Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


U filmů fantastické, na muziku zbytečné. Dolby Atmos na vlastní uši

aktualizováno 
Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) - Nejdokonalejší standard prostorového zvuku, Dolby Atmos, se z kamenných kin dostává i do obývacích pokojů. Na výstavě High End 2015 v Mnichově jsme si poslechli špičkovou domácí 14.3 sestavu reprosoustav Elac a elektroniky Primare. U „filmových“ ukázek nás zcela nadchla, poslech hudby jsme přetrpěli.

Zde jsme poslouchali Dolby Atmos. 6 reprosoustav na stropě, osm reprosoustav kolem nás a tři subwoofery pod plátnem. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Dolby Atmos je nejnovějším přírůstkem standardů prostorového zvuku společnosti Dolby. Podrobněji jsme si jej představili v článku Dolby chce zpět váš obývák. Kvůli Atmos jej naplníte reprosoustavami, takže teorii jen ve zkratce pro připomenutí. 

Dolby Atmos v kostce

Dolby Atmos bourá tradiční koncepci počtu zvukových kanálů. Ve zvukové stopě může být zakódováno až 128 zvukových objektů, které dekoder rozdělí mezi dostupné reprosoustavy v závislosti na konfiguraci konkrétní sestavy. Instalace počítá nejméně se dvěma stropními reprosoustavami. 

Zatímco dosavadní prostorové formáty dokázaly řešit prostorovost jen v horizontální rovině (zda výstřel padl ze zadního-pravého-horního, nebo zadního-pravého-dolního rohu, nemáte šanci poznat), Atmos pracuje s třídimenzionálním prostorem a posluchač tak může lokalizovat i výšku, ze které zvuk přichází. 

Ozvučení Dolby Atmos můžete vychutnat ve špičkových kinech (v ČR jsou tímto ozvučením vybaveny jen kina Premiere Cinemas v Hostivaři a v Olomouci) u velkého množství nových filmových titulů. 

Fotogalerie

Jak a na čem jsme Dolby Atmos poslouchali.

Do obýváků se Atmos zatím dostává jen zvolna. Některé firmy již nabízejí patřičně vybavené AV receivery a dostatečně početné sety reprosoustav, avšak zejména vzhledem k nutnosti montáže stropních reprosoustav patří jejich instalace k nejnáročnějším a tak jsme Atmos v prostředí obýváku slyšeli na mnichovském výstavišti poprvé.

Nepříjemným zjištěním však je, že počet filmů na Blu-ray discích (nebo streamovacích službách) opravdu není vysoký. Podle informací Dolby je jich v tuto chvíli vybaveno zvukovou stopou kódovanou v Dolby Atmos pouze dvanáct. Lze však předpokládat, že s letošními novinkami se jejich počet rozšíří.

Na vlastní uši

Jak jsme již naznačili v úvodu, musíme hodnocení rozdělit na dvě skupiny - poslech filmových ruchů a poslech hudby.

U „filmových“ ukázek jsme byli nadšeni. Místnost se doslova naplnila doopravdy třídimenzionálním prostorový zvukem. A slovem „naplnila“ nemyslíme vysokou hlasitost, ale ucelenost zvukového prostoru. Při poslechu jsme přestali vnímat jednotlivé reproduktory, poslepu bychom nejspíše nedokázali určit jejich počet a vzdálenost. Ruchy nás obklopily ze všech směrů, průlety hmyzu a hlasy džungle byly podány velkou přesvědčivostí a dovolíme si tvrdit, že i realitou. Nebo spíše hyperrealitou.

Stropních reprosoustav jsme napočítali šest. Ideální je s jejich osazením...

Stropních reprosoustav jsme napočítali šest. Ideální je s jejich osazením počítat již při stavbě, nebo rekonstrukci místnosti a kabely natahat na příslušná místa pod omítkou.

Lokalizace ruchů a přirozené podání prostoru nás nadchlo. Ano, kdyby takto zněl prostorový zvuk v obývácích, zřejmě by celá kategorie „domácího kina“ neskomírala na okraji zájmu zákazníků.

Zcela odlišně na nás však zapůsobil poslech hudby. 

Možná za to mohly nevhodné ukázky, například coververze A Sky Full Of Stars od Coldplay, kterou v Atmos mixu vydala společnost Futuretainment, byla takřka nesnesitelná. Rozprostření hudby v prostoru postrádalo logiku, nebo alespoň čitelný záměr. Výsledku chyběla jiskra a jakýkoli důvod k poslechu. 

Závěr: budoucnost filmového prostorového zvuku

Schopností vykreslit prostor, včetně jeho přirozeného objemu a neuvěřitelně přesvědčivé lokalizace nás Dolby Atmos nadchl. Škoda, že vystavovatel nepřipravil i ukázky z filmů distribuovaných na Blu-ray discích a tak naše poznatky vychází jen z krátkých demonstračních ukázek. 

Na prostorový zvuk u hudby se náš dosavadní názor (založený na mnoha poslechových zkušenostech) nezměnil. Docela rádi bychom si v Dolby Atmos poslechli například Enyu, zajímavý by mohl být Mike Oldfield (který vydával alba i v multikanálové verzi na SACD). U naprosté většiny hudby však podle nás prostorový zvuk nedává smysl.

Za dopravu redaktora děkujeme společnosti Panter.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Přehrávače iPod nano jsou v sedmi barevných provedeních
iPod Shuffle a Nano se staly minulostí, Apple jejich produkci ukončil

Malé kapesní hudební přehrávače iPod Nano a Shuffle po dvanácti letech mizí z nabídky a nedostanou za sebe náhradu. Na cestách má zahrát iPhone, při sportu...  celý článek

Před 100 lety se narodil francouzský Ray Charles, Henri Salvador
Před 100 lety se narodil francouzský Ray Charles

VIDEO Před 100 lety se ve Francouzské Guyaně narodil zpěvák Henri Salvador. Právě on zpopularizoval v roce 1962 slavnou píseň „Le lion est mort ce soir“, která se...  celý článek

Šíření nenávisti hudbou má mnoho podob. Na Spotify by se však už vyskytovat...
Spotify odstraňuje neonacistické a další nenávistné kapely ze své služby

„Kapely hlásající nebo podněcující nenávist proti rase, náboženství, sexualitě a podobně u nás nebudou tolerovány,“ prohlásila mluvčí služby Spotify. Zejména...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.