náhledy
Airbus A380 přiletí v neděli do Prahy popáté. Ale tentokrát už nikoliv neplánovaně jako v roce 2012 při divertu Emirates nebo při propagačních letech Lufthansy (2011), Korean Air (2014) a Emirates (2015). Od neděle totiž Emirates na každodenní linku do Prahy nasazují toto největší letadlo pro přepravu osob na světě.
Autor: Airbus S.A.S.
Airbus A380 je ve službě od roku 2007, první let proběhl o dva roky dříve. Prvním provozovatelem byla společnost Singapore Airlines, aktuálně největším provozovatelem jsou aerolinky Emirates, které mají ve flotile 75 strojů ze 140 objednaných.
Autor: Airbus S.A.S.
Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární Boeing 747, jehož horní paluba ovšem nevede po celé délce trupu, ale jen zhruba do jedné třetiny.
Autor: Airbus S.A.S.
Původně měly existovat dvě varianty letadla, A380-800 a větší A380-900, ale druhá varianta se do výroby nedostala. Letadlo pojme v produkované verzi 800 maximálně 868 cestujících, pokud by si někdo takovou konfiguraci vybral. V praxi se však kapacita pohybuje podle konfigurace od zhruba 400 míst (třeba u Korean) po 615 míst u několika letadel Emirates, kde je jen menší byznys třída a 550 míst v ekonomické třídě. Obvyklá konfigurace většiny provozovatelů je lehce nad 500 sedadly ve třech třídách.
Autor: Airbus S.A.S.
Airbus A380 je typické letadlo pro koncept přepravy lidí mezi velkými leteckými "huby". Třeba londýnským letištěm Heathtrow a Singapurem. Odtud pak cestující rozváží do menších měst letadla pro lokální provoz. V poslední době je proti tomu populární trend menších dálkových letadel (Boeing 787, Airbus A350 nebo A330 neo), která obsluhují přímé lety mezi menšími letišti. Aktuálně má tento druhý trend navrch a zaseknuté objednávky A380 to dokazují docela dobře.
Autor: Airbus S.A.S.
Pro princip fungování Emirates s hubem v Dubaji je A380 vhodný stroj. To, že ho aerolinka nasadí do Prahy, se dříve moc neočekávalo, ale linka je úspěšná, a tak se s tímto obrem budeme na Ruzyni setkávat každý den.
Autor: Airbus S.A.S.
Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely upravovat nástupní mosty, jiná letiště musela upravovat třeba pojezdové dráhy nebo pořizovat nové vybavení. Ale v principu není A380 o tolik větší než Boeing 747 (který do Prahy létá pravidelně už dlouho). Rozdíl je spíš v kapacitě, a tudíž i v zázemí letiště pro odbavení. Ani jedno z letadel obvykle na menší letiště nelétá.
Autor: Airbus S.A.S.
Největší Airbus je cestujícími hodnocen pozitivně. Letadlo je uvnitř velmi tiché a díky velikosti je ve vzduchu stabilní a klidné. Je to samozřejmě částečně dáno tím, že je to moderní konstrukce, většina dálkových letadel ve službě je konstrukčně ze šedesátých (B747) až osmdesátých let (Boeing 777 nebo Airbus A330/340).
Autor: Airbus S.A.S.
Na druhou stranu, především v ekonomické třídě je A380 stejná "sardinkárna" jako jiná dálková letadla. Záleží na konfiguraci letecké společnosti, ale kdo má rád menší oddíly, tak se v A380 rozhodně nebude cítit komfortně.
Autor: Airbus S.A.S.
Jiná situace je v byznysové a první třídě. Pro byznys má letadlo vlastní bar a suity první třídy jsou u některých aerolinek extrémně luxusní. K dispozici je i sprcha. Tomu samozřejmě odpovídají i ceny letenek. Například u Emirates stojí letenka v ekonomické třídě do jihovýchodní Asie okolo 15 tisíc korun, byznys začíná na 65 tisících a za letenku v první třídě zaplatíte přes 130 tisíc korun.
Autor: Airbus S.A.S.
Australské aerolinky Qantas měly asi nejzávažnější incident s A380. V roce 2010 letadlu po startu ze singapurského letiště Changi vypověděl službu jeden motor, který se rozpadl a jeho trosky spadly na nedaleký indonéský ostrov Batam. Letadlo se bezpečně vrátilo do Singapuru a nikomu se nic nestalo. Po delší opravě je stroj opět ve službě.
Autor: Airbus S.A.S.
Přesto, pokud si chcete luxus první třídy vyzkoušet a nechcete za letenku dávat přes 100 tisíc korun, je tu jedna možnost. Na letech mezi Bangkokem a Hongkongem lze letět v první třídě za přibližně 20 tisíc korun za zpáteční letenku. Nutno dodat, že let trvá tři hodiny, což by na vyzkoušení sprchy mělo stačit. Byznys letenka na stejnou trasu pak vyjde na zhruba osm tisíc korun.
Autor: Emirates Airline