Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Airbus otestoval letoun, který létá na baterky

  10:17aktualizováno  11:06
Elektrické letadlo Airbus E-Fan se v pátek vůbec poprvé vypravilo přes kanál La Manche z Velké Británie do Francie. Let elektricky poháněného stroje začal v anglickém městě Lydd v hrabství Kent a skončil v Calais ve Francii. Byl dlouhý asi 68 kilometrů a trval necelých 45 minut.

Na pařížském aerosalónu ukázal Airbus návrh dvoumístné varianty svého elektrického letadla E-Fan. Podobně jako automobilům od firmy Tesla mu stačí k pohonu pouze elektřina ze zabudovaných akumulátorů.

Sportovní letadlo Airbus E-Fan je na poměry tohoto výrobce malý stroj, ale pro firmu je velice důležitý, protože na něm testuje, zda se pro tento dopravní prostředek hodí elektrický pohon. A zatím se zdá, že ano.

Fotogalerie

Nyní vůbec poprvé testovala první generaci tohoto stroje při letu nad kanálem oddělujícím Anglii od Francie.

E-Fan 2.0

Airbus se zavázal investovat do rozvoje výroby druhé generace stroje asi 20 milionů eur (cca 542 mil. korun). Chystá se jej také připravit pro mezinárodní certifikaci CS-LSA pro stroj s maximální vzletovou hmotností pod 600 kg.

Výstavba montážní linky E-Fan by měla začít v příštím roce. První komerční E-Fan 2.0 v by měl vzlétnout na konci roku 2017 a bude následován první sérií těchto strojů. Počáteční produkce bude 10 letadel za rok.

Stroj vyrobený z kompozitů má rozpětí křídel 10,98 m, je 5,67 m dlouhý a výška v nejvyšším bodě je pod dva metry. Letoun je určen pro základní pilotní výcvik, a obsahuje tak sedadla pro instruktora a studenta.

Dva elektromotory, každý s výkonem 32 kW, dokážou rychle a tiše udat E-Fanu vzletovou rychlost 110 km/h a následně poskytnou dostatečný výkon pro cestovní rychlost 160 km/h. Maximální rychlost je přes 200 km/h.

K napájení slouží Li-ion akumulátory s celkovou kapacitou 29 kWh, které lze nalézt ve vnitřní části křídel. Zvládnou let v délce mezi 45 až 60 minutami na jedno nabití se zhruba 30minutovou rezervou.

 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předsunutý DSLAM.
Kratší „poslední míle“ má zrychlit i zoufale pomalé internetové přípojky

Za nízké přenosové rychlosti mnoha telefonních internetových DSL přípojek může jejich velká vzdálenost od ústředny. Vyřešit by to měly takzvané vysunuté...  celý článek

Doprava holandských fanoušků na Ruzyni v roce 1967
Nizozemce v Praze skládali do letadel do počtu. Na destinaci nehledě

V roce 1967 se českým milovníkům letectví naskytla velmi neobvyklá podívaná. Ruzyňské letiště se tehdy stalo cílem celé flotily v tehdejším ČSSR nezvyklých...  celý článek

Ústřední telekomunikační budovu na pražském Žižkově čeká za několik let...
Odtud k vám dostanou 300 Mbit/s internet i po stoletých kabelech

Ústřední telekomunikační budovu na pražském Žižkově čeká za několik let demolice. Pojďte si s námi prohlédnout místa, kde dříve stovky spojovatelek propojovaly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.