náhledy
Mezi významné stroje v historii letecké dopravy patří Iljušin Il-18. Svou roli si odehrál i u ČSA, kde mimo jiné drží primát nejdéle používaného typu. První prototyp osmnáctky vzlétl před 60 lety, 4. července 1957. Připomeňme si historii těchto letounů prostřednictvím sady zajímavých fotografií.
Autor: Petr Popelář, vlastní foto + archiv
Iljušin Il-18 je čtyřmotorový turbovrtulový primárně dopravní letoun vyráběný v tehdejším Sovětském svazu v několika verzích včetně odvozených vojenských. Z celkového počtu 679 kusů byla většina strojů - samozřejmě ve verzích civilních - vyrobena v 60. letech. Poslední vojenské speciály opouštěly výrobní halu ještě v první polovině let osmdesátých a v ruském letectvu slouží dodnes (viz foto).
Autor: Kirill Naumenko, CC BY-SA 3.0
Kapacita civilních dopravních Il-18 byla od 65 do 120 cestujících dle verze a požadavku provozovatele. Po vyřešení počátečních problémů s motory se osmnáctky staly relativně spolehlivými stroji. Vyznačovaly se jednoduchou pilotáží a posádky je měly vesměs v oblibě.
Autor: Petr Popelář, vlastní foto + archiv
Logicky největším uživatelem osmnáctek byl sovětský Aeroflot s celkem 435 kusy.
Autor: Petr Popelář, vlastní foto + archiv
Pravděpodobně jako poslední ještě dnes používají v pravidelné letecké dopravě jednu Il-18 severokorejské aerolinky Air Koryo.
Autor: Sergey Lysenko, CC BY-SA 4.0
Iljušiny Il-18 létaly ve všech zemích Východního bloku. Požívaly je aerolinky Interflug (NDR), ČSA (ČSSR), MALÉV (Maďarsko), LOT (Polsko), TAROM (Rumunsko, viz foto) a TABSO a jejich nástupce Balkan (Bulharsko).
Autor: Eduard Marmet, CC BY-SA 3.0
Tupolev Tu-104 Československých aerolinií ve společnosti dvojice osmnáctek MALÉVu.
Autor: FORTEPAN / UVATERV, CC BY-SA 3.0
Dvě maďarské osmnáctky a legendární Caravelle belgické společnosti SABENA.
Autor: FORTEPAN / UVATERV, CC BY-SA 3.0
Ocasní partie Il-18 společnosti MALÉV. Nápadná černá díra před vodorovnou ocasní plochou je výtoková tryska malého proudového motoru APU (auxiliary power unit, pomocný zdroj energie). A to pruhované auto je FSO Warszawa, tedy polská licence sovětského vozu GAZ M20 Poběda.
Autor: FORTEPAN / MHSZ, CC BY-SA 3.0
Československé aerolinie zařadily do své flotily první Il-18 v roce 1960. Osmnáctky tak byly prvním čtyřmotorovým a také prvním turbovrtulovým typem našeho dopravce. A protože poslední vyřadil až v roce 1990, drží si u ČSA i primát typu nejdéle používaného.
Autor: Petr Popelář, vlastní foto + archiv
ČSA vlastnily celkem dvanáct Il-18, dalších pět měly krátkodobě pronajatých od východoněmeckého Interflugu. Používaly je na všechny myslitelné i nemyslitelné tratě, létaly hlavní vnitrostátní linky, evropské linky, do severní Afriky, na Blízký východ, na Kubu a do Vietnamu. Smutnou skutečností je, že čtyři naše osmnáctky skončily kariéru leteckou katastrofou.
Autor: Petr Popelář, vlastní foto + archiv
Iljušin Il-18 ČSA během pozemní údržby, díky vyklopenému příďovému krytu vidíme povětrnostní radar.
Autor: Petr Popelář, vlastní foto + archiv
Zajímavý snímek Il-18D. Letadlo má označení Československých aerolinií, ale zbarvení neodpovídá. Tento stroj totiž původně sloužil u Leteckého oddílu ministerstva vnitra jako OK-BYZ, pak byl převeden k ČSA. U aerolinek dostal označení společnosti, původní výsostný znak ve tvaru sférického trojúhelníku na směrovce nahradil znak praporový a hlavně dostal novou civilní imatrikulací OK-VAF. Do standardního zbarvení ČSA byl přestříkán až později.
Autor: Petr Popelář, vlastní foto + archiv
Iljušin Il-38 je námořní průzkumný a protiponorkový letoun vyvinutý z dopravního Il-18. Zde přelétá nad americkou letadlovou lodí USS Midway.
Autor: U.S. Navy
Americká stíhačka F-14 Tomcat "doprovází" sovětský průzkumný a protiponorkový Il-38.
Autor: U.S. Navy
I dnes používají ruské ozbrojené síly vojenské verze Il-18.
Autor: Alexey Reznichenko, CC BY-SA 3.0
Iljušin Il-22M je pokročilá vojenská verze Il-18 a slouží jako létající velitelské stanoviště a komunikační centrum pro řízení činnosti pozemních jednotek.
Autor: Alexandr Shukhov, CC BY-SA 4.0
Na samotný závěr ještě jednou osmnáctka MALÉVu. A kdo se zajímá o československé letectví, zajisté pozná legendu, která zasahuje do snímku zleva.
Autor: FORTEPAN / MHSZ, CC BY-SA 3.0