Půl roku jsme monitorovali zrod českého ekvivalentu Air Force One. V dílnách státního podniku LOM PRAHA proběhla generálka vojenského vrtulníku, který bude nově sloužit prezidentovi. Dnes opět novotou vonící stroj vyrobili v Kazachstánu v roce 1988.
Autor: LOM PRAHA, Technet.cz
Během rekonstrukce mechanici stroj rozebrali do posledního šroubku, obnovili nátěry, namontovali nové a původní díly. Kvůli manipulaci v dílnách zůstal drak na podvozku.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Prezidentský vrtulník vznikl úpravou armádního Mi-8S. Nese označení 0834 a provozuje ho 24. základna TG Masaryka.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Prostorná kabina má patnáct míst na sedadlech v uspořádání 2+1. K dispozici jsou dvě dvojsedadla se stolkem. Kabina dále obsahuje tři dvojsedadla a pět jednosedadel.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Místo pana prezidenta je vybaveno dřevěným rozkládacím stolem. Žádné další vybavení, jako je připojení k internetu, telefon, nebo červené tlačítko pro odpálení čehokoli ve vrtulníku nenajdete.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Mahagonový stůl je běžně zakryt. Klimatizovaná kabina je vysoká 1,8 metru, takže se Miloš Zeman, který má podle neověřených internetových zdrojů výšku 192 centimetrů, bude muset při nastupování nejspíše trochu skrčit.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
S výjimkou materiálu stolu není vrtulník nijak luxusní. Široká čalouněná sedadla jsou prodyšná, což při letních přeletech značně zvýší pohodlí.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Prezidentská toaleta obsahuje chemický záchod a malé umyvadlo.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pětilistá rotorová hlava je osazena tlumiči vibrací, v kabině by tak měl být během letu příjemný klid.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Pohon obstarává pár motorů Klimov TV2-117AG. Každý má výkon 1 700 hp (1 120 kW). Horní sací otvor přivádí chladící vzduch.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Stroj je dlouhý 18,17 metru, široký 22 metrů (včetně rotoru) a vysoký 5,65 metru.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ostruha ocasního nosníku zamezuje poškození ocasního rotoru v případě vzletu/přistání ve vysokém úhlu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Stroj ovládají dva piloti a jeden palubní inženýr. Nové přístroje jsou podle standardů civilního letectví (v pauzách během zalétávání probíhalo ladění všeho včetně drobných oprav laku, proto na snímku vidíte zakrytá boční okénka).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Charakteristickým rysem vrtulníku Mi-8 jsou přídavné boční nádrže o celkové kapacitě 1 425 litrů (745 litrů + 680 litrů).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zadní rampa má vejčitý tvar. Ukrývá toaletu (vlevo) a kuchyňku (vpravo).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ale vraťme se v čase o pár měsíců zpět. V březnu 2013 mechanici odstrojili vrtulník na holý drak.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Po odstrojení následovalo pečlivé zakrytí všech otvorů, aby se abraziva a nové laky nedostaly tam, kam nemají.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Po pečlivé přípravě byl starý lak následně odstraněn peckováním, respektive tryskovým obroušením granulemi z broskvových pecek.
Autor: Technet.cz
Granule z pecek mají menší tvrdost než písek, proto lze brousit jemněji a zachovat elox hliníku. Písek by ho sundal. Mimochodem, malé granule z pecek broskví jsou i v nejluxusnějších peeligových krémech na odstranění staré kůže.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
V březnu 2013 nic nenasvědčovalo tomu, že v těchto místech bude toaleta, kuchyňka a klimatizace kabiny.
Autor: Technet.cz
V květnu 2013 už byla namontována převodovka, rotorové hlavy a chlazení. Technici stihli také připravit vše pro montáž obou motorů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Reduktor VR-8, tedy vlastně převodovka, je ovládán hydraulicky.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
V květnu 2013 byla také připravena k montáži dvojice motorů Klimov TV2-117 AG po generální opravě, Jejich spotřeba paliva na letovou hodinu je 800 litrů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Kabina ještě intenzivně voněla novým lakem, přesto v ní mechanici připravovali novou elektroinstalaci.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
K nalakované přístrojové desce elektrikáři přivedli novou kabeláž.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Během prací byl vrtulník obklopen montážními plošinami. Práce probíhaly doslova ze všech možných stran současně.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Na místě už byla připravena také pětice nových hlavních rotorových listů.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
List má 10 m na délku. Na jeho konci je obrysové světlo pro orientaci pilota, ostatních účastníků leteckého provozu, ale i pozemního personálu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Při třetí návštěvě kbelských dílen státního podniku LOM PRAHA už na místě stál téměř hotový prezidentský vrtulník.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Na novotou zářícím pohonném ústrojí mechanici ladili poslední maličkosti.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Osazená skla kabiny pilotů chránil ochranný nástřik.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Zadní rampa ještě měla eloxový povrch (před lakováním). Takto jemně byl původní nátěr odstraněn zmíněným peckováním.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Uvnitř mechanici právě instalovali klimatizaci kabiny.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Dolaďovalo se ještě kerosinové vytápění kabiny.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
V kabině pilotů ještě probíhaly poslední práce na elektrických rozvodech.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
"Boule" na čele kabiny ukrývá meteorologický radar.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
První testovací let proběhl 9. září 2013.
Autor: LOM PRAHA
Český "Air Force One" při KTZ (kontrolně technický zálet). Podle slov pilota je stroj "jako nový".
Autor: LOM PRAHA
Jediným opravárenským závodem pro vrtulníky řady Mi v zemích NATO a EU je LOM PRAHA s.p., kterým děkujeme za umožnění pořízení fotografií a poskytnutí podrobností.
Autor: LOM PRAHA