Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejšťastnější americká stíhačka. Přestože ji pilot opustil, dokázala přistát

Před téměř půlstoletím se stal v americké Montaně zázrak. Z nebe se snesl na pšeničné pole proudový letoun, který byl krátce předtím v nejtěžší chvíli svého života opuštěn pilotem. Těžko uvěřitelné přistání neřízeného stroje mělo za následek pouze jeho menší poškození.
Convair F-106A Delta Dart sériového čísla 58-0787 přistál 2. února 1970 bez pilota na zasněženém poli v Montaně.

Convair F-106A Delta Dart sériového čísla 58-0787 přistál 2. února 1970 bez pilota na zasněženém poli v Montaně. | foto: USAF

Ve sbírkách Národního muzea letectva Spojených států amerických (National Museum of the United States Air Force) na Wright-Pattersonově letecké základně u města Dayton v Ohiu se nalézá mnoho zajímavých exponátů. To samozřejmě není u tak rozsáhlých leteckých svatostánků nic neobvyklého, v tomto případě však není řeč pouze o zajímavých exponátech po stránce typové, ale také o nevšední historii některých konkrétních exemplářů, než zde po završení své kariéry spočinuly.

Zajímavou historii má například prezidentská verze dopravního čtyřmotoráku Douglas C-54 Skymaster, tedy letoun VC-54C zvaný Posvátná kráva. Na palubě této krávy podepsal prezident Truman zákon, na jehož základě vzniklo samostatné americké letectvo USAF. Nemenší pozornost si zaslouží i MiG-15bis, se kterým v září 1953 ulétl za svobodou severokorejský pilot No Kum-sok. Dnes se však podíváme na přepadovou stíhačku Convair F-106A Delta Dart sériového čísla 58-0787 s příběhem takřka neuvěřitelným.

Zázračné přistání v Montaně

Bylo 2. února 1970 a na mrazivém nebi nad Montanou probíhal cvičný vzdušný boj tří stíhaček F-106A ze 71. stíhací přepadové perutě (Fighter-Interceptor Squadron) dislokované na letecké základně Malmstrom u města Great Falls. Dnes už na této základně sídlí „pouze“ 341. raketové křídlo s mezikontinentálními balistickými střelami Minuteman III. Samotná sila s celkem 200 kusy těchto střel se samozřejmě nenachází na letišti, ale jsou rozeseta v montanských dálavách východně a jihovýchodně od letiště až do vzdálenosti 150 km k obci Vinifred; jinak první střely Minuteman I se zde vyskytly v létě 1962 a v současnosti je 341. raketové křídlo jednou a dokonce nejdůležitější z celkem tří podobných jednotek.

Ale dost bylo mezikontinentální raketové vložky, zpět do kokpitů přepadových stíhaček. Cvičného souboje se měly původně účastnit čtyři stroje v konfiguraci dva proti dvěma. Jenže Tom Curtis, vedoucí jedné z dvojic, měl smůlu, protože letounu jeho wingmana (chcete-li čísla) Larryho Mc Bridea se těsně před vzletem uvolnil přistávací padák, což ho z následujícího vzdušného programu nekompromisně vyloučilo. A tak to mohlo vypadat, že si na majoru Curtisovi jeho protivníci, kapitán Gary Foust a major Jim Lowe, s chutí smlsnou.

Cvičný manévrový vzdušný boj (ano, i ten mohl být náplní tréninku přepadových stíhačů) tří F-106A se odehrával v oblasti asi sto kilometrů severovýchodně od základny. I když „odehrával“ asi nebude ten správný výraz, protože se vlastně nestihl ani pořádně rozehrát. Obě strany se na sebe vrhly ze vzdálenosti 30 až 40 km na vstřícných kurzech a vzápětí přešel souboj do manévru vertikální nůžky, kdy se mazaný lišák Curtis snažil dostat za Fousta, což platilo i obráceně.

Manévr je vynesl až do výšky 11,5 kilometrů, když Foustův stroj spadl do nebezpečné a mezi piloty veskrze nepopulární ploché vývrtky. Marně se pilot snažil získat zpět kontrolu nad letounem. V zoufalém pokusu sklopit čumák dolu a převést tak nejprve plochou vývrtku na klasickou nakonec rozevřel brzdící štíty na zádi a vypustil přistávací padák, což na něho křičel do rádia spolubojovník Lowe pozorující to divadlo z bezpečí svého stroje. Ale vypuštěný přistávací padák se při ploché rotaci hned zachytil za kýlovku.

Nezbývalo než opustit stroj pomocí vystřelovacího sedadla. Když se Foust vystřelil, nacházel se ve výšce 4,3 km nad mořem (podle jiných zdrojů 3,7 km), výška nad tamním horským terénem se uvádí 2,5 km. Pravděpodobně kombinace všech nestandardních vlivů, tedy výstřel sedačky, chybějící překryt kabiny a rozevřené brzdící štíty, měla na svědomí sklopení přídě letounu k zemi, následné samovolně vybrání vývrtky a přechod do sestupného letu pod mírným úhlem. Té závěrečné fázi hodně pomohlo i nastavení ovládacích ploch na křídle do konfigurace pro vzlet, navíc motor běžel pouze na volnoběh (to vše ještě předpisově provedl Foust před svým vystřelením). Dokonce se oddělil přistávací padák, to opět celé situaci jenom prospělo.

Když Jim Lowe uviděl manévr opuštěného stroje a jak si to šine v nízké výšce vstříc novému dobrodružství, opět neudržel na uzdě své poradenství a vykřikl na Garyho, ať se rychle vrátí do letadla. To samozřejmě nemělo žádného smyslu, vždyť chudák Gary na padáku ho už neslyšel.

Convair F-106A Delta Dart, sériového čísla 58-0787, přistál 2. února 1970 bez pilota na zasněženém poli v Montaně.

F-106  bez pilota pozvolna klesala směrem k rovinatým polím, pryč od nebezpečného horstva. Nedaleko Big Sandy na jednom takovém šikovném pšeničném poli, tedy v zimě už dávno sklizeném a naštěstí pokrytém sněhem, přistála hladce na břicho.

Vykulený farmář, který se zde chtěl možná projet na běžkách či jen zašít před farmářkou, poslal na neočekávanou stíhačku místního šerifa. Ten tam byl cobydup. Nejdřív omrkl trysku stále běžícího motoru, pak se naklonil přes bok do kabiny a viděl, že i výkonný radar stále pracuje, jako by se nechumelilo. Situace to byla vskutku prekérní, před letadlem za letadlem nikdo nesměl stát.

Šerif se tedy spojil se základnou, ať mu poradí, co s tím. Ze základny mu poradili celkem logicky, ať počkají, než dojde stroji palivo. A tak si tam ten motor spokojeně „běhal“ ještě jednu a tři čtvrtě hodiny.

Když později dorazili na místo technici ze základny, nestačili se divit, v jak dobrém stavu ta F-106 celou anabázi se samovolným přistáním přečkala. Drobná poškození utrpěly pouze duralové plechy potahu spodní části trupu a dveře pumovnice. Stroj stačilo částečně rozebrat, per partes dopravit k nedaleké železnici, naložit na přistavený plošinový vůz a odeslat na opravu.

Pohled na rozevřené brzdící štíty, uvnitř je patrné i pouzdro přistávacího padáku.

Poškození utrpěly pouze duralové plechy potahu spodní části trupu.

A jak dopadl Gary Foust? Toho, sneseného na padáku do neznámé divočiny přilehlých hor, nakonec zachránili a do civilizace přivezli indiáni. Ne však na koních, ale na sněžných skútrech.

Po opravě se stíhačka na kratší dobu vrátila ke své jednotce. Když byla tato jednotka transformována na 71. stíhací taktickou peruť vyzbrojenou Phantomy, převzala inkriminovanou F-106A do své výzbroje 49. stíhací přepadová peruť ze základny Griffiss ve státě New York (základna Griffiss byla v roce 1995 zrušena a přeměněna na menší mezinárodní civilní letiště).

Po skončení aktivní kariéry putoval letoun F-106A čísla 58-0787 do již v úvodu zmiňovaného muzea USAF v Daytonu, kde si ponechal označení 49. perutě, ale fanoušci tohoto legendárního stroje by samozřejmě přivítali uvedení jeho podoby do doby služby u 71. perutě, kde se mu povedl husarský kousek s přistáním doslova bezpilotním.

Convair F-106 Delta Dart

stíhačka s jadernou protiletadlovou střelou

Convair F-106 Delta Dart byl americký záchytný (přepadový) stíhač schopný operovat i za nulové viditelnosti. Kategorie záchytný stíhač znamená, že jeho primárním úkolem byl boj s nepřátelskými bombardéry nad vlastním územím či v jeho blízkosti. Konstrukčně se jednalo o jednomotorový proudový bezocasý dolnoplošník.

První prototyp vzlétl 26. prosince 1956. Základní jednomístná verze F-106A byla zařazována do výzbroje USAF od června 1959 a celkem vznikla ve 277 kusech. Dále bylo vyrobeno 63 kusů dvoumístných cvičně/bojových F-106B. V letech osmdesátých byla postupně část letounů převedena do jednotek Letecké národní gardy (ANG, Air National Guard). Ve druhé polovině zmiňované dekády v souvislosti s vyřazováním letounů F-106A/B z výzbroje byly mnohé z nich přestavěny na dálkově řízené cvičné terče QF-106.

F-106A Delta Dart, vypuštění cvičné verze neřízené střely vzduch-vzduch Genie, která měla v ostré verzi jadernou hlavici

Americká přepadová stíhačka F-106A Delta Dart a sovětský těžký letoun Tu-95 ve verzi pro námořní průzkum

Takticko-technická data F-106A

  • hmotnost prázdného letounu: 11 000 kg
  • maximální vzletová hmotnost: 18 000 kg
  • rozpětí: 11,67 m
  • délka: 21,56 m
  • výška: 6,18 m
  • motor: P&W J75-P-17 o tahu 71,61 kN, s přídavným spalováním 108,98 kN
  • maximální rychlost: 2 137 km/h
  • cestovní rychlost: 956 km/h
  • stoupavost: 217 m/s
  • dostup: 16 000 m
  • dolet: 1 160 km
  • výzbroj nesená v trupové šachtě („pumovnici“): čtyři řízené protiletadlové střely AIM-4F/G Super Falcon plus jedna neřízená protiletadlová střela AIR-2A Genie s jadernou hlavicí (případně řízená protiletadlová střela AIM-26 Nuclear Falcon s jadernou hlavicí); u některých strojů byl později do centrální části zadní poloviny pumovnice instalován místo jaderné střely rotační kanon M61 Vulcan ráže 20 mm (konfigurace vhodná například proti nízkoletícím bombardérům, kdy by použití jaderné střely v malé výšce nad vlastním územím nebylo příliš rozumné)
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 13 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 43 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...