„Facebook novou ikonkou Přátelé zrovnoprávnil muže a ženy“

„Facebook novou ikonkou Přátelé zrovnoprávnil muže a ženy“ | foto: Guardian

Facebook přináší „velké změny“ a bojuje za práva žen. Maličkou ikonkou

  • 79
Nejpoužívanější sociální síť světa má nové logo. Že jste si toho nevšimli? Možná to bude tím, že je skoro stejné, jako to původní. A ta změněná ikonka - podle některých značící rovnoprávnost žen - je na první pohled stejná jako ta původní. Je až s podivem, kolik zpráv se věnuje těmto zbytečnostem. Ale překvapit by nás to nemělo.

„Facebook zrovnoprávnil muže a ženy v nové ikoně Přátelé,“ píše Mashable. Desítky dalších webů přišly s podobnou zprávou. Za čtvrtek vyšly desítky článků, které se změně ikonky věnovaly:

O „feministickém redesignu“ psal snad každý technologický web

Kromě toho byla zpráva diskutovaná na Twitteru, na Vine a - pochopitelně - na Facebooku. Nemalé množství příspěvků se přitom především pozastavovalo nad tím, proč z toho všichni dělají takový humbuk. Což samozřejmě humbuku přidalo na síle a nalákalo další, kteří se na něm chtějí přiživit. Včetně nás.

Napsali o feministické ikonce

Nezasloužená pozornost? Samozřejmě, ale virální potenciál!

Asi nemusíme zdlouhavě rozebírat, že změna loga je kosmetická a že mimo typografické kruhy je diskuze o zvoleném fontu nového loga přinejmenším neinformovaná. U té ikonky už se o nějaké „myšlence“ dá mluvit. Caitlin Winnerová popisuje důvody redesignu podrobně, takže bylo z čeho vycházet. Ano, v původní ikonce byla silueta ženy v pozadí, nová ikonka ukazuje ženu i muže vedle sebe, oba stejně velké.

Na symbolech záleží

Nebylo by fér říci, že změna ikonky (byť je to ikonka velmi malá) nemá žádný význam. Facebook za deset let pořádně vyrostl - z malé sítě pro americké studenty vyvíjené partičkou kluků se přeměnil v největší službu na světě. Je proto chvályhodné, že se se designéři zamýšlejí nad tím, co jim předtím nepřišlo divné. Nejde jen o to, že by ženy neměly být na ikonkách vždy v pozadí, protože „jsme na to přece zvyklí“. Jde třeba i o ikonky symbolizující práci: „Měl by to být kufřík? Kdo nosí do práce kufřík? Jak jinak bychom mohli symbolizovat práci, aby to bylo srozumitelné většině lidí na světě?“ ptá se Caitlin Winnerová, manažerka designu společnosti Facebook. „Na symbolech záleží.“

Pro některé se tím Facebook zařadil mezi bojovníky za rovnost žen. Jiní naopak upozornili na to, že dosud ženy (alespoň ty ikonkové) trestuhodně utiskoval. Ale hlavně - každému dala zpráva možnost se k těmto tématům veřejně rozepsat.

Možná, že některé komentáře byly plamenné a upřímné. Velká část ale byla ironická. Což je pochopitelné, protože „mnoho povyku pro nic“ vždycky naláká hodně dalšího povyku. Je to totiž velmi bezpečné a vyjádřit se k tomu může opravdu každý.

A to je jádro pudla. Přestože technicky vzato jde o nepatrnou změnu nepatrné ikonky, pro média jde o skvělé téma. Je jednoduše uchopitelné, vyvolá emoce a rychle se šíří. Nevyžaduje žádné zdlouhavé závěry. Svůj názor si na „událost“ může udělat každý během deseti sekund. To dává těmto článkům velký potenciál k diskuzi zdánlivě „o společensky závažných tématech“, nádech „technologické novinky“ a přitom nevyžaduje od čtenářů žádný časový vklad. Takových článků bude - s tím, jak stoupá důležitost mobilní a sociální reklamy - zřejmě čím dál víc.