Podle výzkum, který probíhal na více než 16 000 respondentech v období únor-červenec 2005, je informačně gramotný ten, kdo je schopen vyhledat a všestranně zpracovat informace za použití obvyklého počítačového vybavení. Také se musí orientovat v různých oblastech práce s počítačem a efektivně ho používat (oblast HW, terminologie, textový editor, tabulkový editor, grafika, internet a e-mail).
V současné době sice dvě třetiny populace 18-60 let (66 %) deklarují schopnost práce s počítačem alespoň na zcela elementární úrovni. Plnohodnotně využít většiny základních možností počítače však dokáže pouze 27 % respondentů. Celková úroveň informační gramotnosti je primárně závislá na dosaženém vzdělání, věku a na celkovém vztahu k informačním technologiím.
Základní činnosti spojené s ovládáním počítače jsou dobře známé pro více než polovinu respondentů (55 %) a tedy takřka většinu současných uživatelů počítačů (57 % ve věku 15 let a starší).
Skutečné příklady však poukázaly na značnou naivitu uživatelů textových editorů. Činnosti spojené s rozšířenou představou textového editoru připomínajícího „lepší“ psací stroj, nejsou problémem pro většinu aktivních uživatelů PC. Avšak konkrétnější zadání vyžadující hlubší znalost principů fungování textového editoru a jeho možností již působí problémy. Naopak před tabulkovým editorem mají lidé respekt. Převládá použití tabulkového editoru coby „editoru na tabulky“ s nízkou znalostí tvorby grafů. Pouze třetina respondentů (31 %) splňuje alespoň minimální hranici informační gramotnosti v této oblasti.
Nejdůležitější výsledky |