Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Facebook chce sociální síť ve virtuálním světě. Spojí ho s reálným

aktualizováno 
Facebook se pokouší prosadit i ve virtuální realitě. Již brzy prý přijde s novým prostorem, kde se budou moci lidé setkávat. Připravuje i avatary, kteří ve virtuálním prostoru zvládnou hrubé vyjadřování emocí.

Aplikace Oculus Avatar vám umožní vytvořit si virtuální postavu, u které můžete ovládat i základní mimiku. | foto: Oculus

Když Facebook v roce 2014 koupil start-up Oculus Rift, mnozí se divili, co sociální síť bude dělat s hardwarovou firmou. Nyní je to již nad slunce jasné. Právě virtuální realita je další prostor, kam chce firma brzy proniknout. Zda se to však stihne do konce tohoto roku, nevěděl ani Mike Booth, který má na Facebooku na starosti právě sociální virtuální realitu.

Že Facebook chystá něco podobného, bylo naznačeno již na dubnové konferenci Facebooku F8. Teprve nyní však Mark Zuckerberg ukázal konkrétní využití sociálního softwaru pro VR.

Virtuální prostor s nálepkou Facebook

Facebook tedy nechce mít Oculus Rift jen na hraní a chystá se jeho prostřednictvím rozšířit schopnosti své sociální sítě o virtuální realitu. Nemá sice ambice projektu Second Live (tedy zatím), ale i tak chce virtuální prostředí využít k setkávání lidí.

S trochou nadsázky by se dalo říci, že Facebook podporuje sociální interakci, ale nejraději by byl, kdyby každý zůstal doma a setkával se s ostatními ve virtuálním světě, který kolem nich vystaví za pomoci svého softwaru a hardwaru.

K představení ukázky sociálního prostoru ve virtuální realitě Facebook využil právě vývojářskou konferenci své divize vyvíjející systémy pro virtuální realitu Oculus Rift.

VR a AR

Jaký je rozdíl mezi virtuální a rozšířenou realitou?

Virtuální realita (VR) nahrazuje vjemy z okolí novými. Vidíme jiný svět kolem sebe, slyšíme zvuky z něho a jsme vytrženi z té opravdové reality.

Rozšířená realita (AR) oproti tomu s okolím pracuje. To, co před námi opravdu je, vidíme spolu s dalšími uměle vloženými objekty nebo informacemi.

Názorně to ukazuje hra Pokémon Go. Pokud chytáte pokémona ve vykreslené krajině, jste částečně ve virtuálním prostředí (opravdová virtuální realita by musela být všude kolem vás a vy byste ji pozorovali třeba prostřednictvím brýlí). Ale pokud si zapnete chytání v reálném okolí snímaném fotoaparátem mobilu, je to rozšířená realita.

Virtuální svět

Když šéf Facebooku Mark Zuckerberg hovořil o budoucnosti virtuální reality, možná trochu překvapil, když ukázal živý chat ve virtuální realitě (VR), kterou kombinoval s tzv. rozšířenou realitou (augmented reality, AR).

Zuckerberg s nasazenou soupravou Oculus Rift nejdříve spolu s vývojáři demonstroval možnosti ovladače Touch, s jehož pomocí ovládali mimiku svých virtuálních obrazů (avatarů). To byla také jedna z novinek představených na konferenci. Pomocí ovladačů Touch při ní animované postavičky ovládané uživateli ukazovaly základní emoční mimiku jako smích, překvapení, zmatek a další. Vše se přitom odehrávalo před pozadím vytvořeným z 360° aktuálního snímku z konference.

Ale proč zůstávat na konferenci, když jste ve virtuálním světě? Účastníci virtuálního setkání se tak v mžiku přenesli pod hladinu moře a následně na Mars, respektive na 360° sférickou fotografii, kterou tam pořídilo robotické vozítko. Virtuální cesta zamířila i přímo do centrály Faceboku, kde bylo pozadí vytvořeno ze záběrů 360° kamerky.

Mark Zuckerberg komunikuje ve virtuální realitě se svou manželkou.

Mark Zuckerberg komunikuje ve virtuální realitě se svou manželkou.

Pak Marka napadlo zkontrolovat doma svého psa Beasta. Přepnul se tedy spolu s oběma souputníky na kamerku ve svém domě, aby zjistil, že je vše v pořádku. V průběhu virtuální návštěvy domova se s ním přes Facebook spojila jeho manželka Priscilla Chan. Objevila se tak na virtuální obrazovce, se kterou mohl avatar pohybovat. Na konci rozhovoru si ještě stihli vytvořit společné selfie.

Ovšem to je zatím hudba budoucnosti. Firma však ukázala i projekty, které se objeví v dohledné době, i když tedy zatím nikdo neví, kdy konkrétně.

Oculus Avatar

Aplikace Oculus Avatar vám umožní vytvořit si virtuální postavu, u které můžete ovládat i základní mimiku.

První novinkou je zcela nový avatar, který sice nebude mít takový „animákovský“ vzhled, jako měli protagonisté výše popisované akce, ale zase si ho bude moci uživatel upravit podle svého uvážení. Firma slibuje až miliardu různých kombinací vzhledu, oblečení, textur, ozdob a dalších prvků.

06.října 2016 v 19:39, příspěvek archivován: 11.října 2016 v 10:54

"I'm excited to introduce Oculus avatars!" @natemitchell at the #OC3 keynote. Tune in: https://t.co/coMFPh8Bms pic.twitter.com/vehxT5GmZA

Oculus Parties a Rooms

Další novinku ocení všichni, kdo postrádali možnost komunikace uvnitř různých spuštěných aplikací. Oculus Parties spojí až osm uživatelů do jednoho konferenčního hovoru.

Oculus Party je virtuální prostředí, kde se můžete setkat s příteli a komunikovat na dálku.

Oculus Party je virtuální prostředí, kde se můžete setkat s příteli a komunikovat na dálku.

Ten pravý sociální prostor se však jmenuje Rooms. Je to virtuální prostředí, kde máte možnost trávit čas s přáteli. Lze tu sledovat filmy, poslouchat hudbu, hrát hry i synchronizovaně spouštět aplikace a obsah ve virtuální realitě.

Není zatím jasné, zda bude možné měnit pozadí, a tím pádem i prostředí, kde se budou uživatelé setkávat. nevíme ani to, jaké všechny služby budou v hlavní místnosti dostupné.

Parties a Rooms se objeví nejdříve na brýlích Samsung Gear VR, kam Oculus dodává software. Teprve poté přijdou na Oculus Rift.

Fotogalerie

Nezapomeňte na hardware

Na konferenci výrobce helmy Oculus Rift také také ukázal připravovanou náhlavní soupravu pro virtuální realitu Santa Cruz (podobný koncept má Intel), která se obejde bez připojení k počítači.

Druhou oficiální novinkou byly podrobnosti k ovladačům Touch, které byly k vidění již loni. Ty fungují podobně jako u konkurenčního HTC Vive. V prodeji budou 6. prosince za necelých 200 dolarů (cca 4 900 korun).

Oculus se u Vive inspiroval i v případě snímačů. Až tři z nich můžete rozestavět kolem sebe, vytyčit si tak okolní prostor a nechat zároveň snímat své pohyby, které se přenášejí do virtuálního světa. Firma představila i vlastní sluchátka.

Autor:






Hlavní zprávy




Intel Core i5-6500Intel Core i5-6500

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.