"Na internetu nemáte žádné soukromí. Smiřte se s tím," řekl šéf Sun Microsystems už v roce 1999. Tedy devět let předtím, než Facebook dosáhl hranice 100 milionů aktivních uživatelů. Ale kromě všudypřítomného Facebooku, na kterém dnes najdete přes tři čtvrtě miliardy lidí, tu existuje nespočet menších sociálních sítí, které na základní lidskou potřebu odpovídají různým způsobem. Nemají miliony uživatelů a ani se o to nesnaží: vsázejí právě na svou úzkoprofilovost.
Vybrali jsme deset příkladů, které považujeme za příznačné a vtipné. Buďte si ale jistí, že specifických sociálních sítí, seznamek a diskuzních serverů je více, než kolik máte přátel na všech svých profilech dohromady. Tedy pokud náhodou nepoužíváte nclüdr.
Pro koho: ve skutečnosti asi pro nikoho, ale "oficiálně" pro vousaté a kníraté.
Máte slabost pro knírky nebo bradky? Víte jaký je rozdíl mezi stylem "Maďar" a "Dali"? Nebo dokonce něco takového nosíte pod nosem či hledáte kníratého partnera? Na sociální síti Stache Passions najdete vše.
Družit se po přihlášení můžete nejen podle stylu, ale i podle toho, zda hledáte partnera či partnerku. Najdete zde rady, jak o vousy správně pečovat, či jak dosáhnout požadovaného tvaru. Součástí jsou i kníratá videa, blogy a odkazy na námětově spřátelené weby.
Typické zvolání na profilu: "Miluju svůj knírek, tetování, Heavy Metal a horory."
Pro koho: "Naše stránka nabízí exkluzivní prostor pro setkávání myslitelů, intelektuálů a mozkoven. Víme, jak těžké je najít takové lidi na obyčejných seznamkách, proto jsme je všechny pozvali sem."
IntellectConnect je jedna z mála seznamovacích stránek, kde se vás místo na znamení zvěrokruhu zeptají na osobnostní typ podle MBTI. Najdete zde studenty, doktorandy, profesory, ale i zájemce o studium, zkrátka lidi s kladným vztahem ke vzdělání. Někdy mohou popisy působit trochu nafoukaně, ale obvykle se zde setkáte spíše s humornou sebereflexí. Mezi obskurní sítě je uvádíme hlavně kvůli tomu, že na první pohled silně připomíná legendární studentský film.
Typický zápis v profilu: "Jsem doktorandka neuropsychologie a hledám nějaký sociální kontakt mimo laboratoř. S krysami si moc nepokecám."
Pro koho: pro Japonce a všechny ostatní, kterým přijde jako dobrý nápad zprznit vlastním zpěvem nějaký ten hit.
Slovo je japonského původu: Kara znamená zpěv a okesutora je orchestr. V každé pravé japonské restauraci také najdete v suterénu minimálně jednu karaoke mašinu. Red Karaoke je reálně fungující služba, která se v brzké době chystá rozšířit například i do chytrých televizorů Panasonic.
V rámci sítě se můžete družit s cca. půl milionem stejně postižených lidí. Zdarma si můžete zkusit zapět hity v mnoha světových jazycích včetně češtiny (jedna písnička od skupiny Buty) a maďarštiny (tam je výběr rozhodně větší).
Vaší verzi písně můžete na server nahrát (včteně videa) a nechat posoudit ostatní. Zdarma je verze ve formátu KAR, placená pak výrazně kvalitnější ve formátu MP3. Celkem je k dispozici několik set tisíc písní v karaoke verzi dělených podle jazyka, žánru či způsobu použití (párty, oslava, atd.).
Typický příspěvek na zdi: Když se u nás chlapi poperou, tak jenom nožem a nebo sekerou (v naprosto šílené verzi).
Pro koho: Rozvádějící se, rozvedení, chystající se rozvést.
Seznamka pro ty, co se rozvádějí. Je to hodně smutné, trochu cynické, ale na poptávku současnosti perfektně reagující koncept.
Stránka divorce360.com nabízí propracovaný plán rozvodu, od "rozhodování" přes samotný proces (včetně právnických rad) až po vyrovnání se s rozvodem a třeba i nalezení nového partnera. Vše je podpořeno komunitními funkcemi, ekonomickými a právními radami, "úspěšnými příběhy" a redakčními články roztodivného rozpětí.
Typický příspěvek na blogu: "Způsobuje Viagra rozvody?"
Populární sociální sítěKromě obskurních, neuvěřitelně specifických sociálních sítí jsou tu samozřejmě ty, které jsou otevřené každému, a které si získaly stamiliony uživatelů. Na webu se bez nich dnes málem neobejdete. Facebook, Google+ Twitter, Posterous Stručné blogy a mikroblogy jsou stále velice populární. Narozdíl od Facebooku nejsou pro každého, ale ti, co jim přijdou na chuť, zde najdou rychlé a zajímavé informace. Samozřejmě vysoce stručně a subjektivně podané. Velkou výhodou je možnost sledovat trendy (twitterovský hashtag) a také prohledávatelnost publikovaných mikrotextů. Zpočátku to byla jen taková přehlídka životopisů, postupem času se ale z Linkedin klube plnohodnotná profesní síť s důležitými kontakty, referencemi a networkingovým (propojovacím) potenciálem. Výhodou je možnost podívat se, na kolik stupňů jste od toho kterého člověka vzdálení, tedy "přes kolik lidí se znáte". YouTube, Vimeo Video tvoří obrovský podíl přenesených internetových dat. Málokdo si uvědomuje, že i videoportály YouTube a Vimeo jsou sociálními sítěmi. Autoři nahrávají svá videa, odkazují na přátele, komentují a sdílejí. YouTube je ale kromě toho také univerzální odkladiště všech možných i nemožných klipů, takže jeho sociální úloha se projevuje spíše v komentářích, které si ani nezaslouží komentář. |
Pro koho: Pro každého, komu je 250 přátel málo.
Jediná sociální síť na internetu, kde po necelé minutě od založení získáte 12,3 miliardy přátel. Mezi nimi najdete samozřejmě i Steva Jobse, Xenu, Chucka Norrise, ale i třeba Mrtvý pixel nebo třeba Papírovou sponku.
Tvůrci síť představují jako místo, kde všechno a každý je vaším přítelem. O profil ani statusy se na nclüdr starat nemusíte. Vše za vás obstará automat, který nastavíte při prvním přihlášení tím, že odpovíte na několik (nesmyslných) otázek. Fakt, že je celá tato služba myšlena jako vtip asi netřeba zdůrazňovat.
Pro koho: Pro ty, co hledají práci a mají rádi recesi.
Každý si dokáže napsat zářný životopis, přidat dva tituly před jméno a zfalšovat reference od původního zaměstnavatele. Projekt Iswearit proto vsází na zcela jiný princip: přísahu. "Přísahám před svým Bohem (ať už je jeho jméno jakéholi), že se mi dá věřit."
Stránka neopomíná upozornit, že pokud je vaše přísaha falešná, tak do vás praští blesk. Svou přísahou se můžete i pochlubit odznáčkem umístěným na své stránky: "Ať do mne hrom uhodí, jestli se mi nedá věřit." Ježíš asi dobře věděl, proč před přísahou varoval.
Typický příspěvek na zdi: "Jsem důvěryhodný obchodník. Přísahám!"
Pro koho: Pro ženy, které mermomocí chtějí prsní implantáty, a pro muže, kteří jim na ně chtějí nezištně přispět.
K nejbizarnějším sociálním sítím bezpochyby patří MyFreeImplants, lákající podtitulem "Investujte do poprsí". Ženy si zde mohou vytvořit profil, na kterém se prezentují, odhalují a předvádějí. Muži se mohou registrovat jako "dobrodinci", kteří si prohlížejí profily jednotlivých silikonuchtivých dívek a mohou jim drobnými částkami přispět na jejich vysněnou plastickou operaci.
Odborníci se o této síti opakovaně vyjádřili s pochopitelným zděšením: "Tohle je úplně nevhodný přístup k procesu, který by měl být výsledkem informovaného rozhodnutí zcela informovaného pacienta."
Další upozorňují na nevhodný vzkaz, který stránka vysílá všem dívkám: předvádějte se, posílejte odhalené fotky a dostanete peníze na to, abyste se mohly předvádět ještě více.
"Je to velmi ponižující," uzavírá plastický chirurg Adam Searle. Jay Moore, spoluzakladatel stránky, oponuje, že stránka vyžaduje potvrzení o tom, že žena své rozhodnutí konzultovala s doktorem.
Typicky vznešený slovní obrat: "Svými příspěvky a podporou aktivně pomáháte ženám k naplnění jejich snů a vytváříte si s nimi pouto na celý život."
Pro koho: Pejskové, kočičky, křečkové
Zvířecí sociální sítě nejsou ničím neobvyklým, už koncem devadesátých let byl web plný "osobních internetových stránek" různých domácích mazlíčků. Na dogster, catster a hamsterer najdete přesně to, co byste čekali: obrázky roztomilých zvířátek a informace o tom, jaké dělají majitelům radosti a starosti. Zajímavé je snad jen to, že (obvykle) jsou všechny hlášky a zážitky vkládány do úst a reprodukovány v první osobě.
Typický příspěvek na zdi: Haf, mňau, chramst.
Pro koho: Pro ty, kteří jsou obzvláště krásní a vědí to o sobě.
Členem BeautifulPeople.com se nemůže stát každý. Kdokoli může o členství zažádat, ale teprve po 48 hodinách se dozvíte, zda jste byli do "klubu esteticky obdařených" přijati na základě své fotky, kterou ostatní "demokraticky ohodnotí". Pokud vás krasavci mezi sebe přijmou, můžete požívat veškerých výhod, konkrétně: "Nemusíte procházet spoustu profilů ošklivých lidí. Protože jsou tu všichni krásní, můžete se soustředit na jejich osobnost."
Co uslyší nový uživatel: "Během následujících 48 hodin vás ostatní krásní lidé ohodnotí. Pamatujte, krása je v oku pozorovatele, a naše stránka tedy poukazuje na skutečnou krásu."
Pro koho: Grafomani, romanopisci, literární kritici a lidé bez smyslu pro humor.
O sociální síti Noveller jste mohli slyšet na stránkách The Onion (nevíte, co je The Onion?). Jde o variantu Twitteru, ale s podstatným rozdílem: místo maximálního poštu znaků vás zde čeká omezení minimální. To ale vůbec nevadí, protože jde o neexistujících sociální síť určenou grafomanům, kterým jiné sítě pochopitelně nevyhovují, protože je brzdí v rozletu.
Zkušenosti uživatelů: "Před tím, než jsme přišli se sítí Noveller, jsme měli spoustu přátel, kteří vytvářeli úžasné romány o stovkách stránek, ale neexistoval rychlý, okamžitý způsob, jak je sdílet."