francouzský letoun Rafale B - Dvoumístný francouzský letoun Rafale B byl původně koncipován jako cvičný bojový stroj. Když se v konfliktech počínaje Válkou v Zálivu ukázalo, že přítomnost druhého člena osádky při plnění bojových úkolů a průzkumu je nezastupitelná, bylo jich na úkor jednomístných strojů objednáno více. Francouzské letectvo a námořnictvo zatím převzalo ze 100 objednaných 48 strojů tří verzí, předpokládá se, že celkem bude potřeba 294 letadel.
Autor: MARTIN SALAJKA
Boeing C-17 Globemaster III - Nepřehlédutelný byl transportní Boeing C-17 Globemaster III, se kterým přiletěli příslušníci národní grady státu Mississippi.
Autor: MARTIN SALAJKA
Bezpilotní průzkumný prostředek Shard - Vypadá to trochu jako futuristický model létajícího dva a půl metru dlouhého prasete. Zatímco je vystavena oku lahodící designérská studie, jednoduchý demonstrátor, který má ověřit technické vlastnosti projektu, byl pracovníky společnosti EADS úspěšně zalétán 14. června.
Autor: MARTIN SALAJKA
C-27J Spartan - Taktický transportní letoun C-27J Spartan vychází z italského stroje Fiat G-222 z počátku 60. let. V současné době si jej objednalo již pět vojenských letectev (v Paříži oznámili objednávku sedmi strojů pro Rumunsko), je vážným kandidátem na roli jednotného dopravního stroje všech vojenských složek v USA, mají o něj zájem Austrálie, evropské země i státy na Středním Východě.
Autor: MARTIN SALAJKA
Ve vzduchu i na ploše se pořád něco dělo, a tak si návštěvníci během tří dnů vyhrazených pro veřejnost přišli na své
Autor: MARTIN SALAJKA
Vrtulník Super Puma - V sobotu přilétl na aerosalon francouzský prezident Nicolas Sarkozy vrtulníkem Super Puma a postaral se tak o další letovou ukázku.
Autor: MARTIN SALAJKA
F/A-18F Super Hornet - O velmi působivé předvedení nejmodernějšího ze „Sršňů“, dvoumístného F/A-18F Super Hornet ve zbarvení jednotky VFA-106 Gladiators amerického námořnictva, se postaral Ricardo Traven, zkušební pilot firmy Boeing.
Autor: MARTIN SALAJKA
I-view 250 - Izrael je malý stát s velkým počtem nepřátel, a tak společnost IAI věnuje velkou pozornost vývoji bezpilotních prostředků. V popředí je taktický I-view 250 o rozpětí 6,7 m, schopný nést 45 kg nákladu (největší ze tří UAV stejné rodiny). Křídlem o rozpětí 26 metrů jej zastiňuje turbovrtulovým motorem v tlačném uspořádání poháněný Heron TP pro strategické a taktické dlouhodobé mise uskutečňované ve středních výškách. Unese 1000 kg užitečného zatížení, například senzory sledující infračervené záření, různé typy radarů, nebo zařízení COMINT a ELINT sledující komunikaci či elektronické signály. Velké bezpilotní letadlo je schopné operovat ve výšce 10 km na vzdálenost 200 km a ve vzduchu vydrží 36 hodin. Předchozí verze vloni absolvovaly bojové nasazení v Libanonu.
Autor: MARTIN SALAJKA
Francouzský konstruktér Jean-Louis Jacquot vychvaluje přednosti své létající buggy, se kterou se chystá na cestu kolem světa
Autor: MARTIN SALAJKA
Podvozek Airbusu A400M - Z hliníkových slitin, oceli a titanu jsou díly podvozku pro vojenský transportní letoun Airbus A400M, jehož prototyp by měl být letos dokončen. Firma Messier-Dowty, patřící do sdružení SAFRAN, je specialistou na podvozky a dodává je například pro letadla Bombardier Challenger 300 a Global Express, Dassault Falcon 7X, Raytheon Hawker Horizon, Boeing B787 či pro konvertoplán Bell/Agusta BA609.
Autor: MARTIN SALAJKA
Tracker UAV (ve Francii označovaný DRAC) - Dalším špiónem z dílny EADS je Tracker UAV (ve Francii označovaný DRAC), vyvinutý jako průzkumný prostředek jednotlivců. Letadélko velikosti RC modelu (rozpětí 3,6 m, hmotnost 7,5 kg) může být vypouštěné z ruky a při vytrvalosti letu 90 minut a operačnímu dosahu 10 km je schopné poskytnout malým vojenským jednotkám dostatek taktických informací.
Autor: MARTIN SALAJKA
Miniaturní vozítko KR 200 - Miniaturní vozítko před obřím Airbusem A380 má s letectvím společného víc, než by se zdálo. Dvoumístnou tříkolku s odklápěcím překrytem kabiny navrhl letecký konstruktér Fritz Fend. Pod označením KR 200 ji od roku 1950 vyráběla firma Fahrzerug und Maschinenbau v německém Regensburgu, za druhé světové války známá pod jménem Messerschmitt.
Autor: MARTIN SALAJKA
Beech 400XP Beechjet - O bizjety, malá obchodní letadla, je v poslední době nebývalý zájem, a tak byl vystaven například i devítimístný Beech 400XP Beechjet, ačkoliv je vyráběn již patnáct let a po celém svět jich létá na 700.
Autor: MARTIN SALAJKA
AN-1 AeroQuad - Ve Španělsku byl navržen „létající prostředek“ AN-1 AeroQuad s dvojicí protiběžných rotorů. Pilot stroj o hmotnosti sto kilogramů, tedy spadající do kategorie ultralehkých a mající již španělské a francouzské oprávnění k letovému provozu, ovládá ve stoje jakoby bicyklovými řídítky. Díky autostabilnímu chování „létadla“ prý není výcvik pilota náročný, konstruktéři Ugaitz, Arregi a Villa dokonce tvrdí, že člověk bez pilotních znalostí je schopen přístroj ovládat po půlhodinovém zaškolení. Plošina unese až 200 kg nákladu a při vytrvalosti letu čtyři hodiny je určena k monitorování ze země špatně dostupných míst.
Autor: MARTIN SALAJKA
Bombardier Global 5000 - Kůží potaženými fotely je vybavena kabina luxusního obchodního letadla Bombardier Global 5000. Letadlo o rozpětí 28,6 m je poháněn dvojicí proudových motorů Rolls-Royce BR710A2-20 o tahu 65,6 kN. Dvoučlenná nebo tříčlenná osádka dopraví 8 až 17 cestujících rychlostí do 950 km/h na vzdálenost 8900 km.
Autor: MARTIN SALAJKA
Sky-Y společnosti Alenia - Téměř vesele vypadal ve společnosti šedých vojenských strojů kompozitový bezpilotní průzkumný prostředek Sky-Y společnosti Alenia o rozpětí téměř deset metrů. Při jeho stavbě bylo využito upravené křídlo sportovního letadla, pohonnou jednotkou je automobilový motor Fiat. Ve výstupku pod přídí nese satelitní anténu o průměru 760 mm.
Autor: MARTIN SALAJKA
Model dvoumotorového nákladního stroje C-X - Japonská společnost Kawasaki Heavy Industry představila alespoň jako model dvoumotorový nákladní stroj C-X , jehož prototyp má být v nejbližších dnech dokončen a na podzim zalétán. Předpokládá se, že Japonské síly sebeobrany objednají asi 40 letadel schopných přepravit vysokou rychlostí až 37 tun nákladu a výrobce zvažuje i stavbu civilní verze.
Autor: MARTIN SALAJKA
Motor GE90-115B pro Boeing B777-300ER - V halách výstaviště bylo k vidění všechno možné, šroubky počínaje a velkými díly letadel konče. Motor GE90-115B pro Boeing B777-300ER dává tah 513 kN a je nejvýkonnější pohonný agregátem pro dopravní letadla na světě. S dmychadlem o průměru 325 cm má větší průměr než trupy menších dopravních letadel. Jedna z kompozitových lopatek kompresoru s titanovým zakončením je dokonce vystavena v Muzeu moderního umění v New Yorku.
Autor: MARTIN SALAJKA
Vrtulník Tiger, či chcete-li Tigre - Věnovat se ještě desítkám vystavených vrtulníků už by bylo nad rozsah tohoto příspěvku, proto se alespoň podívejte co umí ve vzduchu francouzsko-německý vrtulník Tiger/Tigre o hmotnosti šest tun.
Autor: MARTIN SALAJKA
Ve vzduchu i na ploše se pořád něco dělo, a tak si návštěvníci během tří dnů vyhrazených pro veřejnost přišli na své
Autor: MARTIN SALAJKA
Lockheed L-1049 Super Constellation - Nostalgickou připomínkou krásných časů vrtulových dopravnách letadel byl na Letišti Le Bourget, kam kdysi pravidelně létal, čtyřmotorový Lockheed L-1049 Super Constellation z roku 1955.
Autor: MARTIN SALAJKA
Diamond DA42 Twin Star - Rakušané vybavili oblíbený turistický a sportovní dvoumotorový Diamond DA42 Twin Star otočnou věžičkou se senzory pod přídí; podobné úpravy nabízejí také další firmy.
Autor: MARTIN SALAJKA
Model mezinárodní vesmírné stanice ISS - Teprve nad modelem mezinárodní vesmírné stanice ISS si mnozí návštěvníci uvědomili pokrok, který díky nových technologiím a mezinárodní spolupráci výzkum vesmíru v posledních létech udělal.
Autor: MARTIN SALAJKA
Světovou premiéru měl v Le Bourget americko-italský konvertoplán Bell/Agusta BA609 - Letoun o vzletové hmotnosti 7600 kg, dlouhý 13,3 m a široký přes prstence rotorů 18,3 m, byl postavený s využitím nově vyvinutých kompozitních materiálů (kombinace uhlíkových vláken s hliníkovou výztuží) a je vybaven elektroimpulzním řízením (fly-by-wire). Létá rychlostí 500 km/h, dostup má 7500 m a dolet 1230 km.
Autor: MARTIN SALAJKA
MiG-29OVT - Díky měnitelnému vektoru tahu motorů, docílenému pohyblivými výstupním tryskami, je MiG-29OVT neuvěřitelně obratný a jeho letové vystoupení patřila v Paříži k nejočekávanějším a nejvíce sledovaným.
Autor: MARTIN SALAJKA
MiG-29OVT - MiGů 29 různých verzí létá v 29 zemích na 1600. Jejich motory určitě nejsou nadšeni ekologové, výjimkou není ani nový MiG-29OVT.
Autor: MARTIN SALAJKA
A310 MRTT - Airbus se pustil i do výroby čistě vojenských letadel. Na aerosalonu byl za letu představen dopravní a tankovací A310 MRTT německého vojenského letectva i jeho větší bratříček A330 MRTT pro Austrálii.
Autor: MARTIN SALAJKA
Airbus A380
Autor: MARTIN SALAJKA
Airbus A380 - Airbus A380 při velkých rozměrech a kapacitě přes 500 cestujících je při vzletu nejen majestátný, ale také překvapivě tichý. Mimochodem, nastříkání letadla barvami a krycím lakem trvá stovce lakýrníků tři týdny a hmotnost letadla vzroste o 600 až 1000 kg.
Autor: MARTIN SALAJKA
Dassault Falcon 7X připravený pro prvního zákazníka
Autor: MARTIN SALAJKA
Boeing B777-300ER a ocas Airbusu A380 - Bok po boku stály největší dopravní letadla dlouholetých rivalů. Za Boeingem B777-300ER ve zbarvení největší soukromé indické letecké společnosti Jet Airways. vykukuje ocas Airbusu A380, pod nimi se krčí ATR-72 indické společnosti Kingfisher.
Autor: MARTIN SALAJKA
F-16 - Víceúčelových letadel F-16 bylo firmou Lockheed Martin dodáno do 56 zemí již 4300 a zatím mají na svém kontě na 12 milionů letových hodin. Dodávky pokračují provedením F-16C/D Block 50/52.
Autor: MARTIN SALAJKA
Typhoon II - Státy, které se účastní programu Eurofighter, již převzaly 118 víceúčelových bojových letadel Typhoon II. Prvním exportním úspěchem byla objednávka 12 letadel pro rakouské vojenské letectvo
Autor: MARTIN SALAJKA
Francouzský vojenský letoun Mirage 2000 vzlétá přes pojíždějící dopravní letadlo A380
Autor: MARTIN SALAJKA
Lehký, jednomotorý Carbon Bird 200 pro pilota a tři cestující - Carbon Bird 200 je nenáročný na údržbu i obsluhu. Díky instalaci turbovrtulového motoru v tlačném uspořádání má osádka nerušený výhled, a tak je letadlo určeno především k pozorovacím letům, například kontrole ropovodů či plynovodů a k monitorování znečištění životního prostředí
Autor: MARTIN SALAJKA
Ráhno pro doplňování paliva za letu na Airbusu A330 MRTT pro australské vojenské letectvo si velikostí nezadá s malým sportovním letadlem
Autor: MARTIN SALAJKA
K prvním zákazníkům, kteří si koupili taktický transportní letoun C-27J, patří Litva
Autor: MARTIN SALAJKA
Tatra s moderním izraelským raketometem - Cesty zahraničního obchodu jsou nevyzpytatelné, a tak návštěvníci aerosalonu mohli vidět v Paříži českou Tatru s moderním izraelským raketometem
Autor: MARTIN SALAJKA