Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Evropský hudební průmysl v krizi! Pomůže prodej MP3 souborů?

aktualizováno 
Labelům dorůstá nová generace zákazníků, zvyklých na volné P2P sítě. Hudební průmysl je tak v ohrožení. Řešením může být jen revoluce v prodeji hudby, orientace na internet a formát MP3. Tímto směrem už se vydal Universal.

Marketingová firma Jupiter Media Metrix varuje hudební průmysl: Řítíte se do závažné krize! Labelům dorůstá nová generace zákazníků, zvyklých na internet a P2P sítě. Řešením může být jen úplný převrat v prodeji hudby. Evropská vydavatelství musí ve vlastním zájmu co nejdříve nabídnout adekvátní alternativu k výměnným sítím a přesvědčit zákazníky k odklonu od pirátských P2P serverů. Kroky k rozšíření hudebního katalogu ve formátu MP3 už podniká mediální gigant Vivendi Universal.

Legální servery nejsou schopny konkurovat P2P
Oficiální hudební knihovny stále výrazně zaostávají za výměnnými P2P systémy. Jupiter Media Metrix zveřejnil chování uživatelů internetu v západní Evropě za první čtvrtletí tohoto roku. Z něj jasně vyplývá, že se čím dál větší popularitě těšily systémy KaZaa, MusicCity či Audiogalaxy, jenž jsou plné nelegálního obsahu a především zdarma. Zatímco počet jejich uživatelů stoupal, zájem o evropské placené servery MP3.com, Peoplesound.com či Vitaminic.com upadal. Rozdíl v návštěvnosti je skutečně propastný. Důvody jsou zřejmé. Nejdůležitějším parametrem je nepřeberné množství dostupného materiálu a možnost manipulace se staženou hudbou, v čemž žádná placená knihovna nemůže P2P konkurovat. Varující je zejména zastoupení jednotlivých věkových kategorií mezi "piráty" - více než polovině uživatelů totiž ještě nebylo 25 let. Jde přitom o kategorii, z níž se rekrutují budoucí zákazníci hudebních vydavatelství. Ta jsou nyní na tahu a musí udělat vše pro to, aby získala fanoušky dobré muziky na svou stranu.

Návštěvnost P2P sítí

Analytik Mark Mulligan, který průzkum zpracoval, vytyčil směr, jakým by se vydavatelství měla vydat. Východisko z této situace nespočívá v neustálých soudních tahanicích s provozovateli P2P systémů. Každá další odstavená síť vzbudí u potenciálních zákazníků spíš vlnu nevole, než aby posílila jejich sympatie vůči vydavatelům. Průmysl se musí snažit ilegálním sítím konkurovat, zkalkulovat všechny jejich výhody, ty včlenit do vlastních služeb a nabídnout pestrou paletu materiálu. Ve finálním stádiu pak všechny vlastnosti placených internetových knihoven, tj. přijatelná cena, kvalita, bonusy či možnost vypalování, převáží nad pirátským stahováním, kde kvalita není ani zdaleka zaručena. Pro uživatele se stanou atraktivnějšími a zájem o P2P začne slábnout. Pokud se to ale nepodaří v brzké budoucnosti, mladí posluchači už se nenechají od P2P odtrhnout a legální online knihovny zůstanou v pozadí.

"Evropský hudební trh hrozivě zaspal dobu," varuje Mulligan. "Nyní musí bleskově zareagovat na požadavky zákazníků a zprovoznit alternativní služby co nejdříve." Otázkou je, nakolik budou labely ochotny splnit všechny touhy internetových surfařů. Ideální by byl placený P2P systém, který by kromě nabídky oficiálních digitálních kopií nabízel i neomezené sdílení mezi jeho předplatiteli. Katalog "velké pětky" totiž většinou není to, co uživatele k P2P přitahuje. Lákadlem jsou nevydané skladby, koncertní nahrávky či produkce nezávislých vydavatelství.

Universal učinil první kroky
Universal Music Group, dceřinná společnost francouzského mediálního gigantu Vivendi Universal, hodlá na internet umístit v nezabezpečeném formátu MP3 přibližně tisícovku alb. Umožní to licenční dohoda se serverem Emusic.com, odnoží Vivendi Universal Net USA. Emusic už nyní nabízí ke stažení přes 200.000 skladeb a distribuuje produkci devítiset nezávislých vydavatelství. Za měsíční paušál, pohybující se dle programu od $9.99 do $14.99, získá uživatel služby stejná práva, jako kdyby CD koupil v obchodě. Může skladby kopírovat do přenosných zařízení i vypalovat.

Universal ovšem postupuje z opačného konce, protože nasadil starší nahrávky, jež se v obchodech už kvůli nízké prodejnosti příliš nevyskytují. Přestože jsou písně Joe Cockera, Stevieho Wondera, B.B. Kinga a dalších bezesporu kvalitní, těžko říci, nakolik osloví mladé posluchače, kteří jsou v tomto pokusu klíčovými hráči. Pravděpodobně by bylo účinnější nasadit současné hvězdy v čele s Eminemem, avšak prodej tvorby svých celebrit chce mít firma prozatím plně pod kontrolou.

Budoucnost (nejen) evropského trhu
Představitelům Vivendi je jasné, že fanoušci hned nesprásknou ruce a nezačnou si hudbu předplácet jako o závod. "Počkáme a uvidíme," naznačil vyčkávací taktiku Larry Kenswil, prezident Universal Music Group eLabs. Nahrávací společnost chce podle posledních zpráv svůj katalog licencovat také službě Rhapsody. A jak je na tom Evropa? Rodina šesti zdejších národních serverů MP3.com, již také vlastní Vivendi, získala nového CEO (Chief Executive Office) v osobě Chrise Montgomeryho, bývalého viceprezidenta Vivendi Universal Net. Ambice má firma rozhodně velké: obohacení repertoáru MP3.com o produkci Universal Music a rozšíření služby do dalších zemí Evropy. Dočkáme se i české pobočky? Věřme, že ano.

Zpracováno s využitím serverů New York Times, NetImperative.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Josef Kainar
Uznávaný básník a textař Kainar se propůjčil komunistickému režimu

VIDEO Citlivá duše, skvělý básník, geniální textař, dramatik, budovatelský spisovatel. Josef Kainar, který se narodil 29. června 1917 v Přerově, měl mnoho tváří. Ta...  celý článek

Josefina Lichtenegger s gramofonem Forte S a raménkem C-Note.
Sony Music obnoví výrobu vinylových desek. Lisovat je bude v Japonsku

Obliba gramofonových desek roste natolik, že se společnost Sony Music rozhodla jejich výrobu po třiceti letech obnovit. V tuto chvíli montuje potřebné vybavení...  celý článek

Šíření nenávisti hudbou má mnoho podob. Na Spotify by se však už vyskytovat...
Spotify odstraňuje neonacistické a další nenávistné kapely ze své služby

„Kapely hlásající nebo podněcující nenávist proti rase, náboženství, sexualitě a podobně u nás nebudou tolerovány,“ prohlásila mluvčí služby Spotify. Zejména...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.