Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Baviči z YouTube se přes noc stali zloduchy kvůli ochranné známce

  0:09aktualizováno  0:09
Vzali relativně jednoduchý koncept a prosadili se s ním na YouTube. Nechali lidi sledovat populární videa a jejich reakce natáčeli. Teď však tvůrci kanálu Fine Brothers tento koncept chtěli opatřit ochrannou známkou. Internet je za to tvrdě potrestal.

Benny a Rafi Fine, majitelé YouTube kanálu TheFineBros | foto: Youtube.com/thefinebros

„To není jen velký krok pro nás, ale i pro celý globální zábavní průmysl,” chlubili se tvůrci virálních videí, když světu představili svůj nápad. Na anglické slovo „react” (reagovat) si zaregistrovali ochrannou známku a vzápětí začali ve velkém útočit na konkurenční videa, která toto slovo „nelicencovaně” používají. Paradoxně tím vyvolali o to silnější reakci a nevídaně masivní bojkot.

Skromné začátky

Kariéra Fine Brothers začala už před devíti lety. Bratři Benny a Rafi Fineovi pocházející ze státu New York měli vždy blízko k natáčení zábavných videí a na YouTube se uchytili poměrně brzy. Kanál s názvem TheFineBros na tomto serveru založili v roce 2007 a začali natáčet skeče a parodické klipy. Velký zlom v jejich kariéře nastal v říjnu 2010, když vydali první video s názvem „Kids React to Viral Videos“ (v překladu „Děti reagují na virální videa“).

Tento roztomilý pořad si získal velikou oblibu. Princip prvního videa a všech dalších, která v sérii následovala, byl jednoduchý. Tvůrci posadili několik dětí před počítač a pustili jim populární videa, která se v té době šířila internetem: králíky v hrnečcích, dvojitou duhu nebo reklamu na čokoládovou tyčinku. Děti komentovaly, co vidí, a odpovídaly na otázky, co si o klipech myslí.

Youtube show s názvem Kids React

Youtube show s názvem Kids React

Později se přidávaly další díly, fandové si žádali specifická videa a popularita Fine Brothers strmě rostla. O rok později se k „React“ videím přidal i teenagerský formát a za další půlrok už na virální videa na jejich kanálu reagovali i senioři. Během následujících let se objevily i další pokusy – celebrity, slavní youtubeři, dospělí, dokonce i koťátka, ale pevné jádro zůstalo v podobě dětí, teenagerů a seniorů.

Vedle „React“ formátu samozřejmě natáčeli i klasické skeče a zabodovali i s pravidelnou měsíční rekapitulací toho nejdůležitějšího, co se na internetu událo. Mimo hlavního kanálu si zřídili ještě dva vedlejší. Na jeden odsunuli bonusová videa společně s nepovedenými záběry, na druhý zase přesměrovali další „React“ pořady společně s lehkými obměnami, například že teenageři nejen komentovali videa, ale třeba i hráli počítačové hry.

Do letošního ledna se vyšplhali na 22. příčku nejodebíranějších YouTube kanálů s počtem odběratelů přesahujícím 14 milionů. Jenže pak udělali 26. ledna osudovou chybu.

Ochranná známka na sloveso

Mohlo to vypadat jako chytrý nápad. Na konci ledna bratři oznámili program React World, tedy rozsáhlý formát sdružující tvůrce podobného obsahu, jako je ten jejich, pod křídly značky Fine Brothers. „Zaujala možnost vytvořit si vlastní show po vzoru našeho React formátu? Pokud ne, co je s vámi špatně?“ říká Rafi ve videu (dnes už smazaném) oznamujícím tento projekt.

Oznámení programu React World

Oznámení programu React World

Každý tak dostal možnost udělat si vlastní variantu jejich show. Fine Brothers každému takovému zájemci nabídli rady ohledně provozování takové show společně s předpřipravenou grafikou. Takto vytvořená videa by dále Fine Brothers propagovali na speciálním YouTube kanálu a samozřejmě se s tvůrci dělili o zisky.

Svůj krok zdůvodňovali nejenom tím, že chtějí rozšířit už tak početnou komunitu tvůrců pod toto značkou, ale zároveň potlačit všechny neoprávněné kopie jejich formátu. A v tuto chvíli se začaly ozývat první nesouhlasné názory.

Kde Fine Brothers vystaví hranici mezi tím, co je kopie jejich formátu a co není? Jejich show je postavená na tom, že lidé sedí před počítačem a reagují na to, co vidí na obrazovce. Je snad odteď každé video člověka, který komentuje video na obrazovce počítače, kradení jejich nápadu? Otázky začaly přibývat a to byl pouze začátek.

31.ledna 2016 v 01:01, příspěvek archivován: 03.února 2016 v 12:38

@AlphaOmegaSin dunno if you've seen this yet, but apparently this is everything the fine brothers want to trademark pic.twitter.com/lDY3buNlma

Ihned se totiž rozhořely debaty na diskusním serveru Reddit, které rozdmýchaly zjištění, že paralerně s projektem React World si Fine Brothers nechali opatřit ochrannou známkou jejich projekty, jako jsou „Kids React“, „Teens React“, „Elders React“ a hlavně také samotné slovo „React“. Může skutečně kdokoliv licencovat slovo jako je „reakce“? Budou teď Fine Brothers napadat a žádat o stažení každého videa, které pracuje s principem divácké reakce? Oheň byl v tuto chvíli na střeše.

Baviči ze dne na den zloduchy

Video oznamující frančízu React World se setkalo s masivní kritikou ze strany diváků, což bylo patrné i na počítadle bodů „to se mi nelíbí“, které výrazně převýšilo kladná hodnocení. Počet odběratelů navíc začal klesat i kvůli výzvám v komentářích, které žádaly bojkot tohoto kanálu. Odcházejících diváků začalo být více než těch nově příchozích.

Fine Brothers poměrně rychle reagovali druhým videem (taktéž nyní smazáno), ve kterém se snažili objasnit situaci. Nechtějí napadat cizí videa, nechtějí si přivlastnit divácké reakce jen pro sebe, porušení jejich formátu musí být skutečně jen očividná kopie prvků, které ve videích používají oni. Bohužel nijak blíže nespecifikovali ony prvky, které by naznačovaly porušení jejich ochranné známky. Celé oznámení tak pouze naznačovalo, že „vy jste nás špatně pochopili“, a to ještě navíc značně frustrovaným způsobem. Program React World nicméně stále platil, ochranné známky rovněž.

K celé kauze se navíc začaly přidávat připomínky, jak agresivní kampaň Fine Brothers ve skutečnosti vedou vůči jiným kanálům a tvůrcům, kteří se snaží o podobný obsah, jako je ten jejich. Už v roce 2014 například osočovali známou televizní show s moderátorkou Ellen DeGeneresovou, která si podle jejich slov „dovolila ukazovat dětem starou techniku a ptát se jich, co si o tom myslí, a nezmínila přitom jejich show.“

31.ledna 2016 v 16:54, příspěvek archivován: 03.února 2016 v 12:41

Regarding the Fine Brothers, this looks pretty damning. Ellen showed some old stuff to kids and Fine Bros did this: pic.twitter.com/0BYOlU16GE

V roce 2012 se jim dokonce povedlo prosadit stažení cizího videa s názvem „Seniors React“, které vyšlo ještě před uvedením jejich „Elders React“ série. Podobný osud zastihl i kanál Ocubox, kterému byly stažena videa s názvem „British Kids React“ (britské děti reagují). Ocubox zvažoval žalobu za podávání falešných žalob o autorských právech, přístup k jejich kanálu jim však byl krátce nato navrácen, byť stále bez videí s reakcemi britských dětí.

Odběratelé odcházejí po stotisících

Tuto lavinu rozhněvaných diváků už Fine Brothers zastavit nemohli. Proti nim se tak v krátkém časovém sledu postavily i takové YouTube osobnosti jako rapper Dan Bull, animátor a bavič FilmCow nebo komentátor boogie2988 a celá řada dalších. YouTube, Twitter i Facebook zaplavily příspěvky s hashtagem „UnSubFineBros“ (v překladu „přestaňte odebírat Fine Bros“).

Zatímco se Fine Brothers odmlčeli, jejich odběratelé začali odcházet v obrovských počtech. 31. ledna ztratil jejich kanál 115 tisíc odběratelů, další den dokonce 142 tisíc a i 2. února se tento počet vyšplhal téměř ke sto tisícům. Internet si našel až škodolibou zálibu ve sledování počtu jejich odběratelů, který závratně klesá.

Statistiky odběratelů kanálu TheFineBros na konci ledna 2016 podle stránek Socialblade

Statistiky odběratelů kanálu TheFineBros na konci ledna 2016 podle stránek Socialblade

Ke konci ledna se Fine Brothers těšili z přízně 14,08 milionu odběratelů, nyní se však pomalu dostávají k hranici 13,7 milionu. Ztráta téměř 400 tisíc ze 14 milionů sice nezní jako velký zásah, je však nutné rovněž brát v potaz, že odběr rušili převážně aktivní diváci. Velká část z celkového čísla jejich odběratelů jsou například uživatelé, kteří se k odběru přihlásili už před několika lety a tento účet už nemusí používat. Běžná sledovanost jejich videí se pohybuje mezi 500 tisíci a čtyřmi miliony. A v tom už může ztráta 400 tisíc diváků udělat poměrně zásadní rozdíl.

Omlouváme se, vše bereme zpět

Už 2. února Fine Brothers přiznávají, že napáchali více škody než užitku a vydávají prohlášení prostřednictvím serveru medium.com. „Uvědomujeme si, že jsme postavili systém, který se dá lehce zneužít. Obavy, že takové ochranné známky, jako jsou ty naše, by nám teoreticky mohly dát právo převzít kontrolu nad on-line videem, jsou oprávněné. My vám sice můžeme slíbit, že naše úmysly jsou čisté, ale nemáme to jak dokázat,“ přiznávají v prohlášení Benny a Rafi.

„Rozhodli jsme se proto udělat následující: odvoláváme všechny naše žádost i ochranné známky na React formát. Rušíme program React World. Stahujeme všechny minulé stížnosti na porušení autorských práv. Chápeme vaše připomínky k programu React World a k tomu, že lidé vidí spojitost mezi našimi minulými činy a tím, o co jsme se pokusili nyní.“

Bojkot kanálu tak skutečně zabral. Odliv odběratelů se už teď začíná zpomalovat, byť se počítadla stále lehce propadají. Další statisícové ztráty Fine Brothers však už nejspíš nečekají. Je teď jen na nich, jak se ze situace poučí, jak sníží dosud napáchané škody a co bude v jejich cestě za slávou následovat. Co třeba video, ve kterém Fine Brothers reagují na reakce fanoušků na React World?





International Trading and Consulting Company s.r.o.
Pracovnice čistírny oděvů - žehlířka

International Trading and Consulting Company s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 19 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.