Fotografujeme lidi na pláži

  • 17
V dnešním díle si přiblížíme jednak fotografování svých blízkých na pláži, což je typ fotografií, který neodmyslitelně patří k pobytu u moře. Navíc se však budeme zabývat i něčím pro pokročilé a to reklamní fotografií na pláži.

Lidé na plážích

Fotografování svých blízkých na pláži patří ke koloritu dovolených trávených v subtropech a "povinnému" ukazování, kde kdo byl a jak se tam měl. Vznikají tak snímky pro upomínku chvíle rekreace, osobní dokumenty různé kvality a výpovědní hodnoty, ale vždy jsou odrazem fotografických zkušeností osoby s fotoaparátem a do určité míry i samotného technického vybavení. Bývá to typické focení pro radost. Laik i v tomto zdánlivě jednoduchém počínání může udělat mnoho chyb. Jak se jich vyvarovat?

Hledání stanoviště

Stanoviště fotografa plážových radovánek a lidí pracujících okolo pláží vychází z motivu a z postavení Slunce. Významnou roli také hraje uvědomění si plochy pozadí, které by nemělo být výrazné a nemělo by rozptylovat pozornost od ústředního motivu. Vedle hloubky ostrosti je z kompozičního hlediska také důležité uvědomit si barevnost pozadí vzhledem k barevnosti svého objektu. Velká plocha teplé barvy ji jakoby vysunuje do popředí a studenou naopak zasunuje do pozadí.

Světelné podmínky

Z technického hlediska se fotograf musí v teplých oblastech vypořádávat s vysokou intenzitou osvětlení, která se projevuje vyšší sytostí barev a prohloubením případných barevných kontrastů. Při běžném fotografování venku v jižních krajích se vyplatí citlivost nastavit na nejnižší číslo. V severních mořích, kde je obloha často zešedlá mraky, má barva moře i pláží často jiný charakter a tamní převod barev a kontrastů je obdobný domácím poměrům. Velké světlé plochy bývají přezářené, používáme tudíž korekci osvitu v rozsahu 1-2 EV. U komplikovanějších záběrů máme u digitálů možnost kontrolovat přezářené plochy na displeji. V poledním hodinách, kdy je zvlášť výrazný podíl modré ve slunečním záření, se může vyplatit využít změny v nastavení bílé, případně pracovat s UV nebo polarizačním filtrem. Redukce barev bývá v převládající barevné pestrosti jižních krajů vzácnější, ale když je slunce v subtropech náhodou schované za mraky nebo mlhu, vznikají občas také velice podivuhodné scenerie.

Dáma z pláže před pozadím ztroskotané dopravní lodi na západní Krétě. Tvarový, barvový i významový kontrast. Princip kontrastu bývá ve fotografii často využívaný a jeho uplatnění bývá i divácky vděčné. Foto Jan Kruml.

Využívání nevšedního světla je rovněž vděčné. Bývá to nejen ráno a navečer, ale i v souvislosti s bouřemi, kdy bývají pozoruhodné kontrasty mraků. Diagonála dává snímkům dynamiku a opět je tu využito principu barvového kontrastu. Pláž na Nungwi. Foto Marcel Hrdlička.

Největší úskalí

Pokud se pohybujeme s digitálem na mořském břehu delší dobu, měl by být přístroj v ochranném pouzdru! Za ideální pro tento případ považuji speciální vodotěsné pouzdro, s nímž se může fotografovat i v malé hloubce. Fotoaparát i v tomto pouzdru se samozřejmě nesmí ponechávat na slunci! Největším nepřítelem fotografa u moře ovšem není slunce, ale jemný písek, který je schopen dostat se kamkoli. Pokud se pohybujeme s fotobrašnou, nenosíme ji volně přes rameno, ale máme ji pevně upevněnou na ochranu před případnými zloději. Fotograf by se měl naučit využívat kontroly hloubky ostrosti, pokud je to u jeho přístroje možné. Měl by si také všímat lesků na opálené mokré kůži a toho, zda náhodou nejsou právě tyto partie přezářené. Kvalitní digitál z hlediska dynamiky jasů musí vše při vhodném nastavení zvládnout.

Fotografická výzbroj

Pro fotografování akčních snímků na plážích se může hodit teleobjektiv. Takzvané portrétní ohnisko je každopádně základem (v přepočtu na kinofilm od hodnoty 105 mm), od něhož by fotograf měl v tomto případě vyjít. Obecně je výhodné používat zrcadlovky s výměnnými objektivy a zejména s takovými, které mají stabilizátor obrazu. Postavy v protisvětle je někdy vhodné přisvětlit bleskem.

Mnohdy je zajímavější fotografovat od oceánu, než od pláže. V takovém případě se musí dbát na pozadí, aby nerozptylovalo pozornost. Ideální je, když je v barevném kontrastu s postavou. S nechráněným fotoaparátem ve vlnách se ovšem musí dávat dobrý pozor na příliv. Atlantický oceán. Foto PS.

Domorodec na Zanzibaru. Nakloněný obzor evokuje pohyb člunu. Foto Marcel Hrdlička.

Kompozice v exotických jižních končinách

Při fotografování v exotické cizině - a u moře zvláště - bývá obyvatel vnitrozemské střední Evropy často tak fascinován bizarností viděných situací, že fotí mnoho a bez rozmyslu. A vybírat pak doma z tisíců záběrů ty nejlepší může být otrava. Digitál focením jakoby zdarma láká k neustálému mačkání spouště. Jak fotit časově úsporně? Před záběrem je vhodné si k sobě říci, proč chci právě toto fotit a zda to může něco říci i ostatním v rodině nebo přátelům? Nebo má fotka magický význam jen pro mne? A není lepší záběr na výšku? A není lepší poodstoupit ještě jeden dva metry stranou a nevypadá pak kompozice lépe? Zvládá to foťák technicky s navolenými parametry? Zkrátka jde o to, aby se při fotografování myslelo. A čeho si nejvíce všímat? Především postavení světla a dále kontrastů (barev, ploch, charakteru světla, nevšedních situací). Zajímavé mohou být také tvarové souvislosti. A pak u námětu přistupují věci jako jinakost, zvláštnost, absurdita, komika situací.. Fotograf se musí naučit fotograficky vidět, vnímat a cítit. Nefotíme strojem, ale srdcem a hlavou.

Fotografujeme na pláži kvůli reklamě

Místa u moře bývají eldorádem pro reklamní fotografování, což je doména profesionálů. Ti zde samozřejmě nefotografují pro upomínku, ale s využitím mnoha fines a podle pokynů zadavatele. Nemusí vždy létat tisíce kilometrů, ale věrná iluze pláže se může vytvořit také v domácích českých podmínkách.

Snímky jsou vytvořeny fotopřístrojem Hasselblad H 1 s digitální zadní stěnou Ixpress 132 C.

Snímek plážového oblečení fotografovaný v interiéru v Praze. Foto Jan Kruml.

Výskok zastavený osvitem zábleskového zařízení. Pozadí interiéru možno jednoduše nahradit v Adobe Photoshopu. Foto Jan Kruml.

Hledání stanoviště

Pro profesionální fotografování na pláži bývá vytypováno klidné místo, k němuž je ale zároveň dobrý přístup, protože se tam přenáší fotografické vybavení. Stanoviště fotograf vybírá s ohledem na pozadí požadovaného záběru, patřičné nasvětlení a přisvětlení mu v převažující míře obstará technika.

Světelné podmínky

Také na sluncem zalité pláži a třeba právě v pravé poledne se používají fotografické blesky. Nejde jen o přídavný blesk, ale používají se i záblesková světla z generátoru, která pro nasvícení modelu mohou fungovat jako doplňkové světlo. Mnohdy se využívají odrazné desky. V improvizovaných ateliérových podmínkách se svítí na fotografovaný model v duchu zadání a podle logiky situace. Není ale úplně jednoduché svítit v interiéru tak, aby to odpovídalo rozjásaným barvám a světlu subtropů. Na práci svítí pilotní žárovky a v okamžiku expozice blesky. Expozice (pomocí flešmetru) musí být v obou zásadně odlišných prostředích velmi přesná, protože někdy už půl clony hraje ve změně barevného podání svou roli. Největší úskalí Při souhře týmu, kde je mimo jiné pomocník technik a vizážista, by neměl vzniknout problém. Banálním odstrašujícím příkladem je práce s modelem, který ve snaze být co nejlépe opálený to v den příletu z hlediska opalování přehnal a stal se následující den z fotografického hlediska nepoužitelným. Lesky na kůži a opálené partie musí být přirozené. Nesmí se stát, aby byla ze snímku patrná neopálená místa a z hlediska techniky problematické jasy.

Fotografická výzbroj

Pro vytváření snímků, kde svou roli hraje akční spěšnost a kontrola záběru, nabízí profesionální zrcadlovkový digitál mnohem lepší možnosti než klasika se záznamem na film, neboť digitál pracuje mnohem efektivněji. Může se samozřejmě diskutovat o kvalitě výstupu, ale ten zase záleží na zamyšleném užití. Pro velkou plochu v tisku a vysokou kvalitu je nejvhodnější digitální zadní stěna u středoformátového přístroje, jichž se nabízí několik typů. Digitály se záznamovým polem velikosti kinofilmu jsou pro profesionála řešením pro kompromis vysoká kvalita - cena. 

Cyklus snímků pro firmu Baťa v tomto případě Roman Dietrich pořizoval na Bali. Řešení s baldachýnem nabízí jednu z cest, jak také fotografovat u moře. Z technického hlediska to má své výhody, protože fotograf se "nepere" se stíny. Ze snímku vyzařuje klid a pohoda, vše je jen jemně naznačeno, včetně moře a předmětu reklamy. Dobrý příklad současného trendu ve fotografické reklamě: nešokovat, nevnucovat, ale jemně naznačovat kompozicí, která svým pozitivním vyzněním vstoupí do podvědomí.

Reklamní snímek pro firmu Baťa fotografovaný na pláži na Bali. Změkčení kresby a stínu pomohla odrazná plocha. Foto Roman Dietrich.

Technika na fotografování pláží

Nedávno mě zaujaly reklamní fotografie Romana Dietricha, pořízené pro firmu Baťa na Bali. Roman Dietrich (*1970) , který studoval na Strojní fakultě ZCU Plzeň a na katedře fotografie FAMU (v letech 1994-1997) se v současnosti zabývá převážně reklamní fotografií. Měl cennou zkušenost ve vydavatelství Stratosfera (tituly Harper's Bazaar, Cosmopolitan, Esquire, Dolce Vita). V současné době spolupracuje s nakladatelstvim Hachette Filipacchi (Elle). Jeho snímky nalezneme například v Elle nebo také na internetu.

Roman Dietrich na snímku Stanislava Merhouta.

Jaké používáte fotopřístroje?

Pro práci Hasselblad 503 CW mechanický a Hasselblad H 1 s 22 milionovou digitální stěnou Imacon Ixpress 132 C. Pro krajinu, architekturu a fotografii produktů používám TOYO 45 C, tedy přístroj na 4 x 5 inch, k níž mám rovněž adaptér na Imacon Ixpress. Jako každý další fotograf mám další kupu fotoaparátů, které používám na experimenty a s nimiž se bavím. Jako třeba měchový Polaroid asi 40 let starý... Jako záznamník používám Nikon D 100, který mám pořád u sebe…

Jaké objektivy?

K Hasselbladu 503 CW mám 60, 80 a 120 a k H1 mám 80 a 100. Ke 4 x 5 inch přístroji mám Schneider 90, který mám moc rád. A dále 135 Rodenstock a 65 Schneider. Nejsem fandou širokoúhlých objektivů.

Jaká doplňková zařízení ?

Mám například mezikroužky pro Hasselblady, blesky Broncolor, příruční blesk Metz 54MZ... Celková moje fotovýbava se stěží vejde do Volskwagenu Transporter.“ Jaký fotomateriál? „Fotografuji nyní velmi často digitálně. Na módu však mám stále oblíbený Kodak 800 Portra, který umím podle libosti krotit… Libí se mi jeho podání barev, jemná zrnitost a jeho užasná pružnost od ISO 100 po 3 200 .

Co je Váš sen ve fotografickém vybavení pro svou oblast focení?

Mým snem je naprostá volnost v podobě bezdrátového přenosu u všech mnou používaných přístrojů. Kabely mne často doslova omotávají…

Jak chráníte fotopřístroje před vlhkem a teplem tropů?

Nijak zvlášť. Vlhkosti se stejně neubráníte. Používám běžný fotografický batoh, který se snažím důsledne dovírat. Několikrát jsem byl nucen v tropech použít vysouseč vlasů na zvlhlé kontakty...

Kde jsou na webu fotografie Romana Dietricha:

  • www.roman-dietrich.com
  • www.dietrichroman.com
  • V čem je pro profesionála hlavní úskalí fotografování v subtropech a na plážích zvláště?

    Za prvé musí mít fotograf pevné nervy. Pracuje totiž pro něj v neznámém prostředi a v podmínkach, kde se dost často těžce improvizuje. Za druhé je dalším předpokladem dublovaná fotografická technika. Technika má totiž sklony nefungovat, zrovna když by měla fungovat. A není dost dobře myslitelné, při práci na zakázce, vrátit se domů bez kloudného výsledku. Vaše technické problémy žádného klienta nezajímají a nedojímají. A speciálně na plážích je nepřítelem fotografa písek a slaná voda. Pro výměnu objektivu nebo filmu nelituji jít třeba 10 minut v horku k doprovodnému autu, kde výměnu v klidu provedu. Jedno nepatrné zrnko písku dokáže zaseknout objektiv či posun filmu. A slaná voda, která uschne v těle přístroje, funguje stejně jako písek. U digitálů může slaná voda zamotat hlavu také přenosovým kontaktům a díky tomu kamera pouze ohlásí Error a fotograf skončil… V lepším případě aspoň pro ten den...

    Jak chránit výbavu před zloději?

    Funguje jediná rada: Nespouštět fototechniku ani na sekundu z dohledu nebo raději dosahu. I v řadách zlodějů jsou vynikající profesionálové!

    Jakou hlavní radu dát těm, kteří chtějí dobře a zajímavě fotografovat na plážích?

    Myslim si, že žádná univerzální rada neexistuje. Rád fotografuji brzy ráno a při západu slunce kvůli užasné světelné atmosféře. Výborné zkušenosti mám i při foceni za poledního slunce. Krajina a mořská hladina je prosvícena přímým světlem a já si pouze určim pro nasvícení modelu intenzitu doplňkového blesku, kterým dokresluji celkovou atmosféru výsledné fotografie.

    Prezentace vytvořených fotografii

    Profesionál prezentuje vytvořené fotografie buď v nějakém více nebo méně náročnějším prezentačním programu (MPP, Flash, Keynote...) , umožňujícím nejrůznější efekty, nebo v prezentačním programu jednodušším, který však také dokáže snímky zajímavě oživit. Výsledkem je představení na obrazovce. Příkladem pro Windows XP je freeware Microsoft Photo Story 3, který v prezentaci uloží až 300 snímků všech nejužívanějších formátů. Nabízí se i jisté možnosti úprav digitálních fotografií. Výsledek se může uložit do WMV videa. K videu nebo pro prezentaci se mohou doplnit psané texty nebo hlasové komentáře či hudba (ve formátu WMA, MP3 a WAV). Přehrávání se může uskutečnit ve Windows Media Playeru 7 (nebo novějším). Může se tak dít i v malých mobilních zařízeních typu kapesního počítače nebo smartphonu. Snímky z dovolené se také mohou nosit v malém zařízení sebou.

    Minulý díl o fotografování přírodních krás na pláži naleznete zde.

    Více článků z oblasti fotografování najdete v aktuálním čísle časopisu FotoVideo