Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Proč u „neviditelného“ stíhače nevadí, že ho protivník vidí

aktualizováno 
Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley se v sérií článků pro magazín Business Insider pokusil laikům vysvětlit, proč je stíhačka F-35 Lightning II podle jeho názoru zdaleka nejlepší bojové letadlo současnosti. A to i přesto, že tak úplně „neviditelné“ není.

Od prvního použití útočných stealth letounů F-117A Nighthawk ve válce v Perském zálivu odborníci z Ruska a Číny pečlivě studovali techniku stealth amerického letectva. Rusko v reakci na masové nasazení stealth letadel začalo s budováním nové sítě radiolokátorů včetně nízkofrekvenčních radiolokátorů (VHF), které za správných okolností odhalí i stealth letadla F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II.

V reakci na to někteří komentátoři i odborníci v USA, Rusku i Číně označili technologii stealth za překonanou. Avšak možná jde jen o nepochopení celé myšlenky - stealth nemá zneviditelnit letadla před radiolokátory, ale zamezit jejich zaměření a zničení.

Současné radiolokátory umí odhalit stealth letadla jen s velkou nepřesností (například stovky metrů nebo jednotky kilometrů), což nestačí k použití protiletadlových zbraní. Ostatně je také si nutno uvědomit, že pokud radiolokátor vysílá signál, letadlo tento signál dokáže rozpoznat, vyhodnotit a určit jeho zdroj - především to platí pro elektronikou a senzory prošpikovaný F-35.

Výmluvné je použití prvků technologie stealth u ruské stíhačky T-50 nebo čínských stíhaček J-20 a J-31. Proč Rusko a Čína investují do technologie, která je podle jejich vlastních slov k ničemu?

Proč je to jinak

Za technologii stealth i za samotný letoun F-35, který je terčem kritiky z vojenských, novinářských i politických kruhů, se před nedávnem postavil bývalý pilot námořní pěchoty major Dan Flatley a bývalý pilot F-35. „Před zničením letadla musí protivníci uskutečnit celou řadu kroků,“ zdůrazňuje Flatley. Jenom proto, že radiolokátor může najít nějaký objekt - a ruské VHF radiolokátory mohou zaznamenat F-35 - neznamená to, že jej dokážou zaměřit, sledovat, zacílit a navést na letadlo raketu.

Američané začnou vyvíjet stíhačku šesté generace, nástupce F-22 a F-35. Na...

F-35A Lightning II při testu letu podle přístrojů v noci, kdy pilot nemá vizuální kontakt.

„Nepokoušíme se zabránit každému kroku tohoto řetězce, stačí jen přerušit jeden z těchto kroků,“ uvedl Flatley. „Potřebuji jen zabránit tomu, aby jsi dokončil to, do čeho jsi investoval spousta času, peněz a úsilí, aby jsi mě sestřelil.“ Podle Flatleye to je věc, kterou lidé nechápu - myslí si, že stealth letadlo je neviditelné pro všechny radiolokátory, a pokud je letadlo radiolokátorem odhaleno, automaticky to znamená jeho sestřelení. Avšak tak to není, radiolokátory F-22 nebo F-35 uvidí, ale pouze jako „rozmazaný flek“ na monitoru.

Navíc k zaměření letadla musí radiolokátor sám aktivně vysílat - de facto svítí jako baterka ve tmě s úzkým kuželem, která hledá ve tmě cíl. Avšak baterku může vidět i protivník. Stíhačka F-35 tak díky svým senzorům, vysokému výkonu počítače a také schopnosti všechny složité informace předkládat pilotovi dokáže vysílající radiolokátor okamžitě odhalit a zaměřit jeho pozici.

Po odhalení pozice radiolokátoru F-35 může použít přesné zbraně vzduch-země dlouhého dosahu nebo třeba nejnovější protiradiolokační střelu AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range) s doletem až 200 km. AARGM-ER lze navíc přepravit ve vnitřní zbraňové šachtě F-35 - dostupná bude v roce 2022.

Vidět a vědět víc

„To, co si veřejnost neuvědomuje, je naprosto propastný rozdíl v množství (pilotovi) dostupných informacích,“ zdůrazňuje informační nadřazenost F-35 Flatley. „F-35 má sice v některých oblastech, jako je rychlost, otáčení nebo dolet, podobné parametry jako starší letouny, avšak je zde obrovská a stále se zvětšující mezera mezi tím, co vidí F-35 a např. F/A-18.“

F-35B Lightning II, Spitfire Mk.XIV a replika Sopwith Camel

F-35B Lightning II, Spitfire Mk.XIV a replika Sopwith Camel

Flatley vzal F/A-18 jako příměr díky tomu, že právě ve stíhačkách F/A-18 zkoušel bojovat proti F-22A Raptor. „Neměl jsem žádnou šanci zaměřit ho, žádnou šanci se bránit,“ popsal svůj boj s F-22A Flatley a poznamenal, že to mělo během boje zdrcující dopad na jeho psychiku.

F-35 obsahuje šest kamer umístěných kolem letadla - díky tomu se pilot s průhledovým displejem může dívat skrz letadlo kolem sebe. F-35 je vybaven také infračerveným „radarem“ a má bezprecedentní schopnost spojování dat - díky tomu F-35 na displeji v pilotní kabině (a na displeji přilby) vytváří dokonalý obraz toho, co se děje kolem letadla ve vzduchu, na zemi i v elektromagnetickém spektru. Podle Bussines Insider tak ruská propaganda proti F-35 může být jen reakcí na to, že investovali mnoho prostředků do systémů, které proti F-35 nemají mnoho uplatnění.

Článek byl převzat z webu Armádní noviny, a byl redakčně upraven. Originál, stejně jako další články o vojenství a armádě, najdete zde.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Válečná loterie: před 100 lety určili v USA pořadí odvodů
Válečná loterie: před 100 lety určili v USA pořadí odvodů

VIDEO Před 100 lety se v americkém senátu uskutečnilo důležité losování. To určilo, v jakém pořadí přijdou muži k lékařské prohlídce před nástupem do armády....  celý článek

Fokker Dr.I
Na legendárním trojplošníku létala a umírala největší esa Velké války

Mezi nejznámější stíhačky všech dob patří německý Fokker Dr.I z roku 1917. Na tomto typu letounu mimo jiné ukončilo svoji kariéru i největší stíhací eso Velké...  celý článek

Spona z upínacích pásů nalezená na místě dopadu.
Záhadná letecká havárie u Černého jezera. Dodnes nevíme, co se stalo

Nevíme kam a proč letěl pilot stíhacího letounu Messerschmitt Bf 110 právě přes Černé jezero na Šumavě. Místo se mu stalo zřejmě osudným. Až mnoho let po válce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.