Start rakety Ariane se povedl, loď s nejtěžším nákladem veze na ISS jídlo

  • 21
V pátek se vydala na pouť k ISS raketa s doposud nejtěžším nákladem, který byl vyslán v lodi bez posádky k ISS. Raketa úspěšně odstartovala v 5:34 SEČ z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně a po 63 minutách dosáhla orbity.

Evropská nákladní loď Edoardo Amaldi směřuje k Mezinárodní kosmické stanici ISS. Šesti kosmonautům na orbitálním komplexu veze zásoby jídla, paliva, vzduchu a náhradních dílů.

ATV

Kosmická loď o startovní hmotnosti přes 20 000 kg (a počáteční hmotnosti na oběžné dráze přes 19 700 kg) má "suchou" hmotnost 9 784 kg a celkovou délku 10,8 m při max. průměru 4,4 m.

Na oběžnou dráhu vyveze 7 670 kg užitečného zatížení, při odletu naložená odpadem má hmotnost 6 300 kg.

Tvoří ji tři základní části: integrovaný nákladní modul, služební modul a přechodový modul. Celý povrch lodi je chráněn proti nárazům cizích těles hliníkovým plechem a několika vrstvami vectranové a kaptonové textilie.

Loď ATV-2 známá jako Johannes Kepler veze náklad pro ISS

Obří evropskou zásobovací loď ATV-3, která je pojmenovaná po italském fyzikovi Edoardu Amaldim, na oběžnou dráhu nese evropská raketa Ariane 5. U ISS by měla loď ATV zakotvit 28. března a setrvat tam asi půl roku jako odpadový modul, který při návratu na Zemi shoří v atmosféře.

Na vývoj ATV podepsala ESA roku 1998 kontrakt s Aerospace v hodnotě 470 milionů dolarů. Ruská kosmická agentura a NPO Energija dostaly 23 milionů dolarů za integrování do systému ISS, francouzská CNES dostala 30 milionů v souvislosti s nosičem Ariane 5 ES.

Jedna nákladní loď ATV stojí 70 milionů dolarů a zabezpečení startu dalších 115 milionů dolarů. Hlavním dodavatelem je koncern EADS Astrium s ústředím v Paříži. Subdodavateli jsou zejména Thales Alenia Space v Itálii, Contraves Space AG ve Švýcarsku a Dutch Space B.V. v Nizozemsku.

Dvacetitunový kolos je nazýván vesmírným náklaďákem, na jeho palubě je podle portálu Space.com vůbec nejtěžší náklad, jaký kdy byl v automatické lodi k ISS dopraven. ATV pojme až 7,5 tun nákladu. Ruské nákladní automatické plavidlo Progress může transportovat maximálně 2,5 tuny zásob.

Loď ATV-3 měla odstartovat již 9. března, ale při předletové kontrole odborníci zjistili chybné uchycení části nákladu.

Start ATV je plánován zhruba jednou ročně. Vůbec první loď tohoto typu, pojmenovaná Jules Verne, se na cestu vydala v březnu 2008, druhá a prozatím poslední, nazvaná Johannes Kepler, loni v únoru. Start čtvrtého plavidla je připravován na rok 2013.

,