Američané začnou vyvíjet stíhačku šesté generace, nástupce F-22 a F-35

Američané začnou vyvíjet stíhačku šesté generace, nástupce F-22 a F-35 | foto: USAF Tom Reynolds

Američané začnou vyvíjet stíhačku šesté generace. Bude bez pilota?

  • 109
Americká víceúčelová stíhačka páté generace F-35 Lightning II ještě nenastoupila do bojové služby Námořní pěchoty Spojených států amerických. Přesto letectvo v rozpočtu pro rok 2016 požaduje prostředky na vývoj nástupce.

V různých složkách americké armády slouží dva základní typy stíhaček páté generace. Dvoumotorový F-22 Rapror s výkonným radarem je určen k získání vzdušné převahy. Menší jednomotorový F-35 Lightning II má zvládat vzdušnou obranu i podporu pozemním jednotkám. Oba tryskáče provázejí prodražování a komplikace.

V rozpočtu pro fiskální rok 2016 (začíná 1. října 2015) už ovšem požaduje letectvo pro agenturu DARPA (řídí vývoj nové techniky pro armádu) prostředky pro vývoj stíhačky nové, šesté generace. Informaci přinesl server Defense News.

Revoluční pohon stíhačky

Nová generace pohonu pro stíhačky šesté generace dokáže upravovat obtokový poměr (bypass ratio) podle rychlosti letu i letové hladiny. Laicky řečeno má nižší spotřebu, jelikož pracuje ve dvou režimech. Buď jako pohon dopravního letadla při podzvukové rychlosti, nebo jako motor stíhačky při nadzvukové rychlosti.

Vizi stíhačky šesté generace F/A-XX představil Boeing v roce 2013. Jejich součástí má být i revoluční proudový motor s proměnným cyklem, na kterém pracují  američtí výrobci leteckých motorů (Pratt & Whitney a General Electric). Oznámení zahájení vývoje nového stroje tak může znamenat, že vývoj pohonu, který je obestřen tajemstvím, se blíží konci, nebo potřebuje injekci z armádního rozpočtu.

Ptáte se proč? Vlastnosti a schopnosti pohonu zásadně určují koncepci stíhačky, zejména velikost draku letounu, vlastnosti vstupu pro vzduch či velikost nádrže pro palivo, aby letoun měl požadovaný dolet. Určují tedy základní parametry pro vývoj nového tryskáče.

Zároveň se vedou diskuse, zda stíhačka šesté generace bude s posádkou, nebo vznikne bezpilotní stroj. Faktem je, že Boeing ve své vizualizaci z roku 2013 představil společně obě varianty

Konec páté generace

Odborníky nepřekvapuje, že americká armáda tímto krokem v tichosti ukončuje oba problematické a nákladné projekty stíhaček páté generace.

Vývoj páté generace amerických stíhaček byl nesmírně dlouhý. Např. od zadání specifikací do prvního bojového nasazení u F-22 uběhlo téměř čtvrt století. Americká armáda předpokládá, že stíhačky šesté generace budou uvedeny do služby v letech 2025 až 2030.

Hlavní milníky a komplikace stíhaček páté generace

Výroba dvoumotorového F-22 Raptor byla předčasně ukončena v roce 2011 (celkem bylo pro letectvo vyrobeno 187 kusů). Někteří letečtí odborníci a generálové tento krok hodnotí jako největší přehmat za posledních dvacet až pětadvacet let. Na druhou stranu válka v Afganistanu či Iráku ukázala, že výkonný stealth letoun pro vzdušný boj nebyl potřebný.

Po ukončení výroby letectvo (USAF) přiznalo, že technologiemi nabitý stroj z neznámých důvodů ohrožuje na životě piloty. Po sérii různých vylepšení a úprav  vyšetřovatelé nakonec zjistili, že stroj za nic nemůže. Omdlévaní pilotů způsoboval ventil na pilotní kombinéze.

Vyřazení A-10 naráží na kritiku

Vyřazení flotily bitevních letadel A-10 Thunderbolt II plánuje USAF v roce 2019. Záměr naráží na tvrdou kritiku kongresu, vojáků i odborné veřejnosti. U těchto skupin je A-10 velmi populární.

Menší jednomotorový F-35 Lightning II ("Blesk“) vznikl jako výsledek programu Joint Strike Fighter. Cílem byla víceúčelová stíhačka na společné platformě pro americké letectvo (USAF), námořnictvo (USN) a námořní pěchotu (USMC). Zároveň se měla objevit ve výzbroji spojenců. Letoun má nahradit F-16 u letectva, F/A-18C u námořní pěchoty a námořnictva a Harriery u námořní pěchoty. Dokonce má zastoupit bitevník A-10. 

V rámci programu, jehož počátky lze vystopovat v zadání agentury DARPA  v roce 1993,  tak byly vyvinuty tři základní verze. F-35A je konvenční stroj. Verze F-35B zvládá svislý start a přistání a má nahradit slavné Harriery. Námořní varianta pro použití na letadlových lodích nese označení F-35C. 

V současnosti se jako nejproblematičtější jeví béčko pro námořní pěchotu. Nejenže není schváleno pro operační nasazení (očekává se v průběhu roku 2015), ale neumí zasáhnout rychle se pohybující cíle, např. jedoucí obrněnou techniku.

Stroje rovněž nemají technologii ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver), díky které mají vidět předsunutí návodčí pozemních jednotek to, co posádka letounu.