Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Firma představila baterii, která zdvojnásobí dojezd elektromobilů

aktualizováno 
Americký výrobce přišel s technologií, která by mohla díky svým vlastnostem vést k radikálnímu rozšíření elektromobilů. Vyzkoušely ji už i nezávislé laboratoře.

Laboratoř firmy Envia | foto: GM

Budoucnost elektromobilů je kriticky závislá na zlepšení technologie skladování elektřiny. Bez lepších a levnějších baterií zůstanou jen vozidly pro úzkou skupinu nadšenců. A změna musí být výrazná. Aby se dal dojezd elektromobilů plně srovnávat s dojezdem aut na fosilní palivo, měly by být baterie budoucnosti schopné udržet ideálně desetkrát více energie než dnes (více jsme psali zde).

K tomuto cíli není možná tak daleko, jak jsme si mysleli ještě před pár dny. Firma Envia (domovská stránka) na konferenci v San Francisku představila zprávu o provozních zkouškách (i v nezávislých testovacích střediscích) revoluční lithiové baterie, která má být zhruba dvakrát až třikrát výkonnější než baterie v dnes vyráběných elektrických a hybridních vozech.

Udrží prý zhruba 400 watthodin v kilogramu hmotnosti (tiskové prohlášení je zde). Dnešní sériové elektromobily jsou vybaveny bateriemi nejčastěji s kapacitou kolem 150 Wh/kg. Výkony ověřily i nezávislé laboratoře, které dostaly první funkční vzorky těchto článků už na začátku loňského roku.

Lepšího výkonu dosáhli změnou materiálu elektrod (prý především díky příměsi manganu v katodě). Jde o složitou sloučeninu, ale údajně by ji mělo být možné vyrábět s použitím technologií běžně používaných v chemické a keramické výrobě.

Výkony teoreticky slibují elektromobil s reálným dojezdem kolem tří set kilometrů téměř za všech podmínek. A to už by řadu zákazníků mohlo začít zajímat. Zvláště pokud se naplní další slib výrobce, a to že technologie umožňuje i snížit výrobní cenu baterie, která tvoří největší položku v ceně elektromobilů. Na druhou stranu, na odhad ceny je brzy, protože ještě není hotová ani první sériová linka na baterie.

Firma spolupracuje s několika automobilkami, zatím ale není jasné, jak daleko spolupráce pokročila. Potvrzeno je jen tolik, že jedním z investorů ve firmě je GM. Ta už články také testovala ve svých laboratořích.

Vyjde to?

Optimistických zpráv ze světa baterií se ovšem v poslední době objevuje neuvěřitelné množství. A obvykle je přesných informací málo, protože vývojáři si chrání své duševní vlastnictví. Je jisté, že drtivá většina nadějných projektů ztroskotá, obvykle kvůli technickým obtížím, některé zajdou zase na nedostatek kapitálů. Vybrat s jistotou nyní ty, které nakonec přežijí, je prakticky nemožné.

Jistou zárukou hodnověrnosti projektu Envia je alespoň podpora agentury ARPA-E. Ta vznikla v USA ještě za Bushovy administrativy a představuje obdobu úspěšné vojenské vývojové agentury DARPA. Ta je známá podporou i zdánlivě "šílených" projektů i pořádáním medializovaných soutěží. Od jiných grantových agentur se liší prý i velmi úzkou a téměř neustálou spoluprací s podporovanými výzkumnými týmy. ARPA-E se snaží úspěch tohoto modelu přenést do energetiky.

Zatím ovšem není jisté, že Envia bude největší úspěch mladé agentury. ARPA-E na svých stránkách žádné tiskové vyjádření k výkonům nové baterie nevydala. I přesto, že byla oznámena během její konference. Nemusí to nic znamenat, ale rozhodně to je důvod držet naděje na uzdě.



Témata: Elektromobil


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.