COROT ve vesmíru

COROT ve vesmíru | foto: Centre National d'Etudes Spatiales

Evropský teleskop bude hledat cizí planety v dalekém vesmíru

• 12
Evropská vesmírná agentura (ESA) vyslala do kosmu družici COROT, která má mimořádný úkol. Bude především pátrat po planetách mimo naši Sluneční soustavu (takzvaných exoplanetách) a zároveň také zkoumat nitra hvězd.

Sonda COROT (COnvection, ROtation & planetary Transits) bude v
příštích 2,5 letech hledat za hranicemi Sluneční soustavy nové planety. ESA si od projektu slibuje objevení několika desítek dosud neznámých vesmírných těles a doufá, že mezi nimi budou i skalnaté planety podobné Zemi.

Orbitální sonda o váze 670 kilogramů je vybavena vysoce citlivým teleskopem o průměru 30 centimetrů. Existenci takzvaných extrasolárních planet bude zjišťovat měřením světla vysílaného hvězdou v  momentě, kdy jí okolo obíhající planeta překříží dráhu.

Pro detekci exoplanet bude tedy využívat přechodného poklesu jasnosti hvězdy, ke kterému dochází, když planeta prochází mezi námi a hvězdou. Pokud bude planeta alespoň dvakrát větší než Země, měly by ji měřicí přístroje zaznamenat. Z následných výpočtů bude možné odvodit některé důležité charakteristiky objevené exoplanety, jako je například její hmotnost, doba oběhu či její vzdálenost od hvězdy.

ESA předpokládá, že tak přístroj objeví převážně velké plynné planety jako Jupiter. Věří však, že nalezne i skalnaté planety podobné Zemi. Velikostí však budou "modrou planetu" několikanásobně převyšovat. Družice je podle České astronomické společnosti vybavena technikou schopnou zachytit skalnaté planety o rozměru "jen" desetkrát větším, než velikost Země.

Každých 150 dní bude namířena na určitou oblast vesmíru a pak přesměrována na jinou.

Při výzkumu vnitřků hvězd se uplatní technika tzv. hvězdné seismologie (studium akustických vln na povrchu hvězd). Pomocí těchto měření astronomové budou moci určit chemické složení hvězd, jejich hmotnosti, resp. jejich přibližný věk.

Družice by měla pracovat nejméně dva a půl roku, očekává se, že během svého působení prozkoumá asi 120 tisíc hvězd.

Projekt COROT poprvé představilo francouzské Národní středisko pro výzkum vesmíru (CNES) v roce 1996. O čtyři roky později začalo pracovat na samotné družici. Mezinárodního projektu COROT se účastní Francie společně s Rakouskem, Belgií, Brazílii, Německem a Španělskem za podpory Evropské kosmické agentury (ESA).

, ,