Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Facebook musí ve Francii přestat sledovat nepřihlášené uživatele

  11:50aktualizováno  11:50
Stejně jako v Belgii nyní i ve Francii dostal Facebook varování, aby přestal sledovat uživatele, kteří nejsou v jeho sítí přihlášeni.

Cedule před Facebookem, 1 Hacker Way, Menlo Park v Kalifornii | foto: Pavel Kasík - Technet.cz

Francouzský regulační úřad CNIL varoval Facebook, aby přestal sledovat uživatele, kteří nemají na jeho síti účet.

„Facebook musí také poskytnout držitelům účtů prostor pro námitky, kterými se mohou bránit proti shromažďování svých údajů k reklamním účelům,“ píše se dále v rozhodnutí úřadu.

Firma má nyní tři měsíce na vypořádání námitek úřadu. Ten se jinak pustí do vyšetřování praktik firmy, což může vést k udělení pokuty.

Vlezlý Facebook i Google

Vědí o vašem věku, těhotenství i zálibách

On-line firmy o vás vědí více, než vás kdy napadlo: kde bydlíte, co nakupujete, jaké máte zájmy, kam jezdíte a s kým se přátelíte.

Hlavním důvodem stížnosti je vytváření sledovacích cookies u uživatelů, kteří navštíví nějakou veřejnou stránku na Facebooku nebo web s některým prvkem, jako tlačítko „To se mi líbí“. S jejich pomocí pak sleduje chování uživatele a informace využívá pro reklamní své reklamní kampaně nebo kampaně partnerů.

„Sociální síť shromažďuje údaje týkající se sexuální orientace a náboženství i politických názorů bez výslovného souhlasu držitele účtu,“ vadí CNIL.

V neposlední řadě je Facebook viněn, že posílá získaná data do USA podle již neplatného systému Safe Harbor, který byl zrušen loni v říjnu (nový byl přijat tento měsíc).

Firma se však podle serveru TechCrunch brání, že k předávání dat nevyužívá podmínky Safe Harbour, ale využívá mnoho jiných způsobů, jak legálně předávat data do USA.

V Belgii už firma čelí rozhodnutí soudu, který mu nařizuje přestat shromažďovat údaje o některých uživatelích.

Firma se zda bránila tvrzením, že sledovací cookies „používá už více než pět let, aby zajistila bezpečnost více než 1,5 miliardy uživatelů“. Firma prý díky nim lépe rozpozná případné útoky na účty uživatelů a jiné nekalé aktivity.

Což může být pravda, ale zároveň platí: „Osobní data jsou zlato budoucnosti nebo uhlí 21. století. Kdo tato data bude mít k dispozici, ten bude mít zlaté doly. Teď se tyto doly naplňují, těžit se začnou až za 20 let, kdy generace, která tam svá data nasypala, začne být v produktivnějším věku,“ řekl dříve v rozhovoru pro iDNES.cz Igor Němec, předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů ČR.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.