Trabanty, wartburgy, barkasy, robury a další východoněmecké automobily jezdily ve své době i na našich silnicích v relativně hojných počtech. Jak takové vozy vypadaly, nám připomene tato galerie, která je uvedena krásným modrým Barkasem B 1000.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
První větu nadpisu článku si autor vypůjčil z jednoho českého filmu, jak zajisté každý poznal. Specifikaci chyb východoněmeckých soudruhů zde však nenaleznete. Chyby nebudeme hledat ani na tomto Wartburgu 353, natož na našem motoráku zvaném Hurvínek, přestože by se jich na obou asi pár našlo.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Asi nejznámějším východoněmeckým vozem je Trabant 601. Ať už ho nazveme dvoutaktním divočákem, nebo použijeme ještě jadrnější výrazy, byl to na dobu svého vzniku a vzhledem ke kladeným požadavkům vlastně geniální vůz. Takový malý zázrak z duroplastu.
Autor: Raphaël Thiémard, CC BY-SA 2.0
V oboru automobilismu není snad nic tak vzdáleno pravdě jako rčení o Trabantu, že tohle auto nerezaví. Duroplastové panely karoserie samozřejmě nekorodovaly, ale pro ocelový podvozkový rám, kostru karoserie a další části, jako jsou například podlahy nebo prahy, je trabantí koroze problémem vpravdě zásadním.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Východoněmecká motorizovaná divize dobyla Český ráj.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Tramp a Kübel jsou méně známé otevřené verze Trabantu 601. Tramp byl určen pro civilisty, Kübel pro armádu a policii. Tramp byl chudší o držák na útočnou pušku v interiéru.
Autor: Prospekt výrobce
Tento trabant se časem naučil využívat mimikry, přesto se nedokázal před fotografem skrýt. Verze kombi se oficiálně značila jako Universal, ta s klasickým kufrem vzadu byla zvána limuzínkou.
Autor: Ra Boe, CC BY-SA 3.0
Známějším hranatým trabantům předcházely trabanty více zaoblené.
Autor: public domain
Wartburg 353, wartburgy byly prakticky stejnou "legendou" jako malé trabanty.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
I tento wartburg se mohl podívat na Západ, když se hroutil východní blok. Hned za ním je, také nedočkavý, polský FSO Polonez.
Autor: public domain
Wartburg 312. Když si tento wartburg představíte o poznání větší, mnohem více ozdobený chromem a jeho motoru zvětšíte 6 krát objem a přidáte mu 5 válců a 2 doby, tak před sebou máte v podstatě ameriku.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Wartburg 311 Combi
Autor: LutzBruno, CC BY-SA 3.0
Wartburg 312 Camping měl zajímavě prosklenou zadní část.
Autor: Sludge G, CC BY-SA 2.0
Wartburg 311 Schnelltransporter s přívěsným vozíkem
Autor: Holger Nagler, CC BY-SA 3.0
IFA F9. Starší východoněmecké vozy dnes už u nás tak známé nejsou. Jejich konstrukce vycházela z německých předválečných vozů DKW.
Autor: public domain
Drážďanské zátiší se třemi trabanty, jedním wartburgem a také jednou škodovkou
Autor: Sludge G, CC BY-SA 2.0
Snímek z Hradce Králové je z roku 1992. V té době u nás ještě běžně jezdily vozy Trabant 601.
Autor: Sludge G, CC BY-SA 2.0
Před rokem 1989 i u nás hojně používaná Multikára. Existovalo nepočítaně různých verzí, vyráběly se i s jednomístnou kabinou.
Autor: Rainer Kaelcke, CC BY-SA 4.0
Nejrozšířenějším nákladním vozem NDR byla IFA W50, i my jsme si těchto vozů užili do sytosti. Užitečná hmotnost byla 4,5 tuny na silnici a 3 tuny v terénu, přípojná hmotnost byla 8 tun. Všechny vyráběné varianty s rozličnými nástavbami bychom stěží spočítali.
Autor: LutzBruno, CC BY-SA 3.0
IFA v barvách Národní lidové armády NDR
Autor: LutzBruno, CC BY-SA 3.0
Předchůdcem vozů IFA W50 v plnění úkolů v národním hospodářství NDR byla IFA S4000.
Autor: Sludge G, CC BY-SA 2.0
IFA S4000
Autor: Rene Schwietzke, CC BY 2.0
IFA S4000 se zkráceným rozvorem jako speciální tahač přívěsů. Další verzí byl tahač návěsů, ten byl samozřejmě bez korby a měl točnici.
Autor: Thomas doerfer, CC BY-SA 3.0
Zástupcem těžších nákladních vozů s užitečnou hmotností 5 tun je IFA G5, zde jako benzínová cisterna MINOL. Ještě výkonnějším východoněmeckým náklaďákem pak byla šestitunka IFA H6.
Autor: Rene Schwietzke, CC BY 2.0
Tento náklaďák byl u nás v 60. letech vcelku rozšířený. Jmenoval se Phänomen Granit 30K s benzínovým motorem nebo 32 s naftovým motorem, od roku 1956 IFA Garant 30K (32) a od roku 1957 Robur Garant 30K (32).
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V roce 1961 nastoupila nová typová řada Roburů s trambusovou kabinou. Vyráběly se až do roku 1990, dle konkrétního typu s užitečnou hmotností od 1,8 do 3 tun.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Robur jako vůz hasičů
Autor: Garbe Ronny, CC BY-SA 3.0
Provoz na východoněmeckém sídlišti, Saská Kamenice roku 1975. Vidíme oranžovou multikáru, modrou čtyřtunku IFA S4000, vpravo je Wartburg 311 (nebo 312) Camping a vlevo vedle sušáků na prádlo je Barkas B1000.
Autor: Deutsche Fotothek, CC BY-SA 3.0 DE
Asi nejznámějším východoněmeckým užitkovým vozem byl malý Barkas B 1000, taková jejich "dvanáctsettrojka", i sanitky z ní měli. Sériová výroba B 1000 běžela od roku 1961 do roku 1990(!). Byl vyprojektován jako rychlý nákladní automobil, německy Schnelltransporter, poháněný dvoudobým tříválcem. Ke konci výroby běžela ještě krátce (1990/91) výroba verze se čtyřdobým motorem, podobně jako u Trabantů a Wartburgů.
Autor: Deutsche Fotothek, CC BY-SA 3.0 DE
Barkas B 1000 v třínápravové verzi. Takové věci se našim Š 1203 nedělaly, stejně jako ty na fotce následující.
Autor: Sludge G, CC BY-SA 2.0
Barkas B 1000 jako tahač návěsů
Autor: Rassehund, CC BY-SA 3.0
Před Barkasem B 1000 se vyráběl Barkas Framo V 901. A co znamená to Framo? Původně se tak podnik vyrábějící tyto vozy jmenoval, v roce 1958 pak byl přejmenován na Barkas.
Autor: Sludge G, CC BY-SA 2.0
Letitý valník Barkas Framo, současný majitel s ním sváží z lesa pařezy.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz