náhledy
Ruský fotoamatér Alexej Kljatov sestavil z kompaktu Canon A650, obráceného 50mm objektivu pro Zenit a spousty lepicí pásky celkem netradiční fotopřístroj. S využitím přirozeného světla a počítačového odšumění se mu podařilo vytvořit neuvěřitelnou sadu makrofotografií sněhových vloček.
Jak hledá své modelky? "Občas si všimnu zajímavého krystalu, u těch větších to můžete posoudit i pouhým okem," řekl pro Technet.cz osmatřicetiletý ruský fotograf Alexej Kljatov. (Foto: Alexej Kljatov, leden 2009, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
"Foťák pak ukáže vločku včetně drobných detailů," dodává Kljatov. "Tahle patří mezi nejkrásnější hvězdicové krystaly. Bylo těžké ji vyfotit, protože se pořád otáčela. Má rozměr asi pět milimetrů." (Foto: Alexej Kljatov, leden 2013, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Vločky fotí Kljatov pod hvězdnou oblohou a využívá přirozeného světla. Jako pozadí využívá tmavé látky nebo koberce, v tomto případě tmavě šedou vlnu. Pro zvýraznění obrysu vločky a minimalizaci šumu je tento obrázek součtem tří fotografií. (Foto: Alexej Kljatov, únor 2011, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Vločky Alexej umístí na tkaninu, protože pak se mu s nimi lépe pracuje a může je natáčet, a využívat tak nízké hloubky ostrosti. "Většinou oddělím jednotlivou vločku párátky. Někdy jich naopak schválně vezmu více." (Foto: Alexej Kljatov, leden 2009, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
"Vločky jsou sice na pohled křehké, ale vydrží toho překvapivě hodně," vysvětlil nám fotograf. Fotí zásadně venku, takže vločky netají. Horší je to prý s větrem, který mu někdy práci komplikuje. (Foto: Alexej Kljatov, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Kromě přirozeného pozadí využívá někdy Alexej i protisvětla. V takovém připadě dá vločku na čisté sklo a za ní rozsvítí odražené světlo. (Foto: Alexej Kljatov, březen 2012, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Malá vločka (kolem 2 mm) na průhledném podkladu s protisvětlem byla následně dobarvena v počítači. Zatímco malé sněhové vločky mohou být navzájem velmi podobné, u větších krystalických struktur je pravděpodobnost, že by byly dvě zcela stejné, velmi nízká. (Foto: Alexej Kljatov, leden 2009, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
"Tuhle vločku jsem chytil 21. března 2013. Barvy na střední části vznikají kvůli optické interferenci na tenkém ledovém filmu. Snímek vznikl kombinací 16 fotografií pořízených v rychlé sekvenci." (Foto: Alexey Kljatov, leden 2009, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Alexey Kljatov (38) se v Moskvě živí jako pedagogický asistent (učí informatiku a chemii). Fotografie jej fascinuje už deset let. Postupně přešel od jednoduchého automatického kompaktu Casio QV-300 až k vlastní kreativní úpravě plně manuálního kompaktu Canon A650. Vlevo vidíte jeho soupravu k focení sněhových vloček v akci. (Foto: Alexej Kljatov, listopad 2013, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Netradiční sestava kombinuje kompakt Canon A650 (objektiv nastavený na maximální zoom), obrácený objektiv ze staré zrcadlovky Zenith a někdy i rozšiřující kroužek pro vertikální focení. Vše je namontováno na dřevěné prkénko a uzavřeno před světlem pomocí tmavého igelitu a lepící pásky. Návod na konstrukci publikoval Alexej na svém blogu. (Foto: Alexej Kljatov, leden 2009, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Čtyřmilimetrová vločka na tmavé vlně, focena za zatažené oblohy v přirozeném světle. Šestiúhelníkový tvar vloček je dán samotnou strukturou ledu (zmrzlé vody), která formuje šestiúhelníky už na molekulární úrovni. Relativní souměrnost vločky je způsobena tím, že jak jednotlivá ramena rostou, procházejí přitom v atmosféře podobnými proměňujícími se podmínkami. (Foto: Alexej Kljatov, březen 2013, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Vločka složená z deseti za sebou pořízených snímků, opět tmavá vlna a přirozené světlo. (Foto: Alexej Kljatov, leden 2013, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
"Na celé práci je nejtěžší přesné zaostření," napsal nám Alexej. "Hloubka ostrosti mé makro soupravy je velmi nízká, takže stačí vločku špatně natočit a je neostrá, i když nastavím maximální clonu." (Foto: Alexej Kljatov, březen 2013, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
"Toto je nejkrásnější hvězdicový krystal, který se mi povedlo minulou zimu zachytit. Měl jsem problémy se skládáním více fotek do jedné, protože vločka se v průběhu focení stále otáčela." (Foto: Alexej Kljatov, leden 2013, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Na vločkách se Alexejovi líbí nejen jejich prokreslenost, ale také jejich nepravidelnost v drobných maličkostech. "U této se mi líbí ta 'druhá' vločka uprostřed, krásný vzorek."(Foto: Alexej Kljatov, leden 2009, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
"Když jsem začínal fotografovat makro, jako asi každý jsem fotil květiny, berušky a nenapadlo mě s tím dělat nic víc," vzpomíná Kljatov. (Foto: Alexej Kljatov, leden 2013, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
"Ale jednou jsem uviděl snímky sněhových vloček, na jméno autora už si bohužel nevzpomínám, a jejich chladná krystalická krása mi učarovala." (Foto: Alexej Kljatov, prosinec 2011, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
"Hned další rok jsem tedy začal fotit vločky svým foťákem na makro režim, ale nešlo to moc dobře, musel jsem si pomáhat lupou a i tak jsem mohl z fotky použít jen malou část uprostřed," popisuje Kljatov, proč měly jeho první fotografie vloček velmi malé rozlišení. (Foto: Alexej Kljatov, únor 2012, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
"V roce 2012 jsem zkusil ten trik s obráceným objektivem ze starého Zenitu a ono to překvapivě dobře fungovalo. Díky tomu jsou moje novější fotografie v rozlišení dostatečném i pro tisk." (Foto: Alexej Kljatov, prosinec 2012, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
"Zatím spoléhám na přirozené světlo a v některých případech na umělé odražené protisvětlo. Ale časem chci experimentovat i s blesky." (Foto: Alexej Kljatov, leden 2013, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Fotografie je složena z devíti snímků kvůli již zmíněné redukci šumu. (Foto: Alexej Kljatov, leden 2009, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Další fotografie využívající duhovitého efektu velmi tenké střední části vločky (Foto: Alexey Kljatov, leden 2013, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Srovnání výsledků standardního makro režimu (vlevo) a záběrů z upravené soupravy s obráceným objektivem Helios 44. (Foto: Alexej Kljatov, leden 2009, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Pro vyšší ostrost a méně šumu využil Alexej několik možností pro odstranění šumu. Zkombinoval až sedm záběrů z každého focení do jednoho (náhodný šum se tak částečně vyprůměroval) a na další šum zafungoval software Noiseware. (Foto: Alexej Kljatov, leden 2009, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Pětimilimetrová vločka. Fotografie je složena z jedenácti snímků RAW . (Foto: Alexej Kljatov, březen 2013, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Fotografie z osmi snímků, foceno na skle. (Foto: Alexey Kljatov, leden 2013, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Jednoduchý šestiúhelníkový vzor, pouze 1,5 mm v průměru. (Foto: Alexey Kljatov, leden 2013, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Další malá vločka, u které je již šestiúhelník téměř rozdělen na jednotlivé sektory. (Foto: Alexej Kljatov, leden 2009, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Naopak tato vločka měla asi 7 milimetrů v průměru. Vločky s komplexním tvarem vznikají nejčastěji při teplotě vzduchu -10 až -20 stupňů Celsia. (Foto: Alexej Kljatov, leden 2009, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Makro snímek vločky na tmavé vlně (Foto: Alexej Kljatov, únor 2011, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov
Aby Alexej dokázal, že vločky skutečně nafotil, a že nejde o nějakou počítačem renderovanou fikci, dal k dispozici i jednu ze zdrojových fotografií. Více o tom, jakým způsobem fotí vločky, se dočtete na jeho blogu v ruštině a angličtině. (Foto: Alexej Kljatov, leden 2009, Moskva)
Autor: Alexey Kljatov