Animace nové reklamy Sony

Animace nové reklamy Sony | foto: Václav Nývlt - Technet.cz

Exkluzivně z New Yorku: jak se natáčí revoluční reklama Sony

  • 46
FOTOGALERIE z natáčení uvnitř - Uprostřed New Yorku budou skákat stovky barevných králíčků, popluje obrovská velryba a všechny je spláchne mohutná fialová přílivová vlna. Byli jsme na natáčení nové reklamy a známe podrobnosti.

Předem upozorňuji, že následující řádky budou o reklamách. Uvidíte v nich reklamy a ve svém výsledku tak trochu reklamní jsou. A moji cestu na natáčení do New Yorku opravdu zařídila PR agentura. To jen, aby šťouravým diskutérům bylo jasno...

Netradiční reklamy plné barev

S ukončením výroby CRT televizí firma Sony opustila i zavedenou značku Wega a nové ploché LCD a plazmové zobrazovače začala prodávat pod značkou Bravia. A nové značce je vždy potřeba vybudovat image u zákazníků. Každá image a každá reklama nese určité sdělení. Bravia dostala do vínku heslo "Colors. Like No Other." a všechny její reklamy proto mají říci jediné: LCD televizory Bravia mají úžasné barvy.

Jsou proto pojaté jako krátké a samostatně fungující umělecké obrazové celky, ve kterých je kladen velký důraz na barevnost a u kterých se až v závěru dozvíte, že jde o reklamu na nějaké televizory. Tento postup evidentně funguje - například první reklama, ve které ulicemi San Franciska letí barevné plastové míčky, byla poutaná z tří tisíc blogů a zprávy z jejího natáčení se pravidelně objevovaly v americkém denním tisku. Může někdo chtít efektivnější a levnější reklamu?

Stejně fungují i obě další reklamy - Paint (barevné exploze na šedivém sídlišti) a i právě natáčená Play-doh s barevnými králíky v New Yorku.

Reklamy Sony jsou netradiční i způsobem jejich natáčení - což je důvod, proč píši tento článek. Není v nich totiž použita počítačová animace, ale vše je točené naživo. Podle tvůrců tak působí zajímavěji, než kdyby šlo "jen" o animaci. A myslí to vážně, protože náklady na tyto "živé animace" jsou gigantické - pohybují se v milionech liber.

Plastoví králíčci a velryba v New Yorku

Nejnovější reklama na Bravie se teprve do vysílání dostane - po internetu zatím kolují jen krátké flashové spoty. Odehrává se v New Yorku, na náměstíčku mezi finanční čtvrtí, Little Italy a Tribeca. V hlavních rolích je 184 malých barevných králíčků, jeden obří červený králík, 150 pestrobarevných plastových kostek, obří velryba a fialová vodní vlna.
 

Figurky králíka s rozfázovaným pohybem. Jejich střídáním se docílí iluze pohybu.

Ve výsledném záběru mají desítky barevných králíčků hopsat po New Yorku, animátoři však mají jen desítky různých figurek z gumy a modelíny. Jak je rozpohybují?

Jak probíhá natáčení

Pohyb jim vdechnou pomocí techniky nazývané "stop-motion", která se běžně používá u kompletně animovaných filmů, ale v reálném živém prostředí jde o zcela netradiční postup. Zábor náměstí je totiž minimální a v těsné blízkosti králíčků tak normálně chodí lidé, jezdí auta ... a motají se fotografové a novináři. Při pořizování následujícího snímku jsem do záběru nedopatřením vlezl i já, což štáb opětoval mocným křikem, jehož přesný překlad snad ani nemůžeme publikovat. Takže pánové, ještě jednou a veřejně: "sorry!".

Onen nešťastně pořízený záběr.

Při stop-motion natáčení není záznam pořizován klasicky videokamerou, ale jednotlivá filmová políčka se fotí fotoaparátem - v tomto případě Nikonem D200 s širokoúhlým objektivem. Záběry se fotí s větším okolím, snímky se vhodně ořezávají (maximálně do výsledné FullHD 1920 x 1080 pix) až při zpracování. 

 

Fotoaparáty jsou na stativech a bedlivě střeženy... pokud by se v průběhu sekvence pohnul, muselo by se začít znova.

Mezi každým snímkem přiběhnou animátoři a opraví pozici králíka - buďto ho posunou, vymění za jiného v jiné poloze (gumové figurky), nebo ručně poupraví (plastelínové figurky). V nejsložitějších scénách na place pracuje až čtyřicet animátorů, k čemuž ještě nikdy dříve nedošlo.

Animátoři vyběhnou z ústraní, zamění a posunou figurky...

 

... a zase odběhnou mimo záběr. Pro jednu vteřinu záznamu takto vyběhnou minimálně pětadvacetkrát.

Takto se vyfotí vždy všech 25 snímků, ze kterých je logicky složena jedna sekunda záznamu, a z těchto jednotlivých fotek se poté skládá výsledný pohyblivý obraz. Každý záběr je snímán několika (maximálně šesti) fotoaparáty, výsledný šedesátisekundový spot vznikne složením zhruba 100 000 snímků. K tomu filmaři použijí software FinalCut.  

Natáčení je velmi zdlouhavé a náročné na přesnost - aby byla animace plynulá, musí animátoři králíky umisťovat a měnit naprosto přesně podle scénáře.

Čtyři sekundy záznamu pro animátory znamenají zhruba čtyři hodiny práce. Mnoho desítek hodin navíc zabere příprava umělých zviřátek a následné úpravy v počítači - především dokreslení čumáčků a očiček, retuše podstavečků a rušivých elementů. Celý proces je pod dohledem patnácti kontrolorů.

Při focení se scéna paralelně snímá i videokamerou a podle timecode nahrávky se potom skládají nafocené snímky.

 

I devítimetrový ušák je pod stálým dohledem HD videokamery.

Fotografie jsou z foťáku poslány do centrálního serveru, kde jsou opatřeny přesným časovým označením, indexovány a přes internet odeslány do studií v Londýně pro další zpracování. V hlavním městě Anglie byla vyrobena i plastelínová vlna a velryba. Ty budou do výsledného záběru doklíčovány.

Dovolím si osobní poznámku pod čarou - opravdu nevím, zda je v době, kdy se část světa ještě vzpamatovává z ničivých vln tsunami, úplně šťastné vydávat obrovskou vlnu v centru NY za zábavný element.

 

Pohled do technického zázemí a kontrolního pracoviště, které je přímo na place.

Gigantický králík je z polystyrenu a skládá se ze čtyř dílů. Postaven byl až na místě natáčení.  

Obrovský králík je takřka složen... zbývá nasadit ocásek.

Barevné exploze v Glasgow

Historicky druhá reklama je situovaná do skotského města Glasgow. Jednoduchá průvodní myšlenka: barevnými explozemi kolorovat šedivé panelákové sídliště. Opět se ale nejedná o žádnou animaci.

Uprostřed opuštěného panelákového sídliště bylo shromážděno 70 000 litrů barev, podle oficiálních informací byly vodou ředitelné a šetrné k životnímu prostředí. Samotné natáčení trvalo deset dní a zaměstnalo 250 lidí, z nichž dvacet bylo jen na míchání barevných směsí. Pomocí 330 metrů trubek a hadic, 622 výbušných lahví a 54 kilometrů drátů bylo během několika desítek vteřin celé sídliště vymalované. Včetně stromů, trávy a chodníků. Úklid trval pět dní a makalo na něm 60 lidí.

Podívejte se na druhý reklamní spot: Paint

Zajímavostí je, že v reklamě je více explozí než v úvodní scéně filmu Zachraňte vojína Ryana.

Svištící balónky v San Francisku

Reklamní spot, ve kterém se tisíce barevných balónků řítí ulicemi San Franciska, viděl jistě každý - i v českých televizích běžel poměrně dlouho a často. Při jeho sledování asi málokoho napadlo (tedy alespoň v Čechách, americká média přinášela živé fotky z natáčení i na titulních stránkách), že nejde o počítačovou animaci, ale o živý záběr.

Producenti skoupili gumové skákavé míčky (myslím, že jsme jim v dětství říkali hopíky) z půlky Ameriky - celkem jich měli 250 000. Během dvou dnů vystřelovali, vysypávali, rozhazovali a kutáleli a zase sbírali míčky v ulicích tohoto kopcovitého města a šesti digitálními širokoúhlými kamerami snímali vteřiny letu ze všech stran. Zcela bez plánu či scénáře - dokonce i žába, která v jednom z detailů vyskočí z roury okapu, nebyla plánovaná, prostě se jen lekla míčků. Ironií je, že kvůli tomuto záběru měl štáb problémy s ochránci zvířat.

Podívejte se na první reklamní spot: Balls

Reklama slavila velký úspěch i mezi plagiátory - více či méně zdařilých kopií zaměřených na různé produkty vznikly desítky. Nejkurióznější byl asi případ jednoho výrobce ovocných džusů, který místo plastových míčků nechal ulicemi létat ovoce. Bohužel nedomysleli, že meloun či kokos má úplně jinou hmotnost a hybnost než hopík, a zničili tak nejen mnoho parkujících aut, ale i oken a vybavení domů.