Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Všechno špatně! Jak zachránit naprosto nepovedenou fotku

aktualizováno 
Co dělat, když se fotka kompozičně ani expozičně nepovedla, ale zachytila pěkný moment? Fotograf Vojtěch Duchoslav, který fotil Trabanty v Tichomoří, ukáže, jak zachraňuje fotky, které byly na první pohled zralé na vymazání.

Ne každá fotka si zaslouží, abyste trávili čas její úpravou. Některé se zkrátka nepovedou. Ostatně vzhledem k tomu, jak levné jsou paměťové karty, si řada fotografů zvykla cvakat raději více fotek. „Hlavní práce pak dnes spočívá v dobrém výběru těch fotek, které si zaslouží být prezentovány,“ říká Vojtěch Duchoslav a ukazuje, jak upravuje fotky on.

Vojtěch Duchoslav

Fotograf na cestě - expedice Trabanti napříč Tichomořím

Fotograf na cestě - expedice Trabanti napříč Tichomořím

Někdy se stane, že celkově nepovedená fotka obsahuje zajímavý moment či motiv. Pokud jej na lépe komponované a lépe exponované fotce nenajdete, nezbývá než pokusit se vydolovat ze špatného snímku maximum. V tomto případě Vojtěch použil především ořez, úpravu kontrastu a také rychlé lokální úpravy.

K úpravám používá Adobe Lightroom, který patří ke zlatému standardu v oblasti úprav fotografií, ale rozhodně nemusíte zoufat, pokud tento placený program nevlastníte. Podobných výsledků dosáhnete pomocí stejných postupů i v nástrojích levnějších (např.Zoner Photo Studio), či dokonce bezplatných (Polarr, Zoner Photo Studio Free, omezeně i Google Photos či Picasa).

Řezat, dokud to jde

Původní snímek v našem příkladu obsahuje rušivé prvky, především strom v levé části. Fotograf proto zvolil radikální výřez. Čtvercový formát se nehodí pro všechny příležitosti, ale zde umožní zbavit se všeho, co odvádí pozornost od stromu a lidí. Jednoduchá poučka by mohla znít: oříznout vše, co na fotku nepatří.

Protože fotka vznikala v silném protisvětle, neobsahuje žádné barvy, které by stály za řeč. Proto fotograf přistoupil ke zvýšení kontrastu, čímž udělal z nevýhody výhodu a zdůraznil tak siluety postav pod stromem.

Podobně jako fotografové v temných komorách „přidržovali“ a přisvětlovali části fotek, i náš průvodce nakonec sáhl k lokální úpravě. Nástroj „Štětec“ v tomto případě „nemaluje“, ale pouze vybírá část fotky, které se bude týkat specifická úprava barevnosti, v tomto případě ztmavení stínů. Tak je zajištěno, že úprava ztmaví pouze větve a nikoli světlé mezery mezi větvemi. Použití štětce je obvykle delikátní, protože může být na fotce příliš patrné, proto je důležité výsledek zkontrolovat a případně oblast působení upravit, zjemnit nebo snížit intenzitu efektu.

Autoři:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.