Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Elsa Gladiac 920: drahý špás

  5:00aktualizováno  5:00
Do redakce Technetu se velice často dostane kousek hardwaru, na který se vyplatí podívat pořádně zblízka. Nejinak tomu bylo i v následujícím případě a jak je již z nadpisu patrné, tím zajímavě nezajímavým kouskem byl tentokrát grafický akcelerátor od renomovaného výrobce. Jak si vedl v testech, v čem propadl a v čem naopak vyniká, se dozvíte v článku.

Grafická karta Elsa Gladiac 920

Na většině běžných kancelářských počítačů se používají pouze textové editory a jiné, na výkon méně náročné aplikace. Avšak diametrálně odlišné nároky jsou kladeny na domácí a multimediální počítače. U nich není nadměrný výkon nikdy na škodu. Je to dáno povahou jejich použití, neboť mají sloužit především k zábavě. A jak jistě sami uznáte, škubající a trhající obraz připomínající spíše slideshow, není při hraní nové akční hry rozhodně zábavný. Jedinou pomocí je pak urychlený upgrade počítače - třeba právě grafické karty, protože ta se na výkonu počítače podílí nejvíce.

A co nabízí Gladiac?Elsa Gladiac 920

Základním stavebním kamenem každé grafické karty je její čip. V případě Gladiacu je to GeForce 3 od nVidie (též označovaný kódovým jménem NV20). Ten si již vydobyl pověst nejrychlejšího grafického čipu na trhu. A i když mu Ati se svým Radeonem tvrdě šlape na paty a v některých směrech dokonce GF 3 překonává, není se co divit, že se GF 3 snaží do svých grafických karet osazovat doslova kde kdo.

Technické specifikace:
  • Čip: NVIDIA GeForce3
  • Frekvence čipu: 200 MHz 
  • Počet tranzistorů: 57 milionů
  • Výrobní technologie: 0,15 mikronů
  • Renderovacích cest: 4
  • Paměť: 64-MB DDR SDRAM 
  • Sběrnice paměti: 128-bit
  • Frekvence paměti: 230 MHz (460 MHz DDR), 
  • Udávaná rychlost paměti: 3.8 ns
  • Propustnost paměti: 8.0 GB/s
  • TV výstup

Chladič GPUZpracování

Při prvním pohledu na kartu zaujme velký větrák zapuštěný do čtvercového heatsinku. Heatsink je přilepený na vrchní stranu grafického čipu a pro jistotu ještě opatřen kolíčkovými pojistkami. Stejnou barvu jako heatsink mají i pasivní chladiče pamětí a i ty jsou přilepené. Prakticky nic zvláštního, dalo by se říci, že se jedná o osvědčený standard. Při bližším zkoumání je ale patrné, že něco není v pořádku. Patrně tomu nebudete věřit, ale faktem je, že chladiče jsou přibližně o 1 milimetr užší, než je plocha jednotlivých pamětí!

Komentář: U grafické karty za 2000 Kč bych asi dokázal pochopit, že nebude 100% kvalitní. U akcelerátoru, jehož cena je na trhu vyšší jak 10000 Kč, to chápu, ale opravdu, opravdu jen stěží. Vysvětlení přitom může být velice prosté. Elsa Gladiac 920 se totiž velice podobá své o generaci starší předchůdkyni - Else GeForce 2 Ultra. Z toho důvodu se musím domnívat, že výrobce chtěl prostě jenom ušetřit a na novou kartu namontoval staré chladiče.Důkaz, že heatsinky pamětí jsou skutečně příliš malé

Kvalita 2D obrazu 

Kvalitou obrazu se Gladiac nijak neliší od svých sourozenců. Bohužel. Ačkoliv je 2D vykreslování rychlé a není nutné k němu mít nějaké připomínky, samotný obraz je jakoby rozmlžený a rozostřený. Větší stupeň ostrosti by tedy určitě neškodil. V celkovém porovnání s kartami od ATi (tj. Elsa vs Ati) to rozhodně není žádný zázrak a s kartami od Matroxu ho snad ani nemá cenu srovnávat. Rozdíly viděné okem jen mírně zkušenějšího uživatele jsou značné. To samé lze říci o barvách a o barevnosti vůbec, neboť u Gladiacu vytvářejí dojem vybledlosti. Pokud do systému zapojíte například TV kartu, nebudete se nad výslednou kvalitou obrazu stačit divit. Možná tak kroutit hlavou a lomit rukama. 

Kvalita 3D obrazu

Kvalita 3D obrazu už se dá s klidným svědomím nazvat "kvalitou". Výrazně jí napomáhají nové technologie, které jsou obsažené v jádru GeForce3. Mezi tyto speciální funkce patří 256ti bitový engine s HyperTexelovou architekturou, optimizace pro Direct3D a OpenGL, kompletní podpora DirectX verze 8, 32 bitový Z a stencil buffer, až 4x FSAA, high-quality texture filtering a tak dále. Některé z těchto technologií byly obsažené již v GeForce2, jako například FSAA (Full Scene Anti Antialiasing), nutno však podotknout, že zapnutí této matematicky značně náročné funkce ve vyšších rozlišeních neuvěřitelně zpomalovalo systém.

Bolavé místo všech grafických karet - nechlazená zadní strana GPU.Komentář: Nejlepší technologii FSAA měly karty 3dfx Voodoo5. Ty k vyhlazení na pohled ošklivých a zubatých částí scény využívaly vlastní metodu. Tedy skoro vlastní, neboť tato metoda původem pochází od Silicone Graphics. Byla vyvinuta pro výkonné grafické stanice stejnojmenné firmy a dodnes přináší nejlepší výsledky v poměru kvalita/výkon. Celý princip spočíval v tom, že Voodoo napřed vyrenderovalo několik obrázků za sebou, a potom je při vytváření scény zprůměrovalo. Pokud jste v ovladačích zapli 2x FSAA, tak karta průměrovala dva obrázky, když 4x FSAA, tak čtyři a celkový výsledek byl na pohled více než uspokojivý. Pro klasickou GeForce 2 se pak zavedl tak zvaný "supersampling". Například 2 x FSAA v takovém případě funguje tak, že čip vyrenderuje scénu v dvojnásobě vyšším rozlišení, a potom ji zmenší. Je logické, že výsledky jsou kvalitativně dobré, ale výkon tím ke škodě hráčů nesmírně trpí. Pokud někdo chtěl hrát při rozlišení 1024x768 bodů se zapnutým FSAA, muselo GeForce renderovat, a potom zmenšovat šílené rozlišení 2048x1536 bodů. Inu, ďábelská metoda, co říkáte...

V současné době naštěstí čipy GeForce 3 vytvářejí Antialiasing zcela jiným způsobem.  NVidia včas zareagovala a přišla s výrazným vylepšením v podobě "Quincunx high resolution Antialiasingu" (zkráceně Quincunx). Ten spočívá zjednodušeně řečeno v tom, že se nyní vyhlazují jenom ty části scény, kde je to právě potřeba, a nikoliv scéna celá, jak tomu bylo doposud. Výkonu se výrazně pomohlo, ale přesto si troufám tvrdit, že to ještě není úplně ono a že je v dané oblasti i nadále co zlepšovat.

I když je kvalita obrazu krásná věc, nás pochopitelně nejvíce zajímala rychlost a výkon.

Výkonnostní testy

 (Ovladač Detonator™ XP v23.11 Windows® 95/98/Me, Default hodnoty)

Quake III Arena Time Demo

Gl Driver Default, GL Extensions on, Color Depth 32bit, FullScreen on, Lighning Lightmap, Geometric Detail High, Texture Detail Full, Texture Quality 32bit, Texture Filter Trilinear

Rozlišení (bodů) demo 1 demo 2
640 x 480  50.1 45.2
800 x 600  49.4  44.6 
1024 x 768 48.9 44.2

Quake III Arena Time Demo

Gl Driver Default, GL Extensions on, Color Depth 16bit, FullScreen on, Lighning Lightmap, Geometric Detail High, Texture Detail Full, Texture Quality 16bit, Texture Filter Trilinear

640 x 480 50 45.1
800 x 600 49.5  44.9
1024 x 768 49.1 44.5

 

MadOnion 3DMark2001

Demo Sounds Enabled No, Continuous Demo No, Game Sound Effects Enabled No, Game Music Enabled No, Game Detail Level Low

  640x480x16 640x480x32 800x600x16 800x600x32 1024x768x16 1024x768x32
3DMark Score 3754 3692 3674 3628 3537 3459
Game 1 - Car Chase - Low Detail 43.5 fps 41.6 fps 43.6 fps 41.9 fps 44.0 fps 44.0 fps
Game 1 - Car Chase - High Detail 10.9 fps 10.0 fps 11.1 fps 11.3 fps 11.0 fps 10.5 fps
Game 2 - Dragothic - Low Detail 74.4 fps 74.0 fps 71.9 fps 70.8 fps 67.5 fps 65.3 fps
Game 2 - Dragothic - High Detail 37.9 fps 37.9 fps 37.7 fps 37.5 fps 36.7 fps 35.6 fps
Game 3 - Lobby - Low Detail 52.8 fps 52.9 fps 52.6 fps 52.5 fps 52.9 fps 52.4 fps
Game 3 - Lobby - High Detail 21.9 fps 22.0 fps 21.9 fps 21.7 fps 22.0 fps 21.9 fps
Game 4 - Nature  31.7 fps 30.4 fps 29.0 fps 28.3 fps 25.0 fps 24.0 fps
Fill Rate (Single-Texturing)  620.4 MTexels/s 501.0 MTexels/s 641.8 MTexels/s 520.5 MTexels/s 666.1 MTexels/s 539.2 MTexels/s
Fill Rate (Multi-Texturing) 1242.8 MTexels/s 1063.2 MTexels/s 1282.0 MTexels/s 1130.4 MTexels/s 1325.6 MTexels/s 1180.1 MTexels/s
High Polygon Count (1 Light) 8.5 MTriangles/s 8.4 MTriangles/s 8.4 MTriangles/s 8.4 MTriangles/s 8.4 MTriangles/s 8.3 MTriangles/s
High Polygon Count (8 Lights) 3.1 MTriangles/s 3.1 MTriangles/s 3.1 MTriangles/s 3.1 MTriangles/s 3.1 MTriangles/s 3.1 MTriangles/s
Environment Bump Mapping 87.3 fps 87.2 fps 85.9 fps 83.1 fps 78.9 fps 77.7 fps
DOT3 Bump Mapping 81.1 fps 79.9 fps 79.3 fps 76.8 fps 74.3 fps 69.4 fps
Vertex Shader 41.6 fps 41.2 fps 41.2 fps 40.7 fps 40.5 fps 39.7 fps
Pixel Shader 63.1 fps 61.7 fps 59.0 fps 57.1 fps 50.4 fps 47.5 fps
Point Sprites  19.7 MSprites/s 19.5 MSprites/s 17.1 MSprites/s 17.3 MSprites/s 13.5 MSprites/s 14.7 MSprites/s

Čip pro Twin-View, část karty starající se o ostrost obrazu a konektor napájení větráčkuHodnocení

Koupil bych si tuto kartu? Myslím že ne. A to zejména proto, že se nehodí do mého počítače. Z výsledků měření je totiž zřejmé, že Elsa Gladiac 920 se absolutně nehodí pro systémy s Pentiem III taktovaným na 850MHz a pro systémy výkonnostně slabší. Její ideální použití je v jiné výkonnostní třídě, a to konkrétně u počítačů s procesorem AMD Duron 900 MHz a vyšším. Pokud tedy váš procesor nemá odpovídající parametry, Gladiac 920 nekupujte. Její výkonnostní potenciál byste nedokázali ani z poloviny využít.

 

 

Klady: Instalace a detekce ovladačů, dobrá softwarová podpora ze strany nVidie, možnost přetaktování

Zápory: Jen průměrný výkon ve 3D oproti jiným GeForce 3 kartám



Témata: s-karta


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Odolné USB paměti v testu
Dokážete svou nešikovností zničit USB „flashku“? Zkusili jsme, co vydrží

Co se stane, když „flashku“ s daty upečete, zmrazíte, vyperete v pračce nebo hodíte z okna druhého patra? Vyzkoušeli jsme to za vás.  celý článek

Současné USB 3.1 kabely s USB-C konektory bude možné používat i s USB 3.1
USB 3.2 se blíží. Rychlosti zdvojnásobí, kabely s USB-C zůstanou

Úplně finální specifikace by měla být hotová v září, ale základní změny jsou podle USB 3.0 Promoter Group již dané. Tou největší je zdvojnásobení rychlosti...  celý článek

Google trekker
Kam Google nemůže autem, posílá fotit člověka s koulí

Google Street View je služba, která přináší 360° pohled nejen na silnice, ale snaží se proniknout i na místa, kam se člověk dostane jen po svých. A k tomu má...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.