Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Evropu a Afriku spojí podmořský tunel. Vlakem pod hladinou moře

aktualizováno 
Nový tunel propojí Španělsko a Maroko. Bude dlouhý 40 kilometrů, vlaky v něm pojedou v hloubce 300 až 800 metrů pod Gibraltarským průlivem. Za méně než 20 let budou moci cestující nastoupit do rychlovlaku, vyrazit ze stanice Sevilla a 90 minut nato vystoupit v Tangeru na africkém pobřeží.

Tunel mezi Evropou a Afrikou | foto: iDNES.cz

"Tímto projektem vytvoříme něco, co dnes považujeme za neproveditelné," říká Giovanni Lombardi, prezident Lombardi Engeneering, švýcarskoitalské společnosti, která se má na projektu podílet. "Postavit Lamanšský tunel byla v porovnání s tímhle jen dětská hra. Zde jsou monstrózní překážky,"  dodává Lombardi.

V osmdesátých letech se zrodila myšlenka spojit Španělsko s Marokem mostem. Projekt však ztroskotal na neřešitelných překážkách, jako jsou vítr, silné proudy a intenzivní lodní provoz. Patnáctikilometrový most by vyžadoval obří podpěry hluboké 900 metrů, které by i přesto nezajistily dostatečnou stabilitu při silných bouřích na gibraltaru. Stavba byla tedy posléze odložena.

Naproti tomu výstavba tunelu vypadá proveditelněji. Z Punta Paloma ve Španělsku se sestoupí pod hladinu moře a dojede se do zálivu Capo Malabata, poblíž Tangeru.

Bude se tunelovat

Vlády v Madridu a Rabatu daly po desetiletí výzkumů a geologických průzkumů na konci roku 2006 projektu zelenou. Na stavbě se budou podílet španělské, francouzské, švýcarské a marocké firmy.
Předběžné práce začnou již v polovině roku  2007, ihned po zhodnocení náročnosti a překážek projektu. Tunel by měl být dokončen do roku 2027. Předpokládaná cena je 13 miliard eur.

Čtyřicetikilometrový dvoukolejný tunel, který spojí Afriku a Evropu a otevře důležitou spojnici mezi Gibraltarem a Marokem, povede více než tři sta metrů pod hladinou moře. Původní plán na vytvoření přímého (co nejkratšího) propojení obou pevnin ztroskotal na velkým nerovnostech dna - někde by tunel musel být i více než 900 metrů hluboko. Proto bude vést oklikou ve výše položených částí dna. Jde o dílo, před kterým by inženýři Lamanšského tunelu bledli. Očekává se, že zatím bude nejnáročnější v historii.

Stavba znamená bezprecedentní výzvu pro nejmodernější stavařské technologie. I když je to vzdušnou čarou ze španělské na marockou stranu pouhých 14 kilometrů, hloubka průlivu, síla proudů a především členitost dna dělají z projektu stavbu neporovnatelnou s Lamanšem, který od roku 1994 spojuje Francii s Anglií.


Cesta, pokud by na dně byl kompaktní a pevný materiál jako pod Lamanšským průlivem, by byla dlouhá 28 kilometrů. Ale vzhledem k písčitým a sypkým vrstvám bude v některých místech nutné dosáhnout až 800 metrové hloubky (proti 50 metrům eurotunnelu). Tím se trasa značně prodlouží.

Zdroj: il Giornale
Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Model Vostoku z polské řady sešitů Mały modelarz (1962). Všimněte si prstence s...
Nikdo nevěděl, jak raketa vypadá. Tak vznikl nesmyslný model Vostoku

Pokud jste za minulého režimu zatoužili po nějaké dražší hračce, bylo bez nadsázky jednodušší si ji vystřihnout a slepit z papíru, než ji koupit v obchodě....  celý článek

Před 100 lety se narodil architekt Národního muzea
Před 100 lety zemřel architekt Národního muzea

VIDEO Před 100 lety zemřel ve Špindlerově Mlýně Josef Schulz, architekt, který zrekonstruoval požárem poničené Národní divadlo, navrhl Národní muzeum a společně s...  celý článek

Kombajn New Holland CR 9.90, na kterém je umístěna kamera SlowTV.
Tohle chtěl vidět každý kluk. Sledujte přímý přenos z okna kombajnu

Po mazací tramvaji a nákladní lodi namontoval tým SlowTV kameru na další zajímavý pohybující se stroj. Tentokrát je to sklízecí mlátička, tedy lidově kombajn....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.