Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Evropa chce stejné podmínky pro prodej hudby přes internet

  10:35aktualizováno  10:35
Sjednotit se rychle mají především regulativní opatření a systém ochrany autorských práv.
Přinese plánované sjednocení pravidel více omezení?

Přinese plánované sjednocení pravidel více omezení? | foto: Profimedia.cz

Evropská komise hodlá letos navrhnout, aby se v Evropské unii vytvořil jednotný trh s online hudbou, filmy či hrami. Rychle se rozvíjející sektor podle komise nyní totiž trpí tím, že v jednotlivých zemích panují různá regulativní opatření a neexistují jasná pravidla pro ochranu autorských práv.

Podle komise přitom příjmy z prodeje online obsahu stoupnou v 25 zemích unie bez nováčků Bulharska a Rumunska z 1,8 miliardy eur (přes 47 miliard korun) v roce 2005 zhruba čtyřikrát na 8,3 miliardy eur (téměř 220 miliard korun) v roce 2010.

Komise dnes proto vybídla poskytovatele internetových služeb, telekomunikační společnosti a další průmysl, aby s ní tyto firmy spolupracovaly na tom, jak zjednodušit a zabezpečit snadnější přístup k online hudbě, televizním programům, filmům či hrám skrze internet či mobilní telefony. Firmy mohou předat komisi své komentáře k návrhům komise do konce února. Podle české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) se jedná o "krok správným směrem".

Evropská komise vidí čtyři hlavní oblasti, v nichž by bylo vhodné udělat změny. Chtěla by například, aby se zvýšila dostupnost online obsahu, neboť někteří majitelé autorských práv jej nechtějí příliš pouštět do internetové distribuce, a to zejména z obav z ilegálního stahování.

Mělo by také být usnadněno licencování online obsahu tak, aby mohl být jednodušeji nabízen ve vícero státech, což podle komise není dosud v některých zemích unie příliš snadné. Třetí oblastí je větší součinnost při práci na mechanismu, který umožní lepší správu autorských práv a spravedlivé rozdělování příjmů pro tvůrce online obsahu. Čtvrtý je pak právě problém internetového pirátství.

"Hudební průmysl tuto iniciativu jednoznačně vítá a jeho zástupci jsou připraveni s Evropskou komisí úzce spolupracovat," řekla ČTK ředitelka české pobočky IFPI Petra Malá Žikovská. "Standardizace pravidel šíření autorských děl po internetu povede ke snadnějšímu přístupu k těmto dílům pro uživatele sítě a jistě poskytne účinnější nástroje v boji proti jejich nelegálnímu šíření," míní Malá Žikovská, podle níž by zavedení chystaných opatření v Česku znamenalo zejména změny některých ustanovení autorského zákona.

"Musíme si v Evropě vybrat: chceme silnější hudební, filmový a herní průmysl? Pak bychom měli dát tomuto průmyslu zákonnou jistotu, autorům obsahu spravedlivou odměnu a zákazníkům široký přístup k obrovské rozmanitosti online obsahu," prohlásila v dnešním prohlášení komisařka pro informační společnost Viviane Readingová s tím, že někdy v polovině roku hodlá přijít s návrhy na vytvoření jednotného trhu v tomto sektoru.

V některých zemích EU, například v Británii, sice prodej hudby přes internet tvoří až čtvrtinu v rámci tohoto segmentu, ale v dalších aspektech (například televize na vyžádání) je vše teprve v plenkách.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

Hacker Marcus Hutchins (na snímku z 15. května 2017)
V USA zatkli hackera, který zastavil šíření viru WannaCry

Hacker, kterému se v květnu podařilo zastavit masové šíření vyděračského počítačového viru WannaCry, byl zatčen v USA. Mladý Brit Marcus Hutchins, vystupující...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.