Do špatného vědeckého časopisu dostanete i Hvězdné války

16:50aktualizováno  16:50

To, že existuje celá řada špatných vědeckých časopisů, není nic nového (stejně jako to, že jde o poměrně vážný problém). Částečně jde o ryzí podvodníky, ale také nejspíše vyhovují poptávce po jednoduchém a bezpracném způsobu publikace „vědeckých“ textů, které pak autoři mohou prezentovat jako výsledky svého vědeckého výzkumu (a získat za něj peníze).

S existencí téhle vydavatelské „stoky“ zatím nic neudělaly nic ani opakované ukázky toho, jak je směšně jednoduché do takovýchto vážně se tvářících periodik dostat nesmyslné texty. Přesto vám dnes jeden připomeneme. Je totiž sice jasné, že podobné žertíky samy nic nezmohou, snad alespoň připomenou, že nikam nezmizely - a to především těm, kdo se vědě profesionálně nevěnují.

Bloger známý jako Neuroskeptic dokázal podle svého blogů do tří podobných časopisů dostat zdánlivě odborný text o „midi-chlorianech“. Což jsou podivné „mikroskopické symbionty“, kteří hrdinům Hvězdných válek umožňují ovládat Sílu.

24.července 2017 v 13:18, příspěvek archivován: 26.července 2017 v 16:44

Two of the journals that published my Star Wars paper have deleted it, but it's cached! https://t.co/llaHBHuVfO & https://t.co/MbertslKyy

Text o neexistující problematice dokonce obsahuje přímý přepis jednoho monologu z Hvězdných válek, a jeho prvním autorem je Lucas Mc George (režisér prvních dílů Hvězdných válek je George Lucas, pokud až sem náhodou dočetl někdo, kdo není fanouškem Hvězdných válek. A mimochodem, tento imaginární George obratem dostal do emailu nabídku, aby pracoval v redakční radě jednoho z oněch „vědeckých“ časopisů).

Jak jste si asi všimli v tweetu, časopisy rychle text stáhly brzy poté, co Neuroskeptic o celé události napsal, a k dispozici jen archivovaná verze stránek. Ale nám přijde zajímavější, že se vůbec text na webu objevil, když autor podle svých slov nikdy nezaplatil publikační poplatek. Že by byla konkurence mezi podvodnými vydavateli byla tak veliká, že se snaží ve všech ohledech vydavatelům vyjít vstříc?

Chronologická sekvence vývoje geneticky upravených lidských embryí z dílny týmu...