Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Facebook potěšil akcionáře. Zjistil, jak vydělat na narozeninách

aktualizováno 
"Váš přítel má narozeniny a tento dárek se mu určitě bude líbit, pošlete mu jej právě teď," láká Facebook uživatele. Kromě personalizovaných reklam tak získala největší sociální síť na světě další zdroj příjmů, což ocenili zejména akcionáři.

Facebook začne uživatelům doporučovat a doručovat reálné dárky | foto: Profimedia.cz

Facebook rozšířil možnost kupovat přátelům narozeninové dárky. Zatímco v roce 2007 uvedl možnost nákupu virtuálních maličkostí (dolar za kus), nyní jde o dárky naprosto reálné. Přátelům a známým můžete na narozeniny, a vlastně i kdykoli jindy, poslat naprosto reálný dárek:

  1. Facebook doporučí, komu dát dárek. Navrhne i jaký dárek.
  2. Vyberete dárek (v nabídce jsou sladkosti, plyšáci, dárkové kupony, hrníčky a desítky dalších).
  3. Rozhodněte, zda jde o veřejný dárek (všichni se dozvědí, že jste jej daroval), nebo dárek soukromý.
  4. Zaplatíte dárek (pomocí kreditní karty), případně můžete zvolit možnost dodatečného zaplacení (až poté, co obdarovaný dárek schválí).
  5. Obdarovaný dostane okamžitě oznámení o dárku, dárek rozbalí a zvolí si, na jakou adresu má být dárek doručen (darující dostane upozornění o rozbalení dárku).
  6. Facebook odešle dárek na adresu obdarovaného (v případě digitálních dárků je možné dárek rovnou stáhnout například do telefonu).

Je zřejmé, že čím více údajů o sobě lidé vyplní, tím lépe dokáže Facebook doporučit dárky. Do budoucna by mohly přibýt i funkce podobné Amazon Wishlist, což bude samozřejmě záležet i na tom, jak rychle se Facebooku přihlásí výrobci a prodejci dárků.

Dárky od firmy Facebook

Na výběr jsou zatím plyšáci, kupóny, sladkosti nebo kosmetika

Funkci přivítali zejména akcionáři (akcie krátce po oznámení stouply o šest procent, více v článku na TechCrunch). Dokážou si totiž spočítat, že prodej fyzických dárků může výrazně napomoci příjmům Facebooku. Ty se v minulém roce pohybovaly kolem miliardy dolarů a dárky by je mohly navýšit až o desítky procent. Zároveň Facebook získá řadu dodatečných dat, konkrétně čísla kreditních karet darujících a adresy obdarovaných, které opět může využít k rozšíření znalostí o uživatelích.

Není potřeba připomínat, že zatímco někteří uživatelé funkci jistě přijmou nebo dokonce přivítají, pro jiné to bude ukázka toho, jakým způsobem Facebook přispívá k narušení osobního soukromí, ať už jenom tím, že cílí reklamu na základě až podezřele přesných informací a kritérií (více v našem předchozím článku o soukromí na internetu). Funkce dárků se zatím rozjíždí pouze v USA.

Hledání nových zdrojů peněz: data, reklamy a dárky

Dárky od firmy Facebook

Dárky od firmy Facebook

Facebook dlouhodobě hledá nové zdroje příjmů, od svého vstupu na burzu ještě mnohem intenzivněji. Obecně se mluví o tom, že spolu s přesunem uživatelů z počítačů na mobil je současný model, založený na reklamách, nepříliš výhodný. Místo například sedmi cílených reklam se tak na mobilu může zobrazit jen jedna nebo dvě. A ochota na ně klikat na malém displeji může být nižší.

Jedním ze způsobů, jak toto omezení obejít, je vytvoření sítě reklam na jiných stránkách, podobně jako to udělal Google s AdSense. Facebook už v tomto směru učinil první pokusy se serverem Zynga (viz článek na TechCrunch).

Spekuluje se dokonce o tom, že by z Facebooku mohly reklamy zcela zmizet, tedy pokud by se povedlo tyto příjmy nahradit rozsáhlou reklamní sítí, která by při cílení reklam těžila z informací, které lidé svěří Facebooku. Dárky a další obchodování s reálným zbožím pak může při výhodně nastavených provizích znamenat významné rozšíření působnosti a výdělečnosti této miliardové sociální sítě.

Autor:




Hlavní zprávy

VITON s. r. o. - Simona Šelmátová
Tónovač

VITON s. r. o. - Simona Šelmátová
Jihočeský kraj
nabízený plat: 20 000 - 24 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.