Sobotní Dobový letecký den v Mladé Boleslavi (od letoška oficiálně zvaný Historical Airshow) nabídl divákům průřez historií letectví, okořeněný bojovými ukázkami z obou světových válek. Třešničkou na dortu byl průlet Boeingu 737 tak nízko, že by na něj rošťák i kamenem dohodil. Podívejte se v této galerii na bohatý, byť zdaleka ne kompletní, soubor letecké a pozemní techniky na akci prezentované. Na úvodní fotografii vidíme repliku letounu Klemm 25 a uhánějící laurinku ze Škoda muzea.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
11. Dobový letecký den v Mladé Boleslavi se konal 11. června 2016. Pořadateli této periodické akce jsou Aeroklub Mladá Boleslav a Nadační fond letadlo Metoděje Vlacha. V galerii jsme seřadili fotografie přibližně dle historické posloupnosti prezentované techniky, lépe řečeno jejich vzorů u replik, funkčních napodobenin a RC modelů, doplněné krátkým příběhem.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Po historickém činu bratří Wrightů (1903) postupně nastal rozvoj letectví. Jedním z prvních průkopníků byl Němec Hans Grade, který přišel v roce 1909 s povedenou konstrukcí jednoduchého jednoplošníku s trupem vyrobeným z bambusové trubky. Na takovém stroji se v Gradeho pilotní škole učila roku 1911 létat i první česká pilotka Božena Laglerová.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
I mezi Čechy se našli průkopníci stavějící letadla. V Mladé Boleslavi postavil Metoděj Vlach klasicky řešený jednoplošník, který se zapsal do historie jako první letoun české konstrukce vyrobený z domácích materiálů, tedy až na potah. Dnes si můžeme říct, že tvůrce naštěstí nepotáhl trup stroje a tím udržel podíl zahraničního materiálu na nezbytném minimu. Ale tenkrát tím důvodem bylo šetření finančních nákladů a možná i hmotnosti. Motor Vlachovi zapůjčila firma Laurin & Klement.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Krásná byla doba prvních průkopníků, ale v roce 1914 ji ukončila Velká válka, později zvaná jako první světová. V pozemní oblasti záhy zabředla do poziční zákopové formy a proměnila se v peklo, jaké do té doby nemělo obdoby. Po krátkém oťukávání se i válka ve vzduchu změnila v peklo a letadla padala na zem jako hrušky. Snad jediným pozitivem byl strmý technický rozvoj leteckého oboru, z čehož po skončení bojů těžilo i letectví civilní.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Letadla útočila i proti pozemním cílům, vojáci ze země zase na oplátku ostřelovali je. Francouzský nieuport se při 11. Dobovém leteckém dnu snaží zničit obrněný vůz Romfell.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Jednou z nejmodernějších stíhaček první světové války byl Fokker D.VIII z roku 1918, hornoplošník se samonosným křídlem s tlustým profilem. Zpočátku měl technické problémy, kdy se během letu bortilo křídlo, to se však podařilo vyřešit. Do podepsání příměří s ním už Němci naštěstí žádnou větší válečnou slávu vydobýt nestihli.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Obrněný vůz Romfell vznikl v roce 1915 v Uhersku snad jen ve dvou kusech. O jejich bojovém nasazení panují dohady. Minimálně jeden používala po válce Maďarská republika rad, určitě byl nasazen při pohraničních bojích proti Rumunsku a možná i proti Československu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Zpestřením leteckého dne byly i obří RC makety letadel z Velké války. Zpředu S.E.5a, Fokker D.VIII, Sopwith Pup, Fokker Eindecker a Morane Saulnier AI. Modeláři předvedli bojovou ukázku, která se neobešla beze ztrát.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
RC maketa německého bombardéru Zeppelin-Staaken R.VI dosahuje monstrózních rozměrů. Ve skutečnosti měl stroj v každé gondole dva motory, jeden tažný a jeden tlačný, kvůli zjednodušení model ty tlačné postrádá.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Pilot stíhačky Albatros D.III
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
RC makety bombardéru Zeppelin-Staaken R.VI a stíhačky Fokker Dr.I
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Tento Sopwith Pup se při přistání překlopil na čumák. Druhý stroj stejného typu kvůli technické závadě vrazil střemhlav do země, takže to vypadalo, že byl sestřelen. Obrázek tohoto neštěstí sem však dávat nebudeme, protože z něho zbyly jen třísky a vůbec to nebyl hezký pohled.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Model tanku Renault FT-17. Tento typ lehkého tanku byl nejpovedenější tankovou konstrukcí Velké války. Vyráběl se i po jejím ukončení. Některé kusy pak byly v zoufalých situacích použity ještě začátkem druhé světové války.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Válka skončila a piloti si mohli oddechnout u sklenky něčeho dobrého (jako kdyby za války nepili, že).
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Mladá Boleslav je především město automobilů. Dvacátá léta zastupuje například vůz Laurin & Klement 110, který byl nejpočetnější laurinkou. Přišel v roce 1925 krátce před spojením s plzeňskou Škodovkou, takže naprostá většina z 2550 kusů byla vyrobena až po této významné události.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Prvorepublikové Československo bylo leteckými výrobci neobvykle saturované. Kromě tří hlavních výrobců Aera, Avie a Letova vznikaly později další menší firmy jako třeba Zlín nebo Beneš-Mráz. Vedle toho zde působili i zcela drobní stavitelé, kam můžeme zařadit například pány Přikryla a Blechu, kterým se na leteckém poli lepila smůla na paty, ale teď to zde nebudeme rozpitvávat. Z jejich dílny vzešel i krásný dvoumístný parasol Racek PB-6.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Sportovní letoun Beta Minor z roku 1935, vyráběný firmou Beneš-Mráz v Chocni, byl dílem českého krále dolnoplošníků, Pavla Beneše. Repliku, chtělo by se říct až věrnou, postavili pod vedením Jana Klabana v dílnách Leteckého muzea Kbely a dnes ji můžete potkávat v Leteckém muzeu Metoděje Vlacha.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Lockheed Electra v barvách společnosti Baťa. Je to autentický stroj, který pak od války létal v Kanadě a USA u různých provozovatelů, až se ho podařilo nedávno zrekonstruovat do původní podoby a vrátit do České republiky. Vzácný stroj patří Leteckému Muzeu Točná.
Autor: Miroslav Polach, FotosportMB
Lockheed Electra v barvách firmy Baťa
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Malý osobní automobil Aero 20 HP neboli Aero 1000, zkrátka litr. V povětří vidíme dva Bückery Bü 131 Jungmann. Ten červený pochází z licenční španělské výroby a později byl opatřen americkým motorem lycoming. Ten modrý je novostavbou vyráběnou v současnosti v Polsku (stejně jako stroje na dalších dvou fotografiích).
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Trojice Bückerů Bü 131 Jungmann
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Cvičný a akrobatický Bücker Bü 131 Jungmann právem patří do zlatého fondu historie letectví (jestli něco takového existuje). Prototyp vzlétl v roce 1934 v Německu. Před válkou u nás bylo vyrobeno několik licenčních kousků jako typ Tatra T.131. Během okupace jsme museli bückery vyrábět pro Němce v Aeru. Produkce zdařilého typu pak u nás pokračovala i po osvobození pod označením Aero C-4, ale především Aero C-104, které dostalo tuzemský motor Walter Minor 4.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
A přišel březen 1939 a naše letiště obsadili Němci, tenkrát to však nebylo během leteckého dne. Vidíme poválečný OT-810, který se snaží tvářit jako německý Sd.Kfz.251.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Přišla také německá hlídka se služebním hafanem.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
A pak přišla druhá světová válka.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Při bojové ukázce německých a sovětských vojáků měli zpočátku navrch Němci, což se dalo čekat. Situaci nemohl zvrátit ani Polikarpov Po-2 v roli lehkého bombardéru.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Na Polikarpovech Po-2 podnikaly noční bombardovací nálety proti nepříteli i legendární sovětské letkyně, častované nevyspalými Němci přezdívkou Nachthexen. Ještě více práce pak odvedly tyto stroje při výcviku nových pilotů. Zobrazený exemplář, vyrobený v roce 1937, je nejcennějším exponátem Leteckého muzea Metoděje Vlacha.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Sovětům při ukázce nepomohl ani výtečný divizní kanon ZIS-3 ráže 76,2 mm. A to už je co říct. A tak museli do boje nasadit to nejlepší, co na 11. Dobovém leteckém dnu měli, stíhačku Jak-3.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Novostavba stíhačky Jak-3 vzápětí odstartuje proti německé pozemní jednotce. Podle lotrinského kříže na kýlovce a trikolóře na vrtulovém kuželu není pochyb o tom, že stroj je v barvách francouzského stíhacího pluku Normandie-Němen, který bojoval na východní frontě.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Jak-3 útočí na německou jednotku a tím zvrátil průběh střetu německých a sovětských pozemních sil na leteckém dnu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Jedním z velkých lákadel leteckého dne byl střední bombardér B-25 Mitchell. Šestnáct strojů stejného typu, byť jiné verze, provedlo 18. dubna 1942 legendární nálet na Japonsko, když odstartovaly z letadlové lodě USS Hornet. Po náletu sdělil prezident Roosevelt národu, že stroje startovaly z bájné země Šangri-La.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Mustang, jedna z nejlepších stíhaček druhé světové války
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Americký pozorovací, spojovací a kurýrní piper. Pipery měly ve výzbroji i pozemní jednotky, kde spadaly pod divizní dělostřelectvo. Například tabulkový počet u pěší divize byl deset takových letounků a u obrněné šest.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Američtí vojáci s džípem
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
"Já se budu dívat na letadla a ty mi kryj záda!"
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Czech Spitfire Club šíří mezi veřejností povědomí o Čechoslovácích v RAF mimo jiné prostřednictvím nelétající makety spitfiru ve skutečné velikosti. Kód RY měla na svých strojích 313. československá stíhací peruť.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Lidé z Czech Spitfire Clubu před maketou spitfiru. Ten chlapec vpravo není kovář, jak jsem se netaktně zeptal, ale představuje mechanika. O poznání zajímavější je však žena vedle pilota v roli příslušnice WAAF (Women's Auxiliary Air Force, nebo-li Ženské pomocné letecké sbory).
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Nad hlavami diváků pak prolétl skutečný spitfire v barvách stroje W/Cdr Tomáše Vybírala. Letouny velitelů wingů zpravidla mívaly na trupu místo klasických písmenných kódů označení odvozené od jména daného pilota.
Autor: Miroslav Polach, FotosportMB
Nejznámější sovětská stíhačka z první poválečné dekády je MiG-15, který si zabojoval v korejské válce. Stroj byl licenčně vyráběn i u nás. Na fotografii vidíme dvoumístný cvičný MiG-15UTI v barvách československého letectva.
Autor: Miroslav Polach, FotosportMB
Notoricky známé dvouplošníky An-2, u nás přezdívané anduly. Konstrukce An-2 je těsně poválečná, ale ještě dnes anduly na obloze relativně často spatříte. Zřejmě slušný stroj.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
A možná ještě o kus slušnějšími stroji jsou naše trenery. Dlouhá typová řada těchto cvičných a akrobatických zlinů má svůj počátek také v roce 1947. Ve své době neměl stroj téměř žádnou konkurenci a vyvážel se i do kapitalistických zemí.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
K trenerům se váže i dobrodružná příhoda, s jedním v roce 1971 uletěl na Západ náš vynikající akrobat Ladislav Bezák. Ve dvoumístném letounu prchala celá rodina, rodiče a čtyři děti. Tenkrát, bylo to před Vánocemi, požádal pan Bezák potenciální svědky z letiště, aby mu skočili koupit vánoční stromeček. Pak mohl rychle naložit rodinu a odstartovat. Celý příběh najdete v odkazu pod tímto článkem po uzavření galerie.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Západoněmecký akrobatický kluzák Vogt Lo-100 poprvé vzlétl v roce 1952.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Snad vůbec nejkrásnějším letadlem, jaké kdy bylo v Československu vyráběno, je L-200 Morava z Letu Kunovice (zde ve verzi "D"). Níže letí její předchůdce Aero 145 (z typové řady Ae 45/45S/145). Všechny tyto letouny, pětačtyřicítky i moravy, patřily do kategorie aerotaxi, což byla ještě menší než malá letecká doprava. Jinak Aero Ae-45S byl první československý letoun, který překonal Atlantický oceán. Podařilo se to v roce 1958 italskému obchodníkovi dr. Briellimu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Čmeláka má řada lidí spojeného se Štefanem z filmu Vesničko má středisková. Ale ani zaražený pilot před hájovnou v Trháku nebyl špatný.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Sovětský velký cvičný a případně malý dopravní Jak-18T
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Jedním z nejhezčích československých automobilů celé historie byl roadster Škoda Felicia.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Velorex byl na první pohled ošklivým vozítkem. Ale zkuste se na něj podívat ještě jednou a zjistíte, že to tak hrozné není. No a na ten třetí pohled to přebije snad i Jaguara Type E.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
A to se již dostáváme do současnosti. Letouny XtremeAir XA42 české akrobatické skupiny Flying Bulls ještě září novotou. Nostalgik si jenom povzdechne: škoda těch českých padesátek, které těmto akrobatickým speciálům musely nedávno ustoupit. Vývoj holt nezastavíme.
Autor: Miroslav Polach, FotosportMB
Martin Šonka u svého stroje Extra 300SR. Kdo by to byl řekl, že tento na první pohled normální kluk stojí na současném evolučním vrcholu českých pilotů.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Martin Šonka v akci. Na leteckém dnu jsme se mohli dozvědět, že při obratech s maximálním přetížením váží jako dospělá žirafa. Myslím, že nejedna dospělá žirafa by na přirovnání k našemu nejlepšímu současnému sportovnímu pilotovi byla pyšná.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Kromě gripenů předvedlo letectvo AČR dopravní stroj CASA C-295M.
Autor: Miroslav Polach, FotosportMB
Vrtulník Mi-24V s brutálním nástřikem Alien Tiger z 221. vrtulníkové letky vzdušných sil AČR
Autor: Miroslav Polach, FotosportMB
Jedním z překvapení byl průlet turbovrtulového dopravního stroje ATR-42-500 Českých aerolinií.
Autor: Miroslav Polach, FotosportMB
Ale tím největším strojem, který se toho dne na boleslavské obloze ukázal, byl Boeing 737-800 od Travel Service.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Tak takto vydařený byl 11. Dobový letecký den v Mladé Boleslavi, který pro mnohé diváky přinesl doslova nečekaná překvapení.
Autor: Miroslav Polach, FotosportMB