Klávesové zkratky na tomto webu - základní­

Dobrý voják Švejk v MP3 (recenze)

0:30aktualizováno  0:30
Díky formátu MP3 si můžete na jediném CD poslechnout v mistrné interpretaci Jana Wericha kompletní nahrávku Osudů dobrého vojáka Švejka, která kdysi naplnila 17 dlouhohrajících desek. Co vlatně na CD najdete, kde jej pořídíte a kolik stojí? Čtěte dál ...
Když jsme se před časem zmínili v přehledu MP3 zajímavostí o vydání zvukové nahrávky Osudů dobrého vojáka Švejka v MP3 formátu, vzbudilo to značný ohlas čtenářů. Proto jsme se rozhodli na tento u nás ojedinělý vydavatelský počin podívat blížeji, přestože již od jeho vydání uběhly dva roky. Nahrávka pochází z katalogu Supraphonu, v jehož licenci ji vydala firma D-Data, která se jinak zabývá poskytováním komplexních služeb v oblasti výpočetní techniky.

ikona

Přitažlivost této zvukové nahrávky populárního satirického románu je znásobena mistrnou interpretací Jana Wericha. Již způsob vzniku nahrávky byl ojedinělý. Nahrávka, která v částečně zkrácené formě pokrývá celou knihu, vznikala s dlouhými přestávkami od roku 1953, kdy Werich namluvil první části románu, až do roku 1969, kdy byla dokončena. Obdobně zdlouhavé bylo i její vydávání. Kompletně byla vydána jen jednou, na sedmnácti gramofonových LP deskách, které vycházely od roku 1977 až do roku 1986. Jiná edice zatím nebyla k dispozici. Supraphon (resp. Bonton) zpřístupnil na dvou CD pouze vybrané části mnohahodinového záznamu.

Ojedinělé je i poslední vydání, které vám chceme představit. Využívá populární kompresní metody MP3, díky níž bylo možné celého zvukového Švejka umístit na jediné CD. Porovnáním s potřebným počtem gramofonech desek jasně dokládá výhody komprimace zvuku.

Technologie CD-ROM s pojená s počítači umožnila vytvořit ze zvukové nahrávky multimediální projekt spojující obraz a zvuk. Na CD je umístěn program, který se automaticky spouští po vložení CD do jednotky počítače. Z jeho menu si můžete vybrat přehrávání jednotlivých kapitol. Zabudovaný přehrávač poskytuje základní ovládání a zobrazuje čas nahrávky. CD se tak může vychutnat každý uživatel, i zcela neobeznámený s MP3 problematikou a bez MP3 softwaru. Přehrávači lze vytknout pouze nepřítomnost ovládání hlasitosti a to, že v něm nelze přehrát Švejka v celku, pouze jednotlivé kapitoly.

Obrazovou část multimediální prezentace tvoří ilustrace Josefa Lady, které jsou dnes s Haškovým románem neodmyslitelně spojeny. Barevné kresby jsou převzaty v podobě, jež tvořila doprovod ke knižnímu vydání z roku 1955. Obrázky (mimochodem používají také komprimaci - JPEG), se průběžně mění tak, aby odpovídaly reprodukovanému ději. Zájemci si mohou všechny obrázky prohlédnou v galérii ilustrací, celkově je na CD 178 barevných Ladových ilustrací.

K poslechu CD tedy nepotřebujete (kromě Windows) žádný program, ale MP3 soubory i obrázky v adresářích si samozřejmě můžete poslouchat a prohlížet samostatně v jiných přehrávačích (prohlížečích), bez použití doprovodného multimediálního programu.

Tím se dostáváme k technické stránce edice ve formátu MP3. Jednotlivé kapitoly tvoří osmnáct MP3 souborů s datovým tokem 32 kbit/s, vzorkovací frekvencí 22 kHz, mono. Jedenáct hodin a čtyřicet minut nahrávky se tak vešlo do MP3 souborů o celkové velikosti 161 MB Všechny soubory obsahují podrobný popis v ID3 tagu (zde si ovšem neodpustíme drobnou výtku, neboť v jednom souboru autoři překřtili Wericha na Josefa).

Zvolený komprimační poměr a vzorkování rozhodně nejsou ideální. Mluvené slovo obecně sice neklade na záznam a reprodukci velké nároky, ale rozhodně by neškodilo zvolit kvalitnější komprimaci. Vzhledem k tomu, že obrázky zabírají jen 38 MB, zbývá na CD dostatečný prostor pro MP3 s mnohem lepšími parametry. Místo toho vydavatel nabízí bonus - dvě klasické zvukové stopy se dvěma vybranými kapitolami románu v délce 32 minut. Kompaktní disk lze tak částečně využít i v obyčejných CD přehrávačích. Tento zvukový nosič si však bezesporu kupují lidé s počítačem, kteří by se bonusu klidně vzdali.

Původní závislost komprese MP3 na počítačích začíná být minulostí. A boom MP3-CD přehrávačů dělá dnes z toho CD zajímavou nabídku i pro majitele těchto přístrojů. Díky "bonusu" se jedná o Mixed Mode CD, které kombinuje zvukové stopy s daty (první stopa jsou data), s čímž by si přehrávače měly umět poradit.

Opravdu výjimečný vydavatelský počin firmy D-Data je nutno velmi ocenit. Na našem trhu jinak narazíte jen na CD-ROMy s pochybnými výběry MP3 souborů různého původu. Přestože zvukové nahrávky mluveného slova se u nás zatím neprosadily tak masově jako v USA, kde jsou tzv. zvukové knihy velmi populární, je jasné, že jim komprimační zvukové formáty dávají obrovský impuls do budoucnosti. Padá zásadní omezení zvukových knih - velká délka, jež vyžaduje velké množství zvukových nosičů, zpravidla magnetofonových kazet. Doufejme, že i u nás Švejk nezůstane osamocenou první a zároveň poslední vlaštovkou. CD-ROM seženete v každém kvalitním internetovém obchodě s CD za příznivou cenu 360 Kč.

Vydavatel: D-data, spol. s r.o.
Rok vydání: 1998
Cena: 360 Kč