.

Jde pochopitelně o zvyk, a stejně, jako si uživatelé zvykali na Facebook nebo Twitter, si zvyknou na to, jak nastavit Google Buzz. Není to ale ideální "buzz" při vstupu na trh.

Vědomostní síť pod střechou Googlu

V článku věnujícím se budoucnosti internetu jsme zmínili službu vark.com, systém pro získání odpovědí na všemožné otázky prostřednictvím komunity expertů. Když zadáte otázku, systém vark.com vyhodnotí, čeho se otázka týká, a najde v databázi uživatelů někoho, kdo dané oblasti rozumí (či to o sobě tvrdí). Otázku v reálném čase přesměruje a odpovědi se tak můžete dočkat už do několika minut. Služba umožňuje komunikaci přes kecálka, e-mail, iPhone apod.

Dotazy, které vark.com zodpovídá, jsou odlišné od toho, co byste hledali přes vyhledávač. Není problém zjistit, jak se jmenuje hlavní město Irska nebo kolik má obyvatel. Vark.com ale umožní zjistit od místních uživatelů, kde je nejvýhodnější ubytování a kam si zajít na večeři. Osobně se mi vark.com osvědčil při hledání různých referencí, odkazů, inspirací a citátů, a také při řešení některých obecnějších a otevřenějších IT problémů ("Máte někdo zkušenosti s dobrým freeware programem pro zachytávání videa z obrazovky?", "Kterou zrcadlovku od firmy X si mám koupit?" apod.)

Nuže, vark.com, neboli Aardvark, je od tohoto týdne v rukou Googlu, který za tento mladičký nadějný start-up zaplatil 50 milionů dolarů. Načasování spolu se spuštěním Google Buzz je jen těžko náhodné - ostatně Aardvark fungoval prostřednictvím chatu v Gmailu i na Facebooku, tímto způsobem Google dostane data i síť aktivních uživatelů dohromady. Z pohledu cílené reklamy jsou to neuvěřitelně cenná data. Uživatel, který hledá odpověď na otázku týkající se restaurací, může dostat naservírovanou příslušnou, přiléhavou reklamu přímo v Gmailu. Váhající uživatel, který dostane odpověď ohledně zrcadlovky, zároveň uvidí odkaz na její okamžité objednání. Google, který nadále experimentuje s novými možnostmi reklamy, si tuto příležitost jistě nenechá ujít...

Ti, kteří nechtějí Googlu poskytovat žádná svá data, tak stále mohou učinit. Otázkou zůstává, zda se současná představa o soukromí nestává ve světle nových způsobů sdílení, on-line spolupráce a soukromě-veřejné komunikace přežitkem minulé doby. Tuto otázku zodpovídají uživatelé. Jak jsme již ukázali v podrobném článku o počítačové analýze lidského chování, vše, co na internetu děláme, poskytuje (byť anonymizovaná) behaviorální data někomu dalšímu. Odměnou za tyto informace jsou nám služby, které nabízejí různé druhy pohodlí nebo nevídaně rychlého sdílení. A zatím nevypadá, že by uživatelé křičeli "dost". Výkřiky "rychleji" se ozývají mnohem hlasitěji.

Zdroje: