Elektronická komunikace s úřady by měla být levnější, navrhuje MI

  • 3
Elektronický podpis by měl komunikaci s úřady nejen zrychlit a zjednodušit, ale také zlevnit. Od všech poplatků do výše dvou tisíc korun by měly být osvobozeny všechny správní úkony provedené pomocí elektronického podpisu.

Elektronická agenda by měla být osvobozena od správních poplatků. Navrhuje to ministerstvo informatiky v novém zákoně o správních poplatcích, který v současnosti projednává poslanecká sněmovna, sdělila ČTK mluvčí resortu Klára Volná.

Od všech poplatků do výše 2000 Kč by měly být osvobozeny správní úkony, které uživatel provede přes internet s využitím zaručeného elektronického podpisu. Za jeho zřízení se však v současnosti platí kolem 700 korun. Po vstupu zákona v platnost bude od poplatků osvobozeno například odhlášení změny místa trvalého pobytu, žádost o vydání výpisu z rejstříku trestů nebo žádost o vydání výpisu z katastru nemovitostí. Tyto úkony lze již nyní kompletně vyřídit elektronicky. Ministerstvo informatiky slibuje, že počet elektronických agend postupně poroste.

Celkem Češi letos na poplatcích zaplatí asi šest miliard korun, tedy necelých 600 Kč na obyvatele.