Fotoreportáž: Metro se rozloučilo s vozy 81-71 sovětské výroby

  • 18
Dnes slavnostně skončil provoz sovětských souprav metra 81-71. Cestující mají ještě poslední možnost se jimi svézt zítra. Podélně umístěné lavice, pákové nouzové otevírání i dveře bez ochrany proti přivření se tak stávají historií.

První vozy Ečs pražského metra neměly dostatečný výkon pro členitou trasu A, a tak pražští technici iniciovali vývoj nového typu soupravy. Sovětské vozy řady 81-71 zahájily svou pouť před 31 lety na stejném místě, na jakém ji ukončily, tedy v depu na Kačerově.

Vozy dorazily do Prahy po vlastní ose, ujely asi 2 500 kilometrů napříč tehdejším Sovětským svazem a Československem. Vozy 81-71 tvořily dominantní část vozového parku metra na všech jeho trasách.

Nejprve byly zastaralé sovětské vozy nahrazeny na trase C. První modernizované vozy 81-71 se objevily na trase C ve verzi s vlakovým zabezpečovačem Matra. Na trasu C byly ale vybrány soupravy M1. A tak už jednou modernizované vozy prodělaly ještě výměnu vlakového zabezpečovače.

Jako druhá byla zcela modernizována trasa A. Nakonec se modernizovaly soupravy pro trasu B (modernizace posledních souprav teprve přijde), kterou obsluhovaly nejmladší soupravy. Více o modernizacích si přečtěte v článku Fotoreportáž: Jak se ze sovětských vagonů stává moderní metro

Sovětským metrem se můžete ještě naposledy svézt ve čtvrtek 2. července 2009, podrobnosti v článku Veřejné rozloučení se sovětským metrem přeci jen bude

Komentovaná fotogalerie:

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Rozloučení s vozy 81-71 v kačerovském depu proběhlo se soupravou, která bude uchována jako historická pro podobné účely jako třívozová souprava Ečs.

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Čelní vůz dnes již historické soupravy 81-71

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Někteří novináři si dělali fota na památku

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Elektrovýzbroj pod podlahou vozu není z nástupiště vidět

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Salon vozu s podélnými lavicemi pro cestující

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Spřáhlo mezi vozy

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Opět spřáhlo, tentokrát z pohledu průchodů mezi vozy

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Páka nouzového otevírání dveří

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Druhý čelní vůz skončí ve střešovickém muzeu MHD. Má již výzdobu pro muzeum.

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Za stěnou je kabina strojvedoucího

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Strojvedoucí svou levou rukou ovládá kontrolér, kterým se souprava rozjíždí, nebo zastavuje elektrodynamickou brzdou. V pravé ruce drží fíra ovládání pneumatické brzdy.

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

"Palubní deska" strojvedoucího

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Vložené vozy soupravy

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Dveře původních sovětských souprav nemají ochranu proti přivření, dokážou opozdilce sevřít velmi bolestivě

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Rozloučení s vozy soupravy 81-71 v kačerovském depu

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Pětivozová souprava má délku téměř 100 m

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Před slavnostním vyjetím na zkušební trať

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Jízda na zkušební trati v depu

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu
Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Obsluha soupravy je díky vlakovému zabezpečovači pouze jednočlenná, slavnostní zakončení bylo pod dohledem

Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu
Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu
Rozloučení se soupravou 81-71 v kačerovském depu

Na zkušební trať , která je vybavena napájecí kolejí, musel soupravu dotáhnout lokotraktor.