Před cestou do Sarajeva "varovala" Františka Ferdinanda d´Este železniční technika hned dvakrát. Luxusnímu salonnímu vozu se nejprve zadřelo ložisko a synovec Františka Josefa musel jet "jen" první třídou. Po sto letech, v sobotu 28. června 2014, ukončil salonní vůz slavnostní vzpomínkovou jízdu v Brně.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Salonní vůz následníka trůnu tedy do Sarajeva v roce 1914 nedovezl. JInak jej ovšem následník trůnu používal často - k soukromým rodinným a polooficiálním cestám.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Vůz s označením AZA 1-0086 vyrobili v roce 1909 ve smíchovské továrně Ringhoffer. Vnitřní vybavení a uspořádání vycházelo z přímých požadavků Ferdinanda d´Este. Vnější vzhled byl inspirován rychlíkovými vozy c. a k. státních drah.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
„Měl jej použít také pro absolvování části cesty do Sarajeva v červnu 1914, ale kvůli závadě nemohl,“ říká kurátor Národního technického muzea Pavel Bek. Následně Ferdinand pokračoval salonním vozem ministra železnic, ve kterém pro změnu nefungovalo elektrické osvětlení. Arcivévoda údajně okomentoval souhru náhod slovy: „Připadám si jako v hrobce.“
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Původně byl salonní vůz vybaven podvozky středoevropského typu. Po roce 1924 však byly vyměněny za pensylvánské. Elektrickou energii pro dobíjení akumulátorů obstarávalo dynamo.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
V roce 1909 byste ve voze našli salon se dvěma lenoškami, stůl a odpovídající počet židlí, toaletu pro následníka trůnu, dvě ložnice rodičů spojené posuvnými dveřmi a dva dvoulůžkové dětské oddíly spojené skládací přepážkou. Následovala část pro doprovod: dva dvoulůžkové oddíly a toaleta doprovodu a „studený bufet“. Kvalitní teplá kuchyně byla v té době k dispozici téměř v každé nádražní restauraci.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ve voze bylo elektrické osvětlení systém Dick. Vytápění bylo parní. V roce 1938 byl do vozu zaveden telefon pro vnitřní komunikaci ve vlaku.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Většina oken je vybavena roletami. Ferdinand byl kuřák, proto ve voze najdete téměř všude popelníky. Snímek je z chodby u salónu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
O využití salonního vozu po smrti Františka Ferdinanda v rozmezí let 1914 až 1918 mnoho nevíme. Jisté je, že ho v letech 1916 až 1918 používal pro soukromé a oficiální účely císař Karel I. Po předání vozu v roce 1924 ČSR došlo k úpravě interiéru do dnešní podoby. V salónu byl vyměněn nábytek za obdélníkový stůl s židlemi a pohovkou, přibyl nový velký příborník.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Dominantou příborníku s deskou z mramoru jsou hodiny.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Již v roce 1909 měl vůz dvojité zasklení většiny prostorů. Původní vnější nátěr byl v barvě Habsburků: mechová zeleň se zlatými linkami. V roce 1924 byl změněn na tehdejší vládní, tedy modrý se zlatými linkami.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
V letech 2009 až 2010 prošel vůz generální opravou, po které reprezentoval Českou republiku na výstavě věnované cestování evropských panovníků po železnici „Royal class, regal journeys“ v nizozemském Utrechtu. Zde paradoxně zastupoval habsburský rod (v československé vládní úpravě).
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Dvojitá okna jsou vybavena dřevěnými žaluziemi a vnitřní roletou.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
V salónu jsou rolety za těmito garnýžemi.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Toaleta následníka trůnu se sklopným umyvadlem a velkým zrcadlem.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Část interiéru zůstala v barvách panovnického rodu. Koberec je vysoký a příjemně tlumí kroky.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Teploměr má dvě stupnice, dnes téměř zapomenutou Réaumurovu (1 Réaumurův stupeň = 1,25 stupňů Celsia) a Celsiovu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ložnice následníka trůnu je od ložnice jeho ženy, Žofie Chotkové, oddělena posuvnými dveřmi.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Postel následníka trůnu.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Postel Žofie Chotkové. Součástí obou ložnic jsou tlačítka pro přivolání konkrétního člena doprovodu či služby.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Podobnou, méně elegantní regulaci intenzity parního vytápění, měly ještě relativně nedávno některé vozy národního dopravce.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Po roce 1924 byl vůz zařazen do vládního vlaku a využívali ho například předseda vlády, ministr zahraničních věcí a prezident republiky. Ve vládním vlaku sloužil do konce šedesátých let 20. století. V roce 1971 byl předán do železniční sbírky Národního technického muzea.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Jeden z četných popelníku v interiéru
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ve dvou dvoulůžkových dětských oddílech, které jsou spojeny skládací přepážkou, se sedadla změní v lůžka podobně, jako v moderních vlacích.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ve dvou dvoulůžkových dětské oddílech, které jsou spojeny skládací přepážkou, se sedadla změní v lůžka podobně, jako v moderních vlacích.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Umyvadlo s teplou a studenou vodou nemá mísící baterii, na jakou jste zvyklí dnes, každý přívod je zvlášť. Vylití vody je z dnešního pohledu také netradiční.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Součástí toaletního koutku je velké elipsovité zrcadlo.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Oddíl doprovodu je o poznání menší a skromněji vybavený.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
I zde však najdete toaletní koutek.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Sedadlo komorníka.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Studený bufet. Teplá kuchyně, která neurazila následníka trůnu, byla tehdy k dostání v každé nádražní restauraci.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Každý detail vozu je ukázkou dovednosti „zlatých českých ručiček“.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Krásně vypadá i záchranná brzda.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Bezprůvanové větrání bohužel často nasávalo i kouř z lokomotivy.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Odstrojený salón při generální opravě.
Autor: Národní technické muzeum
Generální oprava vozu proběhla v letech 2009 - 2010.
Autor: Národní technické muzeum