Facebook - logo

Facebook - logo | foto: Facebook.com

Facebook má oznámit převratnou službu. Může ovládnout e-mailový svět

  • 471
Největší sociální síť na světě chce spustit svůj vlastní webový e-mail, který naplno využije všechno, co Facebook ví o vašich přátelích. Alespoň takové jsou odhady novinářů, kteří jsou ke spuštění projektu Titan přizváni.

Už nyní používají někteří uživatelé Facebook namísto e-mailu v případě krátkých zpráv nebo sdílení odkazů. Nemohou ale posílat soubory nebo jednoduše kontaktovat lidi mimo Facebook (a takových je stále dost). V budoucnu by uživatelé Facebooku mohli používat svůj e-mail přímo uvnitř této sítě, a to třeba i bez změny adresy. Nová služba by navíc lépe zvládala odlišit a zvýraznit zprávy od přátel, neboť Facebook ví o společenském životě svých uživatelů víc, než si připouštíme.

Zatím jde pouze o dohady, podložené několika prosáknutými informacemi o "Projektu Titan" a pozvánkou na pondělní tiskovou konferenci Facebooku, která na mailovou schránku naráží. Facebook si také sehnal novou doménu fb.com, kterou by mohl použít právě pro uživatelské e-maily. Tyto spekulace se mohou ukázat jako liché, nicméně jsou nejen reálné, ale navíc velice zajímavé. Může se jednat o největší krok k rozmachu Facebooku od jeho expanze za hranice univerzit.

Proč má facebookový e-mail šanci?

Jak už jsme řekli, když dva dělají totéž, není to totéž. Na světě existují jistě tisíce e-mailových služeb, ale jen Gmail od Googlu, Yahoo Mail od Yahoo a Hotmail od Microsoftu jsou v hledáčku médií. Tato velká trojka má dohromady stovky milionů uživatelů a kromě normálního posílání e-mailů nabízejí i další služby: chat, obrovský prostor pro zprávy a data, integraci s on-line kancelářským balíkem a desítky dalších maličkostí.

Ale velká trojka má teď velký důvod k velkým obávám. Je jím právě zatím tajný projekt společnosti Facebook, přezdívaný Projekt Titan, interně prý též "Zabiják Gmailu". Facebook má nepochybně našlápnuto k úspěšnému roku. Přes nejrůznější větší i menší skandály roste jeho obliba mezi uživateli. Podle posledních statistik jej aktivně používá přes 500 milionů lidí po celém světě (v Česku je kolem 1,8 milionu zaregistrovaných uživatelů). Mezi pojmenovatelné úspěchy Facebooku patří například:

  • Největší galerie uživatelských fotografií na světě
  • Nejpoužívanější kalendář/plánovač společných akci na světě
  • Stránka, na které lidé tráví v průměru nejvíce času
  • Jeden z největších poskytovatelů prostoru pro on-line reklamu

Facebook je už nyní stránkou, kterou si mnoho uživatelů otevírá denně a jsou zvyklí ji používat. Generace odkojená Facebookem dokonce "svůj fejs" kontroluje častěji než e-mail. Pokud bude spojení Facebooku a e-mailu funkčně dobře zvládnuté, snadno použitelné a zkrátka "pěkné", má šanci vyvolat senzaci.

Co by Facebook mohl udělat

Osobně jsem dlouholetý spokojený uživatel Gmailu. Za velmi praktický považuji jeho Priority Inbox, klávesové zkratky, přetažení souboru na okno prohlížeče, systém štítků nebo perfektní vyhledávání. Nejsem zarytým fanouškem Facebooku. Ale dokážu si představit, že Facebook má šanci vytvořit opravdu, opravdu dobrý webmail.

Má na to jak vývojáře, tak uživatele. A jejich data. Ví, kdo se s kým přátelí, kdo koho jak často "lajkuje", kdo je s kým na fotkách a kde, kdo s kým chodí a kdo chodí kontrolovat čí profil. A všechny tyhle maličkosti může s trochou statistické snahy použít k vytvoření výborného produktu. Google nejednou ukázal, že statistika, aplikována na uživatelská data, je mocná a často až magicky předvídavá. Facebook se může inspirovat, poslední dobou ostatně ulovil několik zaměstnanců, kteří předtím jedli právě chleba od Page a Brina.

V pondělí 15. listopadu se bude konat tisková konference, která dohady vyjasní. Facebook má šanci ovládnout další kus internetového světa.