Gulfstream G450 na biopalivo Green Jet Fuel

Gulfstream G450 na biopalivo Green Jet Fuel | foto: Honeywell

Fotostory: Honeywell jako první v historii přeletěl oceán na biopalivo

  • 110
Přes oceán přelétlo první letadlo na světě poháněné směsí biopaliva a leteckého benzínu. Proudové letadlo Gulfstream G450 společnosti Honeywell přeletělo z USA do Francie.

V pátek 17. června z letiště v Morristownu ve státě New Jersey v USA odstartoval malý proudový letoun Gulfstream G450 na cestu do Paříže. Tam přistál o den později na letišti Le Bourget v rámci veletrhu Paris Air Show.

Gulfstream G450 při tankování biopaliva Honeywell

Letadlo poháněla směs běžného leteckého petroleje a biopaliva Honeywell Green Jet Fuel v poměru 50:50. Biopalivo je podle prohlášení společnosti vyráběno z energetické rostliny rodu Camelina a Jatropha, která nekonkuruje zemědělským plodinám pro výrobu potravin.

Osamělý orel

Charles Lindbergh

Charles Augustus Lindbergh, ml. (4. února 1902 – 26. srpna 1974) známý také jako Lucky Lindy nebo Osamělý orel byl americký letec, známý především prvním sólovým přeletem Atlantského oceánu v roce 1927. Později se angažoval na straně izolacionistů, kteří odmítali vstup USA do druhé světové války.

Charles Lindbergh se stal celosvětově populární jako první člověk, který sám nonstop letem překonal Atlantik. Se svým jednomotorovým strojem Spirit of St. Louis vzlétl z Rooseveltova letiště na Long Islandu 20. května 1927 a za 33,5 hodin přistál v Paříži (jeho vnuk Erik Lindbergh zopakoval tento let o 75 let později v roce 2002 v čase 17 hodin a 17 minut).

Zdroj: Wikipedia.cz

Pro použití v komerčních a vojenských zkušebních letech již společnost Honeywell vyrobila více než 700 000 galonů (2,6 milionu litrů) biopaliva Honeywell Green Jet Fuel.

Proces výroby byl vyvinut v roce 2007 na základě smlouvy s americkou armádní agenturou DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) o výrobě obnovitelného paliva pro vojenská letadla. Je založen na technologii hydrokonverze, používané běžně v současných rafineriích k výrobě paliv pro dopravu. Takto vyrobené letecké biopalivo lze volně mísit s palivem získaným z ropy.

Uvnitř kokpitu Gulfstream G450 na biopalivo.

Stejně jako ostatní pokusy s biopalivy, má vést i nové biopalivo Honeywellu ke snížení emisí CO2 a tím i k zpomalení růstu globálního oteplování. Letecká doprava má totiž na svědomí tři procenta skleníkových plynů a její podíl stále a rychle stoupá.

Evropská unie proto přikázala aerolinkám, že do roku 2012 musí na každý let po Evropě snížit uhlíkové emise o tři procenta, více zde a zde na Technet.cz. Změnit se mají i motory a s nimi i klesnout hlučnost letadel.

Podobné zkušební lety s biopalivem uskutečnily i aerolinky Virgin, Air New Zeland, Air Japan a další. KLM dokonce ohlásilo, že už v srpnu začnou létat první letadla poháněná palivem vyrobeným z "vyjetého" kuchyňského oleje, více v tomto článku na Technetu.

Camelina, rostlina, ze které se dělá biopalivo Green Jet Fuel společnosti Honeywell. Není jedlá. Uvažuje se o ní jako o ideální rostlině pro výrobu biopaliv během následujících dvou až pěti let.

Honeywell - bezpečnost ve vzduchu

Technologie Honeywell podporují také celosvětové snahy o modernizaci leteckého provozu s cílem zvýšit bezpečnost letů a snížit spotřebu paliva a emise. Technologie řízení leteckého provozu a letu Honeywell ATM (Air Traffic Management) a FMS (Flight Management Systems) pomáhají zkrátit délku a zvýšit efektivitu a bezpečnost letu prostřednictvím přesných navigačních a přistávacích systémů. 

Nově certifikovaný systém Honeywell TCAS (Traffic Collision Avoidance System) pro předcházení kolizím za letu s technologií SmartTraffic dokáže snížit provozní náklady leteckých společností.

Gulfstream G450 na biopalivo

SmartTraffic zahrnuje postupy ITP (In Trail Procedure), které umožňují letadlům létat v těsnějších rozestupech a přistávat efektivněji bez kompromisů v oblasti bezpečnosti. Podle prohlášení společnosti může tato schopnost na jedno letadlo ušetřit palivo v hodnotě až 100 000 dolarů za rok. Honeywell pomáhá také vyvíjet novou generaci systému pro řízení letového provozu, který používá satelity GPS místo radaru.