eBay proniká do Indie a skupuje konkurenci

Americká on-line aukční síň eBay koupí svého konkurenta Baazee.com, který je největším on-line nákupním centrem v Indii. eBay za něj zaplatí zhruba 50 milionů dolarů (asi 1,4 miliardy Kč) a nákupem si chce upevnit pozici na druhém nejlidnatějším trhu světa.

eBay se snaží vybudovat si mezinárodní reputaci v naději, že právě v zahraničí bude moci pokračovat ve svém dalším růstu. Loni eBay zaplatil kolem 180 milionů dolarů za společnost EachNet, což je nejpopulárnější on-line aukční síň v Číně. eBay ale musí v Číně soupeřit se společností Yahoo! a dalšími podniky.

V Indii se internet zatím stále ještě příliš nepoužívá, eBay ale počítá s tím, že jak bude pokračovat silný růst indické ekonomiky, změní se i chování obyvatel. "I když na elektronické obchody v Číně je stále příliš brzy, věříme, že dlouhodobě to pro nás bude skvělá příležitost," řekla šéfka eBay Meg Whitmanová.

V Indii používá internet podle odhadů méně než jedno procento obyvatel, zatímco například v Číně je to 4,6 procenta. Z těch, kteří internet používají, ho naprostá většina využívá jen k psaní e-mailových zpráv a k rozhovorům s ostatními uživateli, podotýká agentura AP.

Portál Baazee funguje od roku 2000, kdy se snažil napodobit úspěch společnosti eBay. Na rozjezdu firmy se finančně podílel například mediální magnát Rupert Murdoch anebo některé podniky rozvojového a rizikového kapitálu. Vedle portálu Baazee působí na indickém on-line trhu jen několik málo dalších firem.

Zástupci společnosti Baazee tvrdí, že mají celkem asi milion registrovaných uživatelů. Prostřednictvím stránek jejich podniku se dá kupovat asi 5000 nejrůznějších druhů zboží, včetně klenotů, mobilních telefonů, ojetých automobilů, ale i nemovitostí.

Zdroj: ČTK

Související články:

- Yahoo! už má svůj čínský vyhledávač - Yisou
- Google a Yahoo se chystají na čínský trh