Exkluzivní výzkum: Češi a počítačová gramotnost

  • 2
Podle unikátního výzkumu, který realizovalo Ministerstvo informatiky a společnost STEM/MARK, je informačně gramotných 27% obyvatel v produktivním věku. Hlavním cílem průzkumu bylo vymezit pojem informační gramotnost a zjistit její reálný stav.

Podle výzkum, který probíhal na více než 16 000 respondentech v období únor-červenec 2005, je informačně gramotný ten, kdo je schopen vyhledat a všestranně zpracovat informace za použití obvyklého počítačového vybavení. Také se musí orientovat v různých oblastech práce s počítačem a efektivně ho používat (oblast HW, terminologie, textový editor, tabulkový editor, grafika, internet a e-mail).

V současné době sice dvě třetiny populace 18-60 let (66 %) deklarují schopnost práce s počítačem alespoň na zcela elementární úrovni. Plnohodnotně využít většiny základních možností počítače však dokáže pouze 27 % respondentů. Celková úroveň informační gramotnosti je primárně závislá na dosaženém vzdělání, věku a na celkovém vztahu k informačním technologiím.

Základní činnosti spojené s ovládáním počítače jsou dobře známé pro více než polovinu respondentů (55 %) a tedy takřka většinu současných uživatelů počítačů (57 % ve věku 15 let a starší).

Skutečné příklady však poukázaly na značnou naivitu uživatelů textových editorů. Činnosti spojené s rozšířenou představou textového editoru připomínajícího „lepší“ psací stroj, nejsou problémem pro většinu aktivních uživatelů PC. Avšak konkrétnější zadání vyžadující hlubší znalost principů fungování textového editoru a jeho možností již působí problémy. Naopak před tabulkovým editorem mají lidé respekt. Převládá použití tabulkového editoru coby „editoru na tabulky“ s nízkou znalostí tvorby grafů. Pouze třetina respondentů (31 %) splňuje alespoň minimální hranici informační gramotnosti v této oblasti.

Nejdůležitější výsledky

  • Čtvrtina populace ve věku 18–60 let je informačně gramotných (27 %).
  • Podíl informačně gramotných mezi populací starší 60ti let jsou 2 %, mezi generací 15-17 let je tento podíl 55 %.
  • Třetina učitelů základních a středních škol (33 %) je informačně gramotná (tedy dvě třetiny ne).
  • Úplných počítačových profesionálů orientujících se v oblasti počítačů na špičkové úrovni je necelé 1 % v populaci.
  • Nejnižší informační gramotnosti dosahují zástupci nekvalifikovaných dělnických profesí (4 %).
  • Tři čtvrtiny z těch, kteří dnes deklarují schopnost práce s počítačem, získávaly své znalosti metodou pokus-omyl (73 %).
  • Dvě třetiny respondentů využívávají počítač ke svému sebevzdělávání (63 %), polovina ke hraní her (46 %), třetina k nakupování (31 %).
  • Dvěma pětinám respondentů, kteří nevlastní počítač, chybí jeho smysluplné využití (39 %), v generaci nad 60 let tento podíl dosahuje 47 %.
  • Užívání internetu je nejčastěji spojováno s vyhledáváním informací na internetu, rozpoznáním internetové adresy a napsáním jednoduchého emailu.

  • Témata: Aktuality, grafika