Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Do roka budete za naše zprávy na internetu platit, oznámil Murdoch

  13:23aktualizováno  18:10
Společnost News Corp patřící mediálnímu magnátovi Rupertu Murdochovi do roka zpoplatní všechny své zpravodajské internetové stránky. Podle Murdocha ji budou další firmy brzy následovat. Internet zcela zdarma je podle něj minulostí.

Mediální magnát Rupert Murdoch. | foto: Profimedia.cz

Ztráty skupiny News Corp donutily společnost přijít s radikálním řešením. Jako první na světě chce do dvanácti měsíců veškeré své internetové zpravodajství zpoplatnit. Murdoch vlastní mimo jiné: New York Post, The Sun, The Times a australské noviny Daily Telegraph a The Herald Sun.

"Hodláme vybírat poplatky za všechny své zpravodajské webové stránky. Věřím, že pokud budeme úspěšní, budou nás následovat další média," řekl podle ČTK Murdoch. "Kvalitní novinařina není levná," upozornil.

Přitom právě Murdoch byl prvním, kdo chtěl všechny své deníky již v roce 1997 převést i na internet. Tehdy však o zpoplatnění on-line verzí nebyla řeč. Čtěte Připravte si peněženku. Ten chlap v obleku je Murdoch a nebude to zadarmo.

"Jsme na začátku epochální debaty o hodnotě informací a je jasné, že současný model selhává," prohlásil Murdoch během tiskové konference v květnu. Současný bezplatný internet má podle něj dny sečtené. Dokazují to prý i dobré výsledky on-line verze deníku The Wall Street Journal, který Murdoch vlastní. Čtěte Magnát Murdoch zvažuje zpoplatnění internetových novin.

Podle Joshui Bentona, ředitele Nieman Journalism Lab na Harvardské univerzitě v USA, si i odpovědní lidé z médií uvědomují, že pouze příjem z on-line reklamy není pro provoz dostačující. 

Murdochem oznámené zpoplatnění se bude týkat především webových stránek novin a časopisů, jako je The Times a bulvární The Sun. Magnát má také podíl v americkém listu New York Post. V rámci vydavatelství a zpravodajské společnosti Dow Jones & Co se pak jedná především o Wall Street Journal, který se zaměřuje na ekonomické a burzovní zpravodajství. Přístup k některým informacím na Wall Street Journal je však placen již nyní.

Murdoch si je svým plánem poměrně jistý. "Během tří týdnů si 360 tisíc lidí stáhlo aplikaci pro iPhone, pomocí níž je možný přístup na on-line verzi Wall Street Journal. Ti již brzy budou za přístup platit," říká Murdoch.

Budeme platit i v Česku?

Nic není nemožné a českému internetu se zpoplatnění vyhnout nemusí. Již dnes existují stránky, za jejichž shlédnutí musíte zaplatit. Většinou se jedná o úzce specializované zájmové weby a samozřejmě pornoweby.  

"Dnes si to možná neumíme představit, ale až to přijde, budeme se divit, jak to někdy vůbec mohlo být jinak," říká o zpoplatnění internetového obsahu publicista a novinář Miloš Čermák. "Příchod placených zpráv může jasně oddělit kvalitní obsah od toho ostatního. Na jedné straně totiž existují zdroje obsahu a na druhé pak stránky, které z těchto zdojů pouze čerpají a svým způsobem na nich parazitují," vysvětluje Čermák. 

Místo na papíře budou noviny na elektronické čtečce

Murdochova společnost chce podle agentury AGI domluvit nové podmínky s firmou Amazon (internetový obchod amazon.com) na využití jejich čtečky elektronických knih a novin Kindle. Ta totiž umožňuje jednoduše řešený placený on-line přístup k aktuálním vydáním periodik News Corp.

Firma totiž podle svých slov není se současným kontraktem s Amazonem příliš spokojena a pokud se nedohodne na nových podmínkách, může se obrátit na konkurenční Sony, která nabízí druhou nejprodávanější čtečku.

Není bez zajímavosti, že Sony právě včera oznámila, že chystá novou elektronickou čtečku, která bude levnější než Kindle. Novinka by v základní verzi bez WiFi připojení měla stát pouhých 199 dolarů.

Připravte si peněženku. Ten pán se jmenuje Murdoch





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

VPN v ohrožení
Apple stáhl z Číny aplikace s VPN. Putin podepsal jejich zákaz v Rusku

Blokování přístupu na necenzurovaný internet je v některých zemích stále populárnější. Kvůli požadavkům čínských úřadů tak Apple stahuje VPN aplikace. V Rusku...  celý článek

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.