V Národním archivu je uložen výpravní list, dokumentující první jízdu elektrické tramvaje v českých zemích.

V Národním archivu je uložen výpravní list, dokumentující první jízdu elektrické tramvaje v českých zemích. | foto: archiv DP Pavel Fojtík

Dnes začala v Praze jezditi Křižíkova elektrická dráha. Přítomno četné obecenstvo

  • 16
Dobové noviny před 120 lety informovaly o první elektrické dráze v českých zemích ještě týž den, kdy začala jezdit. Stalo se tak 18. července 1891.

Přenesme se zpět do roku 1891, kdy noviny ještě vycházely i odpoledne a byly, stejně jako pošta, rychlejší než dnes.

Zahájení provozu první elektrické tramvaje v Praze

Podrobné informace o slavnostním defilé tramvají si můžete na Technetu přečíst zde.

Obsáhlou fotogalerii komentovanou předním odborníkem na tramvajovou dopravu Pavlem Fojtíkem najdete tady.

Národní politika, 18. července 1891, odpolední vydání

Slavnostní zahájení dopravy po elektrické dráze Křižíkově z Letné ku hlavnímu vchodu do Královské obory dálo se dnes ráno po 9. hodině za velkého účastenství obecenstva. U příležitosti té ozdobena byla stanice elektrické dráhy množstvím praporců v barvách českých a moravských jakož i říšských. Stejným způsobem okrášlena byla také strojovna, v níž umístěn elektrodynamický stroj.

Také vůz elektrické dráhy byl ozdoben praporci barev zemských. K slavnostnímu odevzdání veřejnosti této nové a zajisté velmi důležité komunikace dostavili se též: jménem výkonného komitétu výstavního president p. hrabě Zedtwitz, pp. JUC. Sedlák, Bondy, dr. Fořt a Kandert, jménem městské rady pražské starosta p. dr. Jindřich Šolc a pp. městští radní dr. Kühn, dr. Srb, Víšek a Brož, jménem obce vinohradské městští radní pp. Prokopec a redaktor Vlček, v zastoupení generální inspekce rakouských drah inspektor pan Řivnáč, dále pp. president obchodní komory pražské Šebor, magistrátní rada Růžička a zástupce pražských denních listů.

Kolem stanice elektrické dráhy jakož i podél celé trati v Ovenecké ulici až k zastávce před Královskou oborou kupilo se množství diváků. Pan inž. Křižík podal před zahájením jízdy stručné vysvětlení o elektrickém podniku samém, načež o 9. hod. 20 min. vstoupil do vozu, aby jízdu zahájil. Podnikatel oděn byl v salonní oblek s řádovou stuhou na prsou. Do vozu usedli všichni zástupci zmíněných korporací a za provolání "Sláva Křižíkovi!" vyjel vůz ze stanice.

V Ovenecké ulici bylo velice živo. Takřka ze všech oken dívali se domácí obyvatelé na slavnostní akt, a mnozí mávali šátky a klobouky, zdravíce pana inženýra Křižíka.

Jízda ku Královské oboře trvala přesně 2 ½ minuty. Když vůz zastavil, provolali účastníci zahajovací jízdy p. inženýru Křižíkovi srdečné "Sláva!" a "Na zdar!" Všichni přistoupili pak k němu a blahopřáli mu všeho zdaru. Členové výkonného komitétu výstavního vystoupili a rozloučivše se, odebrali se do výstavy k uvítání poslanců konservativních z říšské rady.

Zpáteční jízda trvala tři minuty. Když vůz přijel opět do stanice, pozdravilo shromážděné obecenstvo p. inž. Křižíka opětně bouřlivým "Sláva!" Pak zahájena hned doprava obecenstva. Nával byl velmi značný.

Dle schváleného řádu jízdního trvati bude doprava v létě od 6 hodin ráno do 9 hodin večer, v zimě od 7 hodin ráno do 8 hodin večer. Poplatek za jednu jízdu stanoven na 8 kr.; pro pohodlí obecenstva prodávati se však budou bloky s 15 lístky za 1 zl. Děti do 4 let neplatíc Před hostincem "u města Prahy" v Ovenecké ulici, kdež křižuje se tato s erární silnicí, bude vždy zastávka.

Jezditi bude z pravidla jen jeden vůz, ale v případě potřeby budou k disposici dva až tři vozy, jež dodá firma Ringhoffer. Za zavazadla, jež cestující budou míti na klíně, neplatí se ničeho, ale za zavazadla do 50 kg odvede se poplatek 8 kr. jako za osobu; zavazadla těžší se nepřijímají. Zřízenci při elektrické dráze oděni budou jako zřízenci na železných drahách.

Národní listy, 18. července 1891, odpolední vydání

Slavnostní zahájení dopravy na elektrické dráze Křižíkově na Letné stalo se dnes po 9. hodině dopolední. Aktu tomu přítomno bylo velmi četné obecenstvo. Stanice dráhy byla za tou příčinou vkusně dekorována a okrášlena praporci barev národních. Když inženýr pan Křižík pozvané hosty a hodnosty provedl celým zařízením strojovny, vstoupili tito do vagonu.

Jako zástupcové král. hlav. města Prahy dostavili se starosta pan dr. Šolc a členové městské rady pp. Víšek, Brož, Kandert, dr. Kühn a dr. Srb. Město Král. Vinohrady zastupovali pp. Václav Vlček a Prokopec, za obchodní komoru president její p. Fr. Šebor, za výkonný výbor zemské jubilejní výstavy dostavili se pánově hrabě Zedtwitz, Bohumil Bendy; dr. Fořt a JUC. Sedlák, krom toho přítomen byl přednosta západního nádraží pan Řivnáč, zástupcové žurnalistiky a četní jiní hosté.

Slavnostní jízdu řídil inženýr p. Křižík. Četné obecenstvo, po obou stranách trati shromážděné, doprovázelo jízdu voláním  "Slávy!" Při ukončení slavnostní jízdy provolali její účastníci "Sláva Křižíkovi!" jemuž bylo gratulováno. 

Na elektrické dráze jezditi se bude v letě od 6 hodin ráno do 9 hodin večer a v zimě od 7 hodin ráno do 8 hodin večer. Jízdné obnáší za osobu 8 kr., blok s 15 lístky stojí 1 zl. Na dráze této, jež jest zdéli as 1 km, bude na křižovatce, naproti hostinci "u města Prahy" zastávka. Vůz vyjede každých deset minut z obou stanic.

Poznámka redakce: obrázky se tenkrát v novinách neplýtvalo jako dnes. U těchto dvou textů nebyla fotografie ani kresba. Fotogalerii najdete na Technetu zde.