Letouny ZLIN Trener se staly legendou. Sloužily spolehlivě nejen v Československu, ale také v zahraničí. Na aeroklubových letištích je řada těchto strojů v provozu i dnes, téměř sedm desítek let od vzletu prvního prototypu zakládajícího dlouhou vývojovou linii Trenerů.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Prototyp cvičného letounu Zlin Z-26 Trener
Autor: Sbírka VHÚ Praha
Ing. Karel Tomáš, šéfkonstruktér typů Z-26 a Z-126
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
C-5 bylo vojenské označení Zlinu Z-26. První Trenery měly menší nedostatky s chlazením motoru, činilo to problémy v teplejších částech roku. Řešilo se to demontáží bočních motorových krytů.
Autor: sbírka Václava Šorela
Zlin Z-126 Trener II dostal oproti svému předchůdci celokovové křídlo a později i ocasní plochy. Kovovou SOP poznáte na první pohled hranatějšími tvary, srovnejte se zakulacenou dřevěnou vojenské C-5 na předchozím snímku.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Zlin Z-126. Trenery s motory Walter Minor 4-III jsou dnes již vzácností.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Zlin Z-226B Bohatýr byla speciální verze určená k vlekání kluzáků. Počínaje tímto typem dostaly Trenery silnější motor Walter Minor 6-III.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Ing. Svatopluk Zámečník, šéfkonstruktér typů Z-226, Z-326, Z-526 a Z-726
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Zlin Z-226T Trener 6 měl díky silnějšímu motoru lepší akrobatické vlastnosti než Zliny Z-126 a Z-26.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Zlin Z-226A Akrobat byla speciální jednomístná verze pro akrobatické soutěže postavená pouze ve čtyřech exemplářích. Později vznikla o trochu početnější verze Z-226AS Akrobat Speciál s automaticky stavitelnou kovovou vrtulí.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Výsledků akrobatických soutěží využíval k reklamě podnik zahraničního obchodu Omnipol.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Zlin Z-226MS. Protože životnost motorů zdaleka nedosahuje životnosti draků, byly později při generálních opravách nahrazovány opotřebované motory Minor, které se už nevyráběly, modernějšími motory Avia M-137A. Z typů Z-226T a Z-226B tak vznikaly "nové" Z-226M. U některých pokračovalo vylepšení montáží stavitelné kovové vrtule a označení se změnilo na Z-226MS.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Z-326 dostal zatahovací hlavní podvozek. Podvozkové nohy se sklopily směrem dozadu, kola zůstala z poloviny trčet z profilu křídel.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Téměř celá produkce Z-326 šla na export. Na obrázku je třistadvacetšestka ve Francii.
Autor: free photos & art, CC BY 2.0
Akrobatický speciál Z-326A Akrobat vystavený v bulharském leteckém muzeu v Krumovu
Autor: kurt680, www.valka.cz
Zlin Z-526 Trener Master
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Zlin Z-526F Trener Master. Tímto typem byla zahájena montáž nových motorů Avia M-137A o výkonu 180 k (132 kW) do letounů řady Trener. Stroj umožňoval i ve dvoumístném obsazení kompletní akrobatický výcvik, což u předchozích dvoumístných Trenerů nešlo a museli jste se s tím vždy poprat sami.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Z-526L s americkým motorem Lycoming AIO-360 o výkonu 200 k (149 kW) byl připravován pro západní trhy. Jednalo se o velkém kontraktu, finální montáž měla probíhat ve Francii, ale akce se nakonec nekonala. Pro letoun byl dokonce už vybrán název Skydevil. V Otrokovicích bylo vyrobeno 7 kusů Z-526L.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Zajímavá fotka letadel z Otrokovic. V řadě na betonové ploše vidíme odpředu 5 strojů Z-526FI pro Irák (proto to "I" v označení), první s trojúhelníkovými výsostnými znaky a číslem 943 na trupu je učen vojenskému letectvu, následují 4 kusy pro "civilního" uživatele. Že verze 526FI byla úpravou nouzovou, prozrazuje lomená horní linie trupu před kabinou. Celkem bylo vyrobeno 15 těchto letadel. Zajímavostí je také z jakéhosi důvodu nesprávné typové označení Z-526AF na směrovce, které již patřilo "normální" jednomístné verzi.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Řada letounů Z-526 AFS Akrobat Speciál připravených k exportu do východního Německa
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Po ukončení dráhy akrobata byly Z-526AFS přestavovány na vlečné Z-526AFS-V. Snímek je z mladoboleslavského letiště 80. let, za vlečnou vidíme vrtulník Mi-2 bezpečnostního letectva a Mi-8 Slov-Airu.
Autor: Petr Popelář
Vlečná Z-526AFS-V, OK-CXF, slouží v mladoboleslavském aeroklubu i v současnosti. Z-126, OK-HLJ, by se měl stát provozuschopným exponátem připravovaného Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Zlin Z-726 Univerzal
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Super Kasper Akrobat byla polská přestavba Z-26 na jednomístný akrobatický speciál. Na zádech letí SP-ASG, vůbec první stroj tohoto typu připravený pro Stanislawa Kasperka.
Autor: Repro z dobové polské pohlednice
Vtipnou nefunkční variaci pojmenovanou Twin Trener "vyrobil" ze dvou Z-226 Peter Škabla.
Autor: Peter Škabla / gonzoaviation.com