Dvě supernovy v jedné galaxii, to se hned tak nevidí

aktualizováno
Během necelých tří týdnů vzplanuly v galaxii v souhvězdí Herkula dvě supernovy. Astronomům se tak poprvé naskytla příležitost sledovat v tak krátkém časovém rozpětí průběh těchto obrovských hvězdných explozí v jedné jediné galaxii.

Výbuch dvou supernov v galaxii označované jako MCG +05-43-16 | foto: NASA

Galaxie označovaná jako MCG +05-43-16 je od nás vzdálena 280 miliónů světelných let. Až do letošního roku v této galaxii nebyla nalezena žádná supernova a nyní, ani ne v rozmezí 16 dní, se astronomům podařilo zaznamenat hned dvě. Supernovy jsou výbuchy hvězd nacházejících se v konečném stadiu svého vývoje doprovázené uvolněním nepředstavitelně velkého množství energie, hmoty a záření.

Neobvyklý objev byl uskutečněn pomocí satelitu SWIFT (Swift Gamma-Ray Burst Explorer). Ten byl sice původně vyvinut ke studiu jiných kosmických událostí, především záblesků gama záření, ale jak je vidět, lze ho použít i ke zcela jiným účelům. Opět se ukazuje, že ve vědě ne vždy lze vše dopředu naplánovat.

Supernovy různých druhů

Neméně zajímavý je fakt, že obě supernovy patří k odlišnému druhu. Supernova 2007ck, pozorovaná 19. května, patří mezi supernovy typu II. K těmto explozím dochází, když velmi hmotným hvězdám dojde nukleární palivo. Fúze se zastaví, hvězda už dál nemůže odolávat své obrovské gravitaci a následuje její zhroucení. To vyprovokuje mohutnou rázovou vlnu a ta nakonec hvězdu rozmetá na kousky.

Naproti tomu výbuch supernovy 2007co (typ Ia) má na svědomí zcela jiný spouštěcí mechanismus. Tento druh supernov se typicky objevuje v binárních hvězdných soustavách, kde jednou složkou dvojhvězdy je bílý trpaslík. Ten ze sousední hvězdy postupně odsává materiál, a to tak dlouho, dokud nedosáhne jisté kritické hmotnosti (tzv. Chandrasekharovy meze). Poté vybuchne jako gigantická vodíková bomba. Po explozi zbyde jen odhalené hvězdné jádro přibližně velikosti Zeměkoule, ovšem s hmotností srovnatelnou s hmotností Slunce. Výbuch této supernovy nastal 4. června.

Jednou za 25–100 let

„Ve většině galaxií se supernovy objevují jednou za 25–100 let. Proto je velmi pozoruhodné, že zde máme galaxii, ve které jsme zaznamenali dvě supernovy během pouhých 16 dní,“ komentuje neobvyklou událost Stefan Immler z Goddardova střediska kosmických letů.

Současný výskyt dvou supernov ve stejné galaxii, jako v tomto případě, je velice vzácný, přesto se ale v ničem nevymyká pravidlům. Jde o pouhou iluzi, shodu okolností, neboť obě supernovy jsou ve skutečnosti od sebe tisíce světelných let daleko. Jen jejich světlo k nám díky své konečné rychlosti dorazilo až nyní, a proto se nám zdá, že k oběma událostem došlo najednou. Ovšem astronomové z jiných galaxií by mezi nimi žádnou spojitost nehledali, neboť z jejich pohledu by časový interval mezi oběma supernovami mohl být třeba i několik tisíc let.

Zdroj: www.nasa.gov, cs.wikipedia.org