Krátké zprávy

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Facebook začne blokovat některé články. Jaké, to vás možná překvapí

  • 69
Titulky článků, které jsou zavádějící a lákají ke kliknutí neférově, začnou z vaší domovské stránky na Facebooku postupně mizet.

„Objednala si kávu. Co se stalo potom, to vás dostane na kolena!“

„Podíval jsem se pod její polštář... a byl jsem V ŠOKU!“

„10 důvodů, proč nejíst majonézu. Ten sedmý vás rozpláče!“

„Tenhle neznámý trik stačí na to, abyste zhubli 10 kilo denně!“

„Neuvěříte, co tentokrát řekl Donald Trump. A ne, není to o muslimech!“

„Pes zaštěkal na pošťáka, a jeho reakce byla DOKONALÁ!“

Tyto a podobné titulky jsou na sociálních sítích běžné. Snaží se zaujmout čtenáře a donutit jej ke kliknutí na článek - od toho také anglické označení „clickbait“, tedy návnada na kliky.

Facebook dnes oznámil, že začíná zprávy, které takto záměrně vynechají důležitou informaci nebo jsou zavádějící, označovat a omezovat. Navazuje tak na své předchozí kroky, kdy začal testovat blokování článků, které zklamou řadu lidí. „Lidé nám ale říkají, že i nadále vidí na Facebooku neférové titulky. Raději by viděli takové titulky, podle kterých se mohou rozhodnout, jak nejlépe strávit čas věnovaný čtení a na co kliknout,“ píše Alex Peysakhovich, výzkumník z Facebooku.

Jak Facebook pozná neférový titulek

Facebook nyní k posuzování na základě uživatelského chování přidal také detekci frází často používaných právě v neférových titulcích. Za neférový je považován takový titulek, který:

  1. zatajuje informaci, která je důležitá k posouzení článku, nebo
  2. přehání či jinak klame očekávání čtenáře.

Tým zaměstnanců Facebooku takto „oznámkoval“ tisíce nahlášených článků se zavádějícími titulky, čímž zpřesňuje automatické rozpoznávání. Analýzu provádí počítač automaticky, podobá se to spamovému filtru. „Stránky, které často a dlouhodobě odkazují články s tzv. clickbait titulky, budou penalizovány,“ dodává Facebook. Proto by se lidé, kteří přes Facebook odkazují svůj obsah, měli vyhnout zavádějícím titulkům.

Jak Facebook vybírá, co vám ukáže a co ne: