Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Do ulic vyrazil první český autobus na vodík. Bude mít vlastní čerpací stanici

aktualizováno 
První autobus na vodíkový pohon začne od září jezdit v Neratovicích. Vozidlo unikátně kombinuje tři druhy pohonu, aby mělo co nejmenší spotřebu zatím drahého vodíku. V Neratovicích také vznikne první vodíková čerpací stanice v ČR.

Unikátní TriHyBus byl vyvinut českými odborníky v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Výsledkem práce vědců a techniků je celosvětově unikátní vozidlo s trojitě hybridním pohonným systémem. 

Vývoj autobusu poháněného elektřinou z vodíku začal v roce 2005. Od září 2009 bude pokračovat jeho testováním v reálném provozu v ulicích Neratovic.

Autobus nespaluje vodík místo nafty, ale jeho energii mění v palivovém článku přímo na elektrický proud. Proto trakci vozidla zajišťují, podobně jako u trolejbusu, elektromotory.

Český autobus na vodíkový pohon

TriHyBus je zkratkou anglického názvu Triple Hydrogen Hybrid Bus

Jak vzniká proud z vodíku

Palivový článek je elektrochemické zařízení, které přemění energii ukrytou v uhlovodíku nebo vodíku na elektrickou energii. Skládá se ze dvou elektrod, které jsou odděleny elektrolytem. 

Na anodu se přivádí palivo (např. vodík, methan, methanol). Zde dochází k jeho oxidaci. Ke katodě se přivádí oxidační činidlo (např. kyslík ze vzduchu, peroxid vodíku), které se na ní redukuje.

Český autobus na vodíkový pohon

Základním zdrojem energie pro TriHyBus je elektrická energie z palivových článků. Byl vivinut spolupráci techniků německé solečnosti Proton Motor a Škody.

Spotřebu drahého vodíku snižují ultrakapacitory a akumulátorty

TriHyBus využívá energii ze tří zdrojů: z palivového článku, z akumulátorů Li-ion (10 kWh, 40 kW). Třetím zdrojem jsou ultrakapacitory (1,2 kWh, 200 kW).

Tok energií je vyřešen tak, aby si motor autobusu využíval vždy ten nejvýhodnější mix energií. Výsledkem práce českých konstruktérů je delší dojezd na jedno natankování, než mají obdobné vodíkové autobusy jinde ve světě.

Český autobus na vodíkový pohon

Český autobus na vodíkový pohon má nádrž na vodík na střeše. Jsou zde také další zařízení elektrické výzbroje.

Pro snížení spotřeby drahého vodíku byl vyvinut speciální řídící systém. TriHyBus  rekuperuje energii do sekundárních zdrojů (například při jízdě z kopce, brzdění atd.).

Takto získaná energie se opětovně využívá ve chvílích, kdy nepostačuje výkon palivového článku, např. zrychlování. Díky němu má palivový článek relativně malý elektrický výkon. 

Potřebný proud pro motory dodají také akumulátory a ultrakapacitory (kondenzátory o extrémně vysoké kapacitě). 

 Základní technické údaje 
 Délka 12 metrů 
 Hmotnost  14 tun
 Podvozek  IRISBUS Citelis
 Primární zdroj energie  50 kW
 Typ  PEM vodíkový palivový článek
 Sekundární zdroje energie  Li-ion akumulátor o kapacitě 10 kWh (max. dodávaný výkon 40 kW, )
 ultrakapacitory (4 x 18F, max. 200 kW, 1,2 kWh )
 Skladování vodíku   4 kompozitní tlakové nádrže (celkem 800l, 30 MPa ~ 20 kg H2) na střeše
 Doba tankování plné nádrže  10 minut
 Dojezd na jedno natankování  300 km
 Maximální rychlost  65 km/h (elektonicky omezena)
 Spotřeba vodíku   7,5 kg / 100 km, (ekvivalent 20 l nafty/ 100km)

Pro autobus vznikne první vodíková čerpací stanice v ČR

Součástí projektu je i výstavba první vodíkové čerpací stanice na území České republiky. Stanice vyroste v Neratovicích u Prahy a bude v dojezdové vzdálenosti od nejbližší německé vodíkové pumpy v Drážďanech.

Neratovická čerpací stanice se stane součástí německé „vodíkové trasy“. Z počátku bude jediným zákazníkem vodíkové stanice TriHyBus. Do budoucna se počítá s rozvojem služeb i pro další zájemce.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.
Kapitán vstoupil do kabiny, pilot byl polonahý. Kniha o létání i překvapí

Co se stane, když letadlo zasáhne blesk? Jaká je šance, že se strojem dokáže přistát někdo jiný než pilot? Vychází kniha o létání Zeptejte se pilota od...  celý článek

Fotoaparáty Nikon používají fotografové už 100 let
Fotoaparáty Nikon používají lidé už 100 let

VIDEO Před 100 lety začala v Tokiu působit společnost Nikon, dnes velikán na trhu s fotoaparáty. Do Evropy a Ameriky se ale společnost dostala až v roce 1950, a to...  celý článek

Předsunutý DSLAM.
Kratší „poslední míle“ má zrychlit i zoufale pomalé internetové přípojky

Za nízké přenosové rychlosti mnoha telefonních internetových DSL přípojek může jejich velká vzdálenost od ústředny. Vyřešit by to měly takzvané vysunuté...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.