České podzvukové bitevní letouny L-159 si získaly respekt nejen na cvičeních NATO. Udrží krok s americkými nadzvukovými stíhačkami F-16, či dokonce F-18.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Trup letounu se skládá ze dvou oddělitelných částí, aby bylo možné provádět servisní práce na pohonné jednotce. Mechanikům velmi usnadňuje práci český diagnostický systém AMOS.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Cvičný kontejner SUU-5003 se stopami používání. Obsahuje čtyři neřízené rakety CRV 7 a šest cvičných pum BDU-33.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Součástí nádrží na koncích křídel jsou světlomety (pro start a přistání) a antény radiolokačního výstražného systému Sky Guardian 200 (pod krytem).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Chlouba čáslavské základny: linka pro 3. stupeň údržby motorů F-124
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Před kabinou je umístěna palubní baterie, avionika a vyvíječ kyslíku OBOGS.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pohonná jednotka a oddělitelná zadní část trupu. Vpravo jsou podvěsné nádrže o objemu 500 litrů, vlevo prodlužovací roura a mobilní jednotka pro pohon hydrauliky L-159.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Před letem se musí odstranit všechny kryty, které pro lepší viditelnost mají vlaječky. Na okrajových nádržích jsou antény radiolokačního výstražného sytému Sky Guardian 200.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Hlavní podvozek je vybaven nízkotlakými bezdušovými pneumatikami, které jsou během letu ukryty v podvozkových šachtách. Pneumatiky jsou zejména při přistání extrémně namáhány.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Mechanici požívají při údržbě letounu mobilní jednotku pro pohon hydrauliky bitevníku.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
O pohon Alcy se stará dvouhřídelová dvouproudová pohonná jednotka typu Honeywell F124-GA-100 (s nízkým obtokovým poměrem) o statickém tahu 28 kN. Motor nemá přídavné spalování (forsáž).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Na odtokové straně křídla jsou vztlakové klapky a křidélka. Záběru dominuje aerodynamický kryt jejich pohonu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Bitevník L-159 s oddělitelnou zadní částí trupu a vyjmutou pohonnou jednotkou
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Filtr klimatizace kabiny pilota
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Uskladněné podvěsné palivové nádrže o objemu 500 litrů
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Oddělitelná zadní část trupu
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pohled na vstup vzduchu k motoru. Draku letounu dominují závěsy pro motor a hydraulická zařízení. V pravé dolní části je startgenerátor.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Prodlužovací roura motoru s pevnou tryskou. Trubice na jeho povrchu není forsáž, slouží k odvodu vyteklých kapalin ke spálení.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Servisní hangár čistotou připomíná chirurgický sál.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Příď Alcy tvoří dielektrický radom, který kryje anténu výkonného radiolokátoru Grifo-L. Pilota ve vystřelovacím sedadle české výroby VS-2C chrání kompozitně-keramický pancíř.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pohled seshora na trup odhaluje řešení aerodynamiky sacích otvorů (mají červené kryty).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Překryt přetlakové kabiny se odklání ručně na pravou stranu. Spojení zabezpečuje dvojice radiostanic Rockwell-Collins AN/ARC 210.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Na konci křídla je nádrž o objemu 230 litrů. Tyč, která může mnohým připomínat hlaveň kulometu, je Pitotova trubice, která na základě rozdílů tlaků měří rychlost letounu a jeho výšku letu. Záběru dominuje odpalovací zařízení LAU-7/A7 pro rakety AIM-9 Sidewinder.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pod každým křídlem jsou tři podvěsy, poslední, sedmý je podtrupový. Maximální hmotnost nesená mimo trup je 2 340 kg.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Citlivé části stroje se překryjí kryty s praporky (jsou lépe vidět). Radom v přídi ukrývá výkonný vícerežimový impulzní dopplerovský radiolokátor GRIFO L.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Údržba českého bitevníku L-159 Alca na letecké základně AČR probíhá podle přesně stanovených pravidel.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Při výcviku se pilot učí řešit jakékoliv myslitelné situace pod dohledem operátora simulátoru letounu L-159.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Operátor simulátoru letu má vše potřebné v zorném poli. Od tváře pilota (pod kalendářem) přes různá nastavení, přístroje z kabiny a mapové podklady až po obraz, který sleduje pilot.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Trénující pilot má z kokpitu reálný výhled jako při letu, a to díky tvaru projekční plochy.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Součástí simulátoru českého podzvukového stroje L159 Alca je reálný kokpit včetně sedadla pilota či osvětlení přístrojů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Nad přístrojovou deskou je průhledový displej FV 3000. Ten promítá pilotovi důležitá data a symboly. Pod ním je jeho ovládací panel. V pravo vedle průhledového displeje je kapalinový kompas.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Přístrojová deska je osazena dvěma multifunkčními displeji s dvaceti tlačítky a čtyřmi přepínači po obvodu a klasickými přístroji. Pilot L-159 ovládá stroj řídicí pákou a pákou ovládání motoru.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Simulátor českého podzvukového stroje L159 Alca si vyzkoušela v den naší návštěvy také rodina Radky Prchálkové, která vyhrála soutěž MF DNES.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Rodina výherců soutěže MF DNES si své zážitky důkladně zaznamenala.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz