náhledy
Reprezentant ČR v bezmotorové akrobacii Martin Meloun v kokpitu akrobatického speciálu MDM-1 Fox
Autor: Czech Glider Aerobatic Team
A není náhodou, že dva nejlepší bezmotorové akrobatické speciály se vyrábí v Polsku. Vzhledem ke specifickému použití dosáhl od počátku 90. let souhrnný objem jejich výroby několika málo desítek kusů. Na fotografii je MDM-1 Fox, na vrcholu pyramidy výkonnosti pak je S-1 Swift.
Autor: Czech Glider Aerobatic Team
V České republice vlastní tyto speciály pouze Aeroklub České republiky, a to konkrétně dva kusy S-1 Swift a jeden MDM-1 Fox. Trénují a závodí na nich naši vrcholoví reprezentanti v bezmotorové akrobacii.
Autor: Stanislav Váňa
Omezenou akrobacii můžete létat na mnoha typech kluzáků. Dva jmenované polské speciály jsou určeny pro dvě nejvyšší soutěžní kategorie, Swift pro Unlimited a Fox (na fotce) pro Advanced. Když pak nějaký aktivista vtrhnul se Swiftem do Advanced, měl samozřejmě výhodu, proto by od příštího roku měly být podobné nápady v pravidlech zakázány.
Autor: Václav Paluzga
Bezmotorová akrobacie je svým způsobem náročnější než ta motorová. Hlavní rozdíl je právě v absenci motoru. Ale s tím plachtař už tak nějak počítá. Navíc ho nikdy nemůže potkat zklamání, jako jeho motorové kolegy, když jim motor v nejnevhodnější chvíli vysadí.
Autor: Václav Paluzga
Dvoumístný MDM-1 Fox lze použít i k cvičným letům pod dohledem zkušeného instruktora. Při závodech samozřejmě létáte sami.
Autor: Václav Paluzga
Ve dnech 5. až 15. srpna 2015 se ve Zbraslavicích konalo 18. mistrovství světa v letecké akrobacii větroňů v kategoriích Unlimited a Advanced. Všechny následující fotografie jsou z této soutěže.
Autor: Rudolf Jung
V elitní kategorii Unlimited startovalo 32 soutěžících z 10 zemí, v Advanced 47 soutěžících z 12 zemí. Výborných výsledků dosáhli naši reprezentanti.
Autor: Rudolf Jung
Medailová umístění jsme měli tato: v kategorii Unlimited zlatá v družstvech (do výsledku se počítají bodová hodnocení tří nejlepších jednotlivců) - Přemysl Vávra (6.), Miroslav Červenka (9.) a Lucie Pešková (15.), v kategorii Advanced stříbrná v družstvech - Miroslav Černý (1.), David Beneš (12.) a Martin Meloun (15.). A Miroslav Černý tedy získal v Advanced i zlato v jednotlivcích.
Autor: Rudolf Jung
Počasí bylo nesnesitelně horké, naši dlí ve stínu křídla S-1 Swift.
Autor: Rudolf Jung
Chcete-li dělat náročnou bezmotorovou akrobacii, musíte být tak trochu blázni.
Autor: Rudolf Jung
Letovou sestavu musíte dostat do krve. Na letišti to mnohdy vypadá jako na kurzu pantomimy.
Autor: Rudolf Jung
Téměř všichni soutěžili na polských kluzácích, ať už na tom nejlepším co lze v současnosti pořídit - S-1 Swift, dále na jen mírně za Swiftem zaostávajících MDM-1 Fox nebo na stále ještě dost slušných SZD-59 Acro. Byly tam pouze dvě výjimky, jeden Němec na Cirrusu K a tu druhou si necháme až nakonec, protože tomu neuvěříte.
Autor: Rudolf Jung
Francouzů se mistrovství zúčastnilo celkem šest, všichni létali na jednom S-1 Swift. Bezmotorový akrobatický speciál je drahá záležitost na to, aby ho mohl mít ve stodole každý. Cena Swiftu i Foxu se pohybuje od dvou do tří milionů českých korun v závislosti na hodinovém náletu a stáří letounu.
Autor: Rudolf Jung
Nejzajímavěji zbarveným kluzákem mistrovství byl S-1 Swift ruské výpravy.
Autor: Rudolf Jung
Na SZD-59 Acro létali například rumunští akrobaté.
Autor: Rudolf Jung
Polka Katarzyna Zmudzinska (v kokpitu S-1 Swift) skončila v Advanced na čtvrté příčce. Jen pro upřesnění: startovní pole a hodnocení se nedělí podle pohlaví. V Advanced startovaly tři ženy a v Unlimited dvě.
Autor: Rudolf Jung
Agata Nykaza v kokpitu MDM-1 Fox a Katarzyna Zmudzinska
Autor: Rudolf Jung
V roli vlečné působil i tento žlutý Z-37A Čmelák.
Autor: Rudolf Jung
Čmelák táhne S-1 Swift, konkrétně na tomto stroji se střídali čtyři Italové a jediný Američan.
Autor: Rudolf Jung
Když jsem spatřil na fotografii z mistrovství legendárního akrobatického Luňáka z přelomu 40. a 50. let, myslel jsem, že je to jenom milá návštěva. Chyba! Jeho pilot a majitel Graham Saw závodil naostro v kategorii Advanced. Je to však showman a nejde mu o umístění, i tak skončil ze 47 závodníků na pěkném 39. místě. A to je Graham starší než ten Luňák, nezbývá tedy než smeknout.
Autor: Rudolf Jung
Bezmotorová stíhačka, tak byl přezdíván československý akrobatický kluzák, jehož prototyp vzlétl v roce 1948. Do roku 1951 pak bylo postaveno celkem 75 Luňáků. V té době neexistoval ve světě stroj obdobných vlastností. Tento je dnes registrován ve Velké Británii pod imatrikulací BGA 4286 (mikropísmo na trupu pod náběžnou hranou VOP), naše původní OK-0927 musela být kvůli úřadům "zmršena".
Autor: Rudolf Jung