Dokáže obletět čtvrtku Zeměkoule. Největší dopravní letadlo v ČR startuje

  • 79
Uvnitř fotogalerie a video - Boeing 767 – 300 ER pojme 253 cestujících a přepraví je až na vzdálenost 11 000 kilometrů. Pořídila si jej firma Travel Service. V Česku větší letadlo zatím nikdy nelétalo.

Společnost stroj zakoupila od svého majoritního vlastníka Icelandair a hodlá jej provozovat i pro jiné cestovní kanceláře. Létat bude dvakrát týdně na Floridu do Miami. Více v článku Travel Service začne létat do Miami. Jedná se o jedno z nejstarších letadel provozovaných v Česku. Vyrobeno bylo v roce 1991 a vzpomínkou na tuto dobu, kdy se ještě smělo za letu kouřit, jsou popelníky u sedaček.

Boeing 767 - 300 ER Trup Boeingu 767 - 300 ER

Tento téměř 55 metrů dlouhý kolos s rozpětím 47,6 metru váží prázdný zhruba kolem devadesáti tun. Stroj nabízí 28 míst ve třídě TopTravel Class (obdoba Bussines třídy) a 225 míst v Economy sekci. Sedačky jsou rozděleny do tří řad.

Pro srovnání: největší dopravní letadlo na světě Airbus A380 může obsadit až 800 cestujících a jeho rozpětí křídel měří téměř 80 metrů. 

Sedadla v economy class sekci v  Boeingu 767 - 300 ER  Pohled do zadní části Boeingu 767 - 300 ER Levá ulička mezi sedadly v Boeingu 767 - 300 ER

Na začátku a na konci letadla jsou prostory pro personál a přípravu jídla.

Místo pro stewardy v zadní části vedle dveří u  Boeingu 767 - 300 ER Ovládací panel v přípravně jídla u Boeingu 767 - 300 ER Horkovzdušná trouba v Boeingu 767 - 300 ER 

Stroj podle výrobce pohání dva proudové motory Pratt & Whitney, které zvládnou dostat do vzduchu letadlo i náklad o celkové hmotnosti zhruba 187 tun, tedy o sto tun více, než je samotná hmotnost stroje.

Motor Pratt & Whitney u Boeingu 767 – 300 ER

Maximální rychlost letadla je více než 900 km/h, doporučená cestovní pak 851 km/h a dolet 11 000 km. Letět lze v maximální výšce 13,137 metrů. Pro přistání potřebuje dráhu cca. 1,5 km dlouhou a rychlost podle aktuální hmotnosti 180 až 250 km/h.

Křídlo Boeingu 767 - 300 ER při startu Křídlo Boeingu 767 - 300 ER při přistání
Levé křídlo letadla při startu a při přistání

Pilot v kokpitu Boeingu 767 - 300 ER  Kokpit v Boeingu 767 - 300 ER Kokpit v Boeingu 767 - 300 ER
Kokpit stroje mnoho prostoru nenabízí, přestože patří k největším, jaké dopravní letadla mají.

Křesla v TopTrvel Class v Boeingu 767 - 300 ER
Křesla v sekci TopTravel Class

Přední kolo Boeingu 767 - 300 ER Zadní kola Boeingu 767 - 300 ER
Letadlo má celkem 10 kol, dvě vpředu a na každé straně čtyři navzájem spojené.

 Technické specifikace 767 300ER
(podle boeing.com)
 
Uvedení do provozu 1988

Délka
Rozpětí
Výška
Hmotnost

54,9 m
47,6 m
15,8 m
90 011 Kg
Počet sedadel 218 - 350 podle požadavků

Objem náklad prostoru
Kapacita nádrží
Maximální vzletová hmotnost

108,8 m3
90 770 l
186 880 kg
Motory

Pratt & Whitney PW4000

nebo

GE CF6-80C2

Dolet

11 065 km
Rychlost v 10,7 km
Maximální rychlost
851 km/h
913 km/h